Antiqua et Nova

x
Gebruik de knoppen om door de historische teksten te lopen:

Informatie over dit document

Antiqua et Nova
Nota over de relatie tussen artificiële intelligentie en menselijke intelligentie (1-35, 108-117)
Victor Manuel Kard. Fernández
José Kard. Tolentino de Mendonça
Dicasterie voor de Geloofsleer
Dicasterie voor Cultuur en Onderwijs
28 januari 2025
Curie - Nota's
2025, Libreria Editrice Vaticana / Stg. InterKerk
Gedeeltelijke vert. uit het Italiaans
Aan de vertaling van de rest van de tekst wordt nog gewerkt.Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
30 januari 2025
Dr. Jörgen Vijgen
4 februari 2025
9426
nl
Toon meer

Referenties naar dit document van thema's en berichten

Open uitgebreid overzicht

Extra opties voor dit document

Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social media
- I. Inleiding (1-6)
1
Met zowel oude als nieuwe wijsheid 1[[b:Mt. 13, 52]] worden we opgeroepen om na te denken over de huidige uitdagingen en mogelijkheden die de wetenschappelijke en technologische vooruitgang met zich meebrengt, in het bijzonder de recente ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI). De christelijke traditie beschouwt de gave van intelligentie als een essentieel aspect van hoe mensen geschapen zijn "naar het beeld van God" (Gen. 1, 27)[b:Gen. 1, 27]. Uitgaande van een integrale visie op de menselijke persoon en de Bijbelse roeping om de aarde te "bewerken" en te "bewaren" (Gen. 2, 15)[b:Gen. 2, 15], benadrukt de Kerk dat deze gave van intelligentie tot uitdrukking moet komen in het verantwoordelijke gebruik van verstand en technische vaardigheden bij het rentmeesterschap van de geschapen wereld.

Referenties naar alinea 1: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
De Kerk moedigt de vooruitgang van wetenschap, technologie, kunst en andere vormen van menselijke inspanning aan, omdat zij deze ziet als onderdeel van de "samenwerking van man en vrouw met God bij het vervolmaken van de zichtbare schepping". 2[[1|378]] 3[[[575|34]]] Zoals Sirach bevestigt, heeft God "vaardigheid aan mensen gegeven, opdat Hij verheerlijkt zou worden in zijn wonderbaarlijke werken" (Sir. 38, 6)[b:Sir. 38, 6]. Menselijke bekwaamheden en creativiteit komen van God en wanneer ze juist gebruikt worden, verheerlijken ze God door zijn wijsheid en goedheid te weerspiegelen. In het licht hiervan kunnen we, als we ons afvragen wat het betekent om "mens te zijn", niet uitsluiten dat we ook naar onze wetenschappelijke en technologische vermogens kijken.

Referenties naar alinea 2: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
Het is vanuit dit perspectief dat deze notitie ingaat op de antropologische en ethische uitdagingen die AI oproept - kwesties die van bijzonder belang zijn omdat één van de doelen van deze technologie is om de menselijke intelligentie die haar heeft ontworpen na te bootsen. In tegenstelling tot veel andere menselijke creaties kan AI bijvoorbeeld worden getraind op de resultaten van menselijke creativiteit en dan nieuwe "artefacten" genereren met een snelheid en vaardigheid die vaak evenaart of overtreft wat mensen kunnen, zoals het produceren van tekst of afbeeldingen die niet te onderscheiden zijn van menselijke composities. Dit roept kritische vragen op over de potentiële rol van AI in de groeiende crisis van de waarheid in het publieke domein. Bovendien is deze technologie ontworpen om autonoom te leren en bepaalde keuzes te maken, zich aan te passen aan nieuwe situaties en oplossingen te bieden die de programmeurs niet hadden voorzien, en dus roept het fundamentele vragen op over ethische verantwoordelijkheid en menselijke veiligheid, met bredere implicaties voor de samenleving als geheel. Deze nieuwe situatie heeft veel mensen aan het denken gezet over wat het betekent om mens te zijn en de rol van de mensheid in de wereld.

Referenties naar alinea 3: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
Dit alles in ogenschouw nemend, is men het er in brede kring over eens dat AI een nieuwe en belangrijke fase markeert in de omgang van de mensheid met technologie, waardoor het een centrale plaats inneemt in wat paus Franciscus heeft omschreven als een "epochale verandering". 4[[9133]] 5[[[7526]]] De impact ervan is wereldwijd en op een groot aantal gebieden merkbaar, waaronder interpersoonlijke relaties, onderwijs, werk, kunst, gezondheidszorg, recht, oorlogvoering en internationale betrekkingen. Nu AI zich snel ontwikkelt in de richting van nog grotere prestaties, is het van cruciaal belang om na te denken over de antropologische en ethische implicaties ervan. Daarbij gaat het niet alleen om het beperken van risico's en het voorkomen van schade, maar ook om ervoor te zorgen dat de toepassingen worden gebruikt om de menselijke vooruitgang en het algemeen welzijn te bevorderen.

Referenties naar alinea 4: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
5
Om een positieve bijdrage te leveren aan de discussie over AI en in antwoord op de oproep van paus Franciscus voor een hernieuwde "wijsheid van hart" 6[[[9172]]] biedt de Kerk haar ervaring aan door middel van de antropologische en ethische reflecties in deze Nota. Toegewijd aan haar actieve rol in de wereldwijde dialoog over deze kwesties, nodigt de Kerk degenen aan wie de overdracht van het geloof is toevertrouwd - waaronder ouders, leraren, pastors en bisschoppen - uit om zich met zorg en aandacht aan dit kritieke onderwerp te wijden. Hoewel dit document speciaal voor hen bedoeld is, is het ook bedoeld om toegankelijk te zijn voor een breder publiek, in het bijzonder voor hen die de overtuiging delen dat wetenschappelijke en technologische vooruitgang ten dienste moet staan van de menselijke persoon en het algemeen welzijn. 7[[[1|2293]]] 8[[[575|35]]]

Referenties naar alinea 5: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
6
Daartoe begint het document met een onderscheid te maken tussen concepten van intelligentie in AI en in menselijke intelligentie. Vervolgens wordt het christelijke begrip van menselijke intelligentie verkend, waarbij een kader wordt geboden dat geworteld is in de filosofische en theologische traditie van de Kerk. Tenslotte biedt het document richtlijnen om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling en het gebruik van AI de menselijke waardigheid respecteren en de integrale ontwikkeling van de menselijke persoon en de samenleving bevorderen.

Referenties naar alinea 6: 0

Geen referenties naar deze alinea

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media