Lamentabili sane exitu
x
Gebruik de knoppen om door de historische teksten te lopen:
Informatie over dit document
Lamentabili sane exitu
Syllabus van dwalingen van de modernisten
Peter Palombelli
Heilig Officie
3 juli 1907
Curie - Decreten
1907, Acta Sanctae Sedis 40e jrg, pp. 470-478 / Stg. InterKerk
Vert. uit het Latijn; alineanummering en -verdeling naar Denzinger-Hünermann
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
september 2010
Drs. J. Vijgen
28 mei 2022
2497
nl
Referenties naar dit document: 3
Open uitgebreid overzichtReferenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- Inhoud
Met voorwaar beklagenswaardige uitkomsten volgt onze tijd niet zelden, in haar mateloos ongeduld bij het onderzoeken van de diepste oorzaken van de dingen, zodanig de nieuwigheden dat zij, bij het laten varen van de als het ware erfenis van het menselijk geslacht, in zeer ernstige dwalingen vervalt. Deze dwalingen zijn des te gevaarlijker indien ze de gewijde disciplines betreffen, de interpretatie van de Heilige Schrift en de voornaamste mysteries van het geloof. Het is bovendien zeer betreurenswaardig dat, ook onder katholieken, er niet weinig schrijvers zijn die de grenzen overschrijden die de Vaders en de Heilige Kerk zelf bepaald hebben en, onder het mom van een hoger inzicht en in de naam van een historische beschouwing, een vooruitgang van het dogma zoeken welke in feite de corruptie van datzelfde dogma is. Opdat dit soort van dwalingen, die zich dagelijks onder de gelovigen verspreiden, geen wortel zouden schieten in hun zielen en de oprechtheid van hun geloof niet zouden corrumperen, heeft het door de goddelijke voorzienigheid aan Zijne Heiligheid Pius X behaagt dat door dit Officie van de Heilige Romeinse en Universele Inquisitie de voornaamste van deze dwalingen zouden opgeschreven worden en veroordeeld. Daarom, na een zeer zorgvuldig onderzoek en na de consultaties van de Eerwaarde Heren Consultoren, oordelen de Eminente en Zeer Eerwaarde Heren Kardinalen, de Algemene Inquisitoren inzake geloof en zeden dat de volgende stellingen dienen verworpen en veroordeeld te worden zoals zij door dit decreet verworpen en veroordeeld worden:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 1 De emancipatie van de exegese door het Leergezag van de Kerk
1
De kerkelijke wet, die voorschrijft boeken met betrekking tot de Goddelijke Schriften aan voorafgaandelijke censuur te onderwerpen, geldt niet voor onderzoekers van de kritiek of de wetenschappelijke exegese van het Oude en Nieuwe Testament.
Referenties naar alinea 1: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
De interpretatie door de Kerk van de Heilige Boeken dient gewis niet verworpen te worden maar is toch onderworpen aan een meer accuraat oordeel en correctie van de exegeten.
Referenties naar alinea 2: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
Uit de kerkelijke oordelen en censuren tegen de vrije en meer ontwikkelde exegese kan men afleiden dat het geloof dat de Kerk voorhoudt in tegenspraak is met de geschiedenis en dat de katholieke leer niet kan verzoend worden met de ware oorsprongen van de christelijke religie.
Referenties naar alinea 3: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
Het Leergezag van de Kerk kan gewis niet door dogmatische definities de ware betekenis van de Heilige Schriften bepalen.
Referenties naar alinea 4: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
5
Aangezien de geloofsschat slechts geopenbaarde waarheden bevat, komt het onder geen enkel beding aan de Kerk toe een oordeel te vellen over beweringen in de menswetenschappen.
Referenties naar alinea 5: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
6
"Sensus Fidei" in the life of the Church ->=geentekst=
In het definiëren van de waarheden werken de luisterende (Ecclesia discens) en de onderwijzende Kerk (Ecclesia docens) zodanig samen dat het aan de onderwijzende Kerk enkel toekomt de algemene opinies van de luisterende Kerk te ratificeren.
Referenties naar alinea 6: 2
De interpretatie van het dogma ->=geentekst="Sensus Fidei" in the life of the Church ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
7
Bij de veroordeling van dwalingen kan de Kerk van de gelovigen geen enkele innerlijke instemming eisen waarmee de oordelen die zij uitvaardigt aangehangen dienen te worden.
Referenties naar alinea 7: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
8
Als zijnde vrij van alle schuld dienen beschouwd te worden zij die zich niks gelegen laten aan de veroordelingen van de Heilige Congregatie van de Index of andere Heilige Romeinse Congregaties.
Referenties naar alinea 8: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 2 De inspiratie en het vrij zijn van dwaling van de H. Schrift
9
Zij zijn geleid door overdreven eenvoud of onwetendheid die waarlijk geloven dat God de auteur is van de Heilige Schriften.
Referenties naar alinea 9: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
10
De inspiratie van de boeken van het Oude Testament bestaat hierin dat de Israëlitische schrijvers religieuze leringen overleverden onder een bepaald aspect dat nauwelijks of niet bekend was bij de heidenen.
Referenties naar alinea 10: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
11
De goddelijke inspiratie omvat niet de gehele Heilige Schrift zodat het alle en elk gedeelte ervan vrijwaart van dwaling.
Referenties naar alinea 11: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
12
De exegeet, indien hij zich nuttig wil toeleggen op de studie van de Bijbel, moet eerst elke voorgevormde opinie over de bovennatuurlijke oorsprong van de Heilige Schriften naast zich neerleggen en deze niet op een andere wijze interpreteren dan louter menselijke documenten.
Referenties naar alinea 12: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
13
De evangelisten zelf en de Christenen van de tweede en derde generatie hebben de evangelische parabels op kunstmatige wijze samengesteld en zo verklaarden zij de geringe vruchten van de prediking van Christus bij de Joden.
Referenties naar alinea 13: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
14
In vele verhalen hebben de evangelisten weergegeven niet zozeer wat waar is maar wat zij meenden dat, ook indien het vals is, van groter voordeel was voor de lezers.
Referenties naar alinea 14: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
15
De Evangelies waren tot aan de vastlegging en bepaling van de canon onderworpen aan voortdurende toevoegingen en correcties; en dus bleef er in deze Evangelies enkel een vaag en onzeker spoor over van de leer van Christus.
Referenties naar alinea 15: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
16
De vertellingen van Johannes zijn niet historisch in eigenlijke zin maar een mystieke beschouwing van het Evangelie; de toespraken in dit Evangelie zijn theologische meditaties, ontdaan van historische waarheid omtrent het mysterie van de verlossing.
Referenties naar alinea 16: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
17
Het Vierde Evangelie heeft mirakels overdreven, niet enkel opdat het uitzonderlijke duidelijker zou blijken maar ook opdat het meer geschikt zou worden om het werk en de heerlijkheid van het Mensgeworden Woord te tonen.
Referenties naar alinea 17: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
18
Johannes beweert voor zichzelf de status van getuige omtrent Christus. In werkelijkheid is hij enkel een buitengewone getuige van het Christelijk leven of van het leven van Christus in de Kerk aan het einde van de eerste eeuw.
Referenties naar alinea 18: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
19
Heterodoxe exegeten hebben de ware betekenis van de Schriften meer getrouw uitgedrukt dan de katholieke exegeten.
Referenties naar alinea 19: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 3 Het begrip van de Openbaring en het Dogma
20
De Openbaring kan niets anders zijn dan het bewustzijn dat de mens verwerft van zijn relatie tot God.
Referenties naar alinea 20: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
21
De Openbaring, het voorwerp van het katholieke geloof, is niet voltooid met de apostelen.
Referenties naar alinea 21: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
22
De dogma’s die de Kerk voorhoudt als geopenbaard zijn geen waarheden die uit de hemel zijn gevallen maar een interpretatie van religieuze feiten die de menselijke geest door moeizame arbeid voor zichzelf heeft verworven.
Referenties naar alinea 22: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
23
Er mag bestaan en er bestaat in feite oppositie tussen de feiten die in de Heilige Schrift verteld worden en de dogma’s van de Kerk die op deze feiten berusten; dus kan de criticus feiten als zijnde vals verwerpen die de Kerk als meest zeker gelooft.
Referenties naar alinea 23: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
24
De exegeet die premissen ontwerpt waaruit volgt dat dogma’s historisch vals of twijfelachtig zijn dient niet veroordeeld te worden zolang hij de dogma’s zelf niet rechtstreeks ontkend.
Referenties naar alinea 24: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
25
De geloofsinstemming berust uiteindelijk op een hoop waarschijnlijkheden.
Referenties naar alinea 25: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
26
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=
De dogma’s van het geloof dienen enkel gehouden te worden naar hun praktische betekenis, d.w.z. als voorgeschreven normen voor het handelen maar niet als norm voor het geloven.
Referenties naar alinea 26: 2
Fides et Ratio ->=geentekst=De interpretatie van het dogma ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 4 Christus
27
De Godheid van Jezus Christus wordt niet bewezen vanuit de Evangelies; het is een dogma dat het christelijk bewustzijn heeft afgeleid uit het begrip ‘Messias’.
Referenties naar alinea 27: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
28
Toen Jezus zijn dienstwerk uitoefende sprak hij niet met het doel om te onderwijzen dat hij de Messias was en evenmin bedoelde Hij met zijn mirakelen dit aan te tonen.
Referenties naar alinea 28: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
29
Het is geoorloofd toe te staan dat de Christus van de geschiedenis veel geringer is dan de Christus van het geloof.
Referenties naar alinea 29: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
30
In alle evangelische teksten is de naam ‘Zoon van God’ enkel gelijk aan de naam ‘Messias’. Geenszins betekent deze naam dat Christus de ware en natuurlijke Zoon is van God.
Referenties naar alinea 30: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
31
De leer over Christus, zoals overgeleverd door Paulus, Johannes en de Concilies van Nicea [d:222], Efese [d:249] en Chalcedon is niet wat Jezus onderwees maar wat het Christelijk bewustzijn zich over Jezus heeft gevormd.
Referenties naar alinea 31: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
32
De natuurlijke betekenis van de teksten van de Evangelies kan niet verzoend worden met wat onze theologen leren omtrent het bewustzijn en de onfeilbare kennis welke Jezus Christus bezat.
Referenties naar alinea 32: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
33
Het is evident voor elkeen die niet geleid word door voorgevormde opinies dat Jezus ofwel een dwaling beleed betreffende de onmiddellijke messiaanse komst ofwel dat het grootste gedeelde van Zijn leer in de synoptische Evangelies authenticiteit mist.
Referenties naar alinea 33: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
34
De criticus kan niet beweren dat Christus een onbeperkte kennis bezat tenzij als hypothese -die historisch niet gevat kan worden en strijdig is met de morele zin-, nl. dat Christus als mens kennis van God bezat en toch niet wilde de kennis van zeer veel dingen mee te delen aan zijn leerlingen en het nageslacht.
Referenties naar alinea 34: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
35
Christus bezat niet altijd het bewustzijn van zijn messiaanse waardigheid.
Referenties naar alinea 35: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
36
De verrijzenis van de Verlosser is eigenlijk niet een historisch feit maar enkel een feit van de bovennatuurlijke orde dat bewezen noch bewijsbaar is en dat het Christelijke bewustzijn allengs uit andere feiten heeft afgeleid.
Referenties naar alinea 36: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
37
In den beginne bestond het geloof in de verrijzenis van Christus niet zozeer in het feit zelf van de verrijzenis maar in het onsterfelijke leven van Christus bij God.
Referenties naar alinea 37: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
38
De leer over de verzoenende dood van Christus is niet evangelisch maar enkel paulinisch.
Referenties naar alinea 38: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 5 De Sacramenten
39
De opinies over de oorsprong van de Sacramenten waardoor de Vaders in het Concilie van Trente [d:21] doordrongen waren en die ongetwijfeld invloed hebben gehad op hun dogmatische canons staan ver af van de opinies waaraan nu de historici die het Christendom onderzoeken belang hechten.
Referenties naar alinea 39: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
40
De Sacramenten hadden hun oorsprong in het feit dat de apostelen en hun opvolgers, overgehaald en bewogen door omstandigheden en gebeurtenissen, een bepaalde idee en intentie van Christus hebben geïnterpreteerd.
Referenties naar alinea 40: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
41
De Sacramenten hebben enkel tot doel in de geest van de mens de altijd weldadige aanwezigheid van Christus opnieuw op te roepen.
Referenties naar alinea 41: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
42
De Christelijke gemeenschap heeft de noodzakelijkheid van het Doopsel opgelegd, heeft dit aangenomen als een noodzakelijke ritus en toegevoegd aan de verplichtingen van de Christelijke belijdenis.
Referenties naar alinea 42: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
43
Het gebruik om het Doopsel toe te dienen aan kinderen was een disciplinaire evolutie en is één van de oorzaken dat het Sacrament verdeeld werd in twee, nl. het Doopsel en de Biecht.
Referenties naar alinea 43: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
44
Niets bewijst dat de ritus van het Sacrament van het Vormsel in gebruik was ten tijde van de apostelen. Het formele onderscheid tussen de twee Sacramenten, nl. het Doopsel en het Vormsel heeft helemaal geen betrekking tot de geschiedenis van het primitieve Christendom.
Referenties naar alinea 44: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
45
Niet alles wat Paulus vertelt over de instelling van de Eucharistie (1 Kor. 11, 23-25) [b:1 Kor. 11, 23-25] dient als historisch opgevat te worden.
Referenties naar alinea 45: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
46
In de primitieve Kerk bestond er niet het concept van de Christen-zondaar, verzoend door middel van de Kerk, maar de Kerk heeft zich langzamerhand gewoon gemaakt aan dit concept. Bovendien, zelfs nadat de Biecht erkend was als een instituut van de Kerk, werd het niet een Sacrament genoemd aangezien het gehouden werd voor een schandelijk Sacrament.
Referenties naar alinea 46: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
47
De woorden van de Heer: “Ontvang de Heilige Geest; wiens zonden gij zult vergeven, die zijn ze vergeven en wiens zonden gij niet zult vergeven, die blijven ze weerhouden” (Joh. 20, 22-23) [b:Joh. 20, 22-23], verwijzen helemaal niet naar het Sacrament van de Biecht, niettegenstaande wat behaagde aan de Vaders van Trente [d:21] te beweren.
Referenties naar alinea 47: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
48
In zijn brief (Jak. 5, 14; ev.) [b:Jak. 5, 14vv] had Jakobus niet de intentie om een Sacrament van Christus af te kondigen maar om een vroom gebruik aan te raden en indien hij in dit gebruik enigerlei middel van heil onderscheidde, dan deed hij dit niet met de gestrengheid waarmee de theologen dit deden die het begrip en het aantal Sacramenten hebben vastgelegd.
Referenties naar alinea 48: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
49
Toen de Christelijke Maaltijd geleidelijk het karakter van een liturgische handeling aannam, hebben diegenen die gewoonlijk voorgegaan zijn bij de Maaltijd het priesterlijk merkteken verworven.
Referenties naar alinea 49: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
50
De ouderen die de taak uitoefenden om de groepen van Christenen te overzien, werden door de apostelen aangesteld tot priester of bisschop om te voorzien in de noodzakelijk ordening van de groeiende gemeenten en niet in eigenlijke zin voor de voortzetting van de apostolische zending en macht.
Referenties naar alinea 50: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
51
Het Huwelijk kon zich slechts zeer laat in de Kerk als Sacrament van de nieuwe wet ontwikkelen; immers, opdat het Huwelijk als Sacrament aanzien werd, was het nodig dat de volledige theologische uitleg over de genade en de Sacramenten eraan voorging.
Referenties naar alinea 51: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 6 De grondwet van de Kerk
52
Het was vreemd aan de geest van Christus een Kerk te stichten als een gemeenschap die op aarde voor een lange reeks van eeuwen zou voorbestaan. Integendeel, in de geest van Christus was het rijk des hemels, samen met het einde van de wereld, nakend.
Referenties naar alinea 52: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
53
De organische constitutie van de Kerk is niet onveranderlijk maar de Christelijke gemeenschap is, net als de menselijke gemeenschap, onderworpen aan voortdurende evolutie.
Referenties naar alinea 53: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
54
De dogma’s, de Sacramenten en de hiërarchie, zowel naar begrip als naar werkelijkheid, zijn enkel interpretaties en evoluties van het Christelijke zelfverstaan welke de kleine kiem in het Evangelie doen groeien en vervolmaken door middel van uitwendige toevoegingen.
Referenties naar alinea 54: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
55
Simon Petrus heeft nooit maar vermoed dat het primaatschap in de Kerk hem door Christus toevertrouwd is geworden.
Referenties naar alinea 55: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
56
De Romeinse Kerk is niet door een verordening van de goddelijke voorzienigheid maar enkel door politieke omstandigheden het hoofd van alle kerken geworden.
Referenties naar alinea 56: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
57
De Kerk heeft getoond dat zij vijandig staat ten aanzien van de vooruitgang van de natuurlijke en theologische wetenschappen.
Referenties naar alinea 57: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 7 De onveranderlijke religieuze waarheden
58
De waarheid is niet méér onveranderlijk dan de mens zelf aangezien de waarheid met, in en door de mens is geëvolueerd.
Referenties naar alinea 58: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
59
Christus heeft niet een welbepaald geheel van leerstellingen, toepasbaar voor alle mensen van alle tijden, geleerd maar veeleer een religieuze beweging begonnen, aangepast of dienende aangepast te worden aan verschillende tijden en plaatsen.
Referenties naar alinea 59: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
60
De Christelijke leer was oorspronkelijk Joods maar door middel van opeenvolgende evoluties is zij eerst paulinisch, dan Johanneïsch en uiteindelijk Helleens en universeel geworden.
Referenties naar alinea 60: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
61
Zonder paradox kan gezegd worden dat er geen enkel hoofdstuk van de Schriften is, vanaf het eerste hoofdstuk van Genesis tot het laatste van de Openbaring van Johannes, dat een leer bevat die absoluut identiek is aan datgene wat de Kerk hierover leert en daarom heeft geen enkel hoofdstuk van de Schriften dezelfde betekenis voor de criticus als voor de theoloog.
Referenties naar alinea 61: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
62
De hoofdartikelen van de Apostolische Geloofsbelijdenis hadden niet dezelfde betekenis voor de Christenen van de eerste tijden dan voor de christenen van onze tijd.
Referenties naar alinea 62: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
63
De Kerk toont dat Zij niet in staat is om effectief een evangelische ethiek te bewaren want Zij hangt hardnekkig onveranderlijke leerstellingen aan die niet kunnen verzoend worden met de huidige vooruitgang.
Referenties naar alinea 63: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
64
De vooruitgang van de wetenschappen vereist dat de begrippen van de Christelijke leer over God, de schepping, de openbaring, de Persoon van het Mensgeworden Woord en de verlossing dienen hervormd te worden.
Referenties naar alinea 64: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
65
Het huidige katholicisme kan niet met de ware wetenschap verzoend worden tenzij het omgevormd wordt tot een niet-dogmatisch Christendom, d.w.z. tot een vrij en liberaal protestantisme.
Referenties naar alinea 65: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Artikel 8 Besluit
66
De volgende donderdag, de vierde dag van dezelfde maand en hetzelfde jaar, nadat over al deze zaken een nauwkeurig rapport aan Zijne Heiligheid Paus Pius X werd overgemaakt, heeft Zijne Heiligheid het decreet van de Zeer Eminente Vaders goedgekeurd en verordend dat alle en iedere bovengenoemde stelling door iedereen gehouden dient te worden als zijnde verworpen en veroordeeld.
Referenties naar alinea 66: 1
De interpretatie van het dogma ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
67
Petrus Palombelli, Notarius bij de Heilige Congregatie van de Romeinse en Universele Inquisitie
Referenties naar alinea 67: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaReferenties naar dit document: 3
Open uitgebreid overzichthttps://rkdocumenten.nl/toondocument/2497-lamentabili-sane-exitu-nl