Lamentabili sane exitu

x
Gebruik de knoppen om door de historische teksten te lopen:

Informatie over dit document

Lamentabili sane exitu
Syllabus van dwalingen van de modernisten
Peter Palombelli
Heilig Officie
3 juli 1907
Curie - Decreten
1907, Acta Sanctae Sedis 40e jrg, pp. 470-478 / Stg. InterKerk
Vert. uit het Latijn; alineanummering en -verdeling naar Denzinger-Hünermann
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
september 2010
Drs. J. Vijgen
28 mei 2022
2497
nl
Toon meer

Referenties naar dit document: 3

Open uitgebreid overzicht

Referenties naar dit document van thema's en berichten

Open uitgebreid overzicht

Extra opties voor dit document

Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social media

Referenties naar alinea 48: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
- Artikel 5 De Sacramenten
39
De opinies over de oorsprong van de Sacramenten waardoor de Vaders in het Concilie van Trente[d:21] doordrongen waren en die ongetwijfeld invloed hebben gehad op hun dogmatische canons staan ver af van de opinies waaraan nu de historici die het Christendom onderzoeken belang hechten.

Referenties naar alinea 39: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
40
De Sacramenten hadden hun oorsprong in het feit dat de apostelen en hun opvolgers, overgehaald en bewogen door omstandigheden en gebeurtenissen, een bepaalde idee en intentie van Christus hebben geïnterpreteerd.

Referenties naar alinea 40: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
41
De Sacramenten hebben enkel tot doel in de geest van de mens de altijd weldadige aanwezigheid van Christus opnieuw op te roepen.

Referenties naar alinea 41: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
42
De Christelijke gemeenschap heeft de noodzakelijkheid van het Doopsel opgelegd, heeft dit aangenomen als een noodzakelijke ritus en toegevoegd aan de verplichtingen van de Christelijke belijdenis.

Referenties naar alinea 42: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
43
Het gebruik om het Doopsel toe te dienen aan kinderen was een disciplinaire evolutie en is één van de oorzaken dat het Sacrament verdeeld werd in twee, nl. het Doopsel en de Biecht.

Referenties naar alinea 43: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
44
Niets bewijst dat de ritus van het Sacrament van het Vormsel in gebruik was ten tijde van de apostelen. Het formele onderscheid tussen de twee Sacramenten, nl. het Doopsel en het Vormsel heeft helemaal geen betrekking tot de geschiedenis van het primitieve Christendom.

Referenties naar alinea 44: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
45
Niet alles wat Paulus vertelt over de instelling van de Eucharistie (1 Kor. 11, 23-25)[b:1 Kor. 11, 23-25] dient als historisch opgevat te worden.

Referenties naar alinea 45: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
46
In de primitieve Kerk bestond er niet het concept van de Christen-zondaar, verzoend door middel van de Kerk, maar de Kerk heeft zich langzamerhand gewoon gemaakt aan dit concept. Bovendien, zelfs nadat de Biecht erkend was als een instituut van de Kerk, werd het niet een Sacrament genoemd aangezien het gehouden werd voor een schandelijk Sacrament.

Referenties naar alinea 46: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
47
De woorden van de Heer: “Ontvang de Heilige Geest; wiens zonden gij zult vergeven, die zijn ze vergeven en wiens zonden gij niet zult vergeven, die blijven ze weerhouden” (Joh. 20, 22-23)[b:Joh. 20, 22-23], verwijzen helemaal niet naar het Sacrament van de Biecht, niettegenstaande wat behaagde aan de Vaders van Trente[d:21] te beweren.

Referenties naar alinea 47: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
48
In zijn brief ((Jak. 5, 14; ev.))[b:Jak. 5, 14vv] had Jakobus niet de intentie om een Sacrament van Christus af te kondigen maar om een vroom gebruik aan te raden en indien hij in dit gebruik enigerlei middel van heil onderscheidde, dan deed hij dit niet met de gestrengheid waarmee de theologen dit deden die het begrip en het aantal Sacramenten hebben vastgelegd.

Referenties naar alinea 48: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
49
Toen de Christelijke Maaltijd geleidelijk het karakter van een liturgische handeling aannam, hebben diegenen die gewoonlijk voorgegaan zijn bij de Maaltijd het priesterlijk merkteken verworven.

Referenties naar alinea 49: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
50
De ouderen die de taak uitoefenden om de groepen van Christenen te overzien, werden door de apostelen aangesteld tot priester of bisschop om te voorzien in de noodzakelijk ordening van de groeiende gemeenten en niet in eigenlijke zin voor de voortzetting van de apostolische zending en macht.

Referenties naar alinea 50: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
51
Het Huwelijk kon zich slechts zeer laat in de Kerk als Sacrament van de nieuwe wet ontwikkelen; immers, opdat het Huwelijk als Sacrament aanzien werd, was het nodig dat de volledige theologische uitleg over de genade en de Sacramenten eraan voorging.

Referenties naar alinea 51: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media