De ware en Katholieke leer over het Sacrament van de Wijding, om de dwalingen in onze tijd, die veroordeeld moeten worden, door de heilige Synode van Trente besloten en gepubliceerd op de zevende zitting (onder Paus Pius IV).
Referenties naar alinea 1: 1
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst=
- HOOFDSTUK 1 Over de instelling van het priesterschap in het Nieuwe Verbond
2
9
Offer en priesterschap zijn naar Gods bevel (ordinatione) zo verbonden, dat beiden in elk Verbond bestaan. Omdat derhalve de Katholieke Kerk in het Nieuwe Testament door instelling van de Heer, het offer van de Eucharistie zichtbaar ontvangen heeft, moet men ook bekennen, dat het nodig is dat er in haar (Nieuwe Testament) ook een nieuw, zichtbaar en uitwendig (externum) priesterschap is, Canon 1[[al:9]] waarin het oude (priesterschap) is overgebracht (translatum). (Hebr. 7, 12)[[b:Hebr. 7, 12]] Dat dit echter door dezelfde Heer, onze Verlosser is ingesteld Canon 3[[al:11]] en dat aan de apostelen en aan hun opvolgers in het priesterschap de volmacht is verleend:
om Zijn Lichaam en Bloed te consacreren (consecrandi), op te dragen (offerendi) en uit te delen (ministrandi) en
om zonden te vergeven en niet te vergeven.
dat toont de Heilige Schrift en heeft de overlevering (traditio) van de Katholieke Kerk altijd geleerd. Canon 1[[al:9]]
Referenties naar alinea 2: 8
Catechismus van de Katholieke Kerk ->=geentekst= De priester, bedienaar en middelaar tussen God en de mensen ->=geentekst= Presbyterorum Ordinis ->=geentekst= Auctorem fidei - Errores Synodi Pisoriensis ->=geentekst= Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst= Ad Pascendum ->=geentekst= Opmerkingen van de Congregatie voor de geloofsleer over het eindrapport van de Anglicaans / Rooms-Katholieke Internationale Commissie (ARCIC) ->=geentekst= Ritibus in sacris ->=geentekst=
Omdat echter het dienstwerk van het zo heilig priesterschap als iets goddelijks wordt beschouwd, waardoor het op waardigere wijze en met eerbied uitgeoefend zou kunnen worden, opdat er in hoogst geordende indelingen van de Kerk meerdere en verschillende rangen van bedienaren (ministrorum) zouden zijn (Mt. 16, 19; Lc. 22, 19; Joh. 20, 22-23)[[b:Mt. 16, 19; Lc. 22, 19; Joh. 20, 22-23]], die het priesterschap ambtshalve moeten dienen, en wel zodanig verdeeld dat diegene die reeds de clericale tonsuur hebben ontvangen door de lagere naar hogere rangen kunnen opgaan. Canon 2[[al:10]]
Want, niet alleen over de priesters, maar ook over de diakens heeft de Heilige Schrift een heldere mening (Hand. 6, 5; Hand. 21, 8; 1 Tim. 3, 8-13; Fil. 1, 1)[[b:Hand. 6, 5; Hand. 21, 8; 1 Tim. 3, 8-13; Fil. 1, 1]] en leert zij met belangrijke woorden, waar op maximale wijze bij de wijding op gelet moet worden; vanaf het begin van de Kerk zijn de namen bekend van de volgende wijdingsrangen en het eigen dienstwerk (propria ministeria) van elk van hun in hun gebruik is bekend, namelijk:
de Subdiaken,
de Acolyth,
de Excorsist,
de Lector en
de Deurwachter,
zij het niet gelijk in rang. Want het subdiaconaat wordt door de concilievaders gerekend tot de hogere wijdingen en bij hun lezen wij vaak over de andere lagere wijdingen.
Referenties naar alinea 3: 7
Lumen Gentium ->=geentekst= Bij gelegenheid van de Heiligverklaring van Paus Pius X ->=geentekst= Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst= L'Inscrutabile Consiglio Divino ->=geentekst= Ad Pascendum ->=geentekst= Cum heri ->=geentekst= De betekenis van lagere bedieningen in de Heilige Liturgie ->=geentekst=
Op grond van het getuigenis van de heilige Schrift, de apostolische overlevering (traditione) en de eenstemmige mening van de vaderen, is het duidelijk dat door de heilige wijdingen, welke door uiterlijke woorden en tekenen wordt voltrokken, genade overgedragen wordt:
Niemand mag twijfelen dat de Wijding werkelijk (vere) en eigenlijk (proprie) één van de zeven sacramenten van de Kerk is. Canon 3[[al:11]]
De apostel zegt immers: "Ik vermaan jullie, de genade van God aan te wakkeren, die in u is door oplegging van mijn handen. God heeft ons immers geen geest gegeven van vreesachtigheid, maar van kracht, liefde en bezonnenheid" (2 Tim. 1, 6-7)[b:2 Tim. 1, 6-7]. (1 Tim. 4, 14)[[b:1 Tim. 4, 14]]
Referenties naar alinea 4: 3
Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst= Ad Pascendum ->=geentekst= Reactie op het "synodaal proces" in Duitsland en de Amazondesynode ->=geentekst=
- HOOFDSTUK 4 De kerkelijke hiërarchie en de Wijding
5
9 12
Omdat werkelijke in het sacrament van de Wijding, zoals ook in de Doop en in het Vormsel een merkteken (character) wordt ingeprent Canon 4[[al:12]], die noch verwoest, nog verwijderd kan worden: veroordeelt deze heilige Synode terecht de opvattingen van hen die beweren: de priesters in het Nieuwe Verbond bezitten alleen maar tijdelijk de volmacht en kunnen - na geldig gewijd te zijn -, weer leek worden, als zij het dienstwerk (ministerium) van het Woord van God (preken) niet meer uitoefenen. Canon 1[[al:9]]
Als iemand zou bevestigen dat alle Christengelovigen zonder onderscheid priester van het Nieuwe Verbond zouden zijn, of allen zijn op gelijke wijze met geestelijke volmacht uitgerust, zó doet hij naar het schijnt niets anders dan de kerkelijke hiërarchie - "welke als een slaglinie is geordend"(Hoogl. 6, 3.9)[[b:Hoogl. 6, 3.9]] - in wanorde te brengen Canon 6[[al:14]], op gelijke wijze alsof zij tegen de leer van de zalige Paulus, of tegen alle apostelen, profeten, evangelisten en alle herders en leraren, zou zijn (1 Kor. 12, 29; Ef. 4, 11)[[b:1 Kor. 12, 29; Ef. 4, 11]]
Referenties naar alinea 5: 7
Catechismus van de Katholieke Kerk ->=geentekst= Mediator Dei et hominum ->=geentekst= Redemptionis Sacramentum ->=geentekst= Redemptionis Sacramentum ->=geentekst= Lumen Gentium ->=geentekst= Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst= Ad Pascendum ->=geentekst=
Derhalve verklaart de heilige Synode, dat binnen de overige kerkelijke rangen, vooral de bisschoppen, die de apostelen zijn opgevolgd, tot deze hiërarchische rangorde behorend, dat zij – zoals dezelfde apostel zegt - door de Heilige Geest ingezet worden om "de Kerk van God leiding te geven" (Hand. 20, 28)[b:Hand. 20, 28] dat zij boven de priesters staan en het sacrament van het Vormsel toedienen, bedienaren van de Kerk wijden en de meeste andere dingen zelf kunnen doen, waarvoor de anderen met lagere wijding geen volmacht hebben. Canon 7[[al:15]]
Referenties naar alinea 6: 5
Indulgentiarum Doctrina ->=geentekst= Redemptionis Sacramentum ->=geentekst= Redemptionis Sacramentum ->=geentekst= Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst= Ad Pascendum ->=geentekst=
Bovendien leert deze heilige Synode dat bij de wijding van bisschoppen, priesters en de overige wijdingsgraden, noch de toestemming of het verzoek of de autoriteit van het volk of van wat voor een burgerlijk macht dan ook, zó nodig is, dat zonder haar de wijding ongeldig zou zijn.
Ja, zelfs veel meer besluit zij
dat allen, die alléén maar door het volk of door een wereldlijke macht of overheidspersoon zijn geroepen en ingesteld, om op te gaan tot verrichting van deze dienstwerken en
zij die dit alles door eigen lichtvaardigheid zich aanmatigen,
dat zij allen beschouwd moeten worden als dieven en boeven, die niet door de deur zijn binnengegaan. (Joh. 10, 1)[[b:Joh. 10, 1]]Canon 8[[al:16]]
Referenties naar alinea 7: 4
Redemptionis Sacramentum ->=geentekst= Redemptionis Sacramentum ->=geentekst= Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst= Ad Pascendum ->=geentekst=
Dit is alles wat in het algemeen de heilige Synode meent om de Christengelovigen over het Sacrament van de Wijding te moeten leren. Het tegenovergestelde besloot zij door bepaalde en in eigen canones op de volgende wijze te moeten veroordelen, zodat allen die zich bedienen van het richtsnoer van het geloof, met de hulp van Christus, in de duisternis van zovele dwalingen, de katholieke waarheid gemakkelijker kunnen erkennen en kunnen vasthouden.
Referenties naar alinea 8: 5
Redemptionis Sacramentum ->=geentekst= Redemptionis Sacramentum ->=geentekst= Lumen Gentium ->=geentekst= Directorium over volksvroomheid en liturgie. Principes en richtlijnen ->=geentekst= Ad Pascendum ->=geentekst=
- DEEL II Canones over het Sacrament van de Wijding
9
2 5
Canon 1 Als iemand zegt:
dat er in het Nieuwe Testament geen zichtbaar en uiterlijk waarneembaar priesterschap is,
of dat er geen macht is om het ware Lichaam en Bloed van de Heer te consacreren en op te dragen, maar slechts een ambt en bloot dienstwerk van het preken van het Evangelie,
of zegt, dat wie niet preekt, in het geheel geen priesters zijn,
hij zij verdoemd. (cf. DH 1764 et 1767[[al:2.5]]
Referenties naar alinea 9: 3
Presbyterorum Ordinis ->=geentekst= Apostolicae Curae et Caritatis ->=geentekst= Opmerkingen van de Congregatie voor de geloofsleer over het eindrapport van de Anglicaans / Rooms-Katholieke Internationale Commissie (ARCIC) ->=geentekst=
dat er in de Kerk, behalve het priesterschap geen andere rangen (ordines) zijn, zowel hogere als lagere, langs welke de mens - als op trappen -, naar het priesterschap opgaat,
dat het priesterschap of de heilige Wijding géén waar Sacrament in eigenlijke zin is, niet door Christus ingesteld, en alleen maar een menselijk verzinsel, uitgedacht door lieden die niet op de hoogte zijn met kerkelijke zaken,
of zegt, dat het slechts één of ander ceremonieel is om de bedienaren van het Goddelijk Woord en van de sacramenten te kiezen,
hij zij verdoemd. (cf. DS 1766)[[al:4]]
Referenties naar alinea 11: 1
Reactie op het "synodaal proces" in Duitsland en de Amazondesynode ->=geentekst=
dat door de heilige Wijding de Heilige Geest niet wordt gegeven en dat daarom de woorden van de bisschoppen: "ontvang de Heilige Geest" geen uitwerking hebben
of dat daardoor geen merkteken wordt geprent,
of hij die zegt: dat wie eenmaal priester is geweest, weer leek kan worden,
dat de heilige Zalving die de Kerk bij de heilige Wijding toepast, niet alleen niet vereist wordt, maar verachtenswaardig en verderfelijk is, zoals ook andere ceremoniën,
dat er in de Katholieke Kerk geen hiërarchie is door goddelijke verordening ingesteld, die uit bisschoppen, priesters en Op de dag vóór de zitting...Op de dag vóór de zitting werd het woord "anderen" ("aliis") voor "dienaren" ("ministris") verwijderd dienaren bestaat,
hij zij verdoemd. (cf. DS 1768)[[al:6]]
Referenties naar alinea 14: 4
Lumen Gentium ->=geentekst= De betekenis van lagere bedieningen in de Heilige Liturgie ->=geentekst= De betekenis van lagere bedieningen in de Heilige Liturgie ->=geentekst= De betekenis van lagere bedieningen in de Heilige Liturgie ->=geentekst=
of de macht niet hebben het Vormsel toe te dienen en te wijden,
of die macht, als zij haar al hebben, gemeen hebben met de priesters,
of die zegt:
dat de wijdingen die zij hebben toegediend zonder de instemming of het verzoek (vocatione) van het volk of de burgerlijke macht, ongeldig zijn.
of die zegt:
dat zij niet op de juiste wijze (rite) gewijd zijn door de kerkelijke en canonieke macht, noch door haar gestuurd zijn, maar van buiten komen, wettige bedienaren zijn van woord en sacramenten,
hij zij verdoemd. (cf. DS 1768 s)[[al:6.7]]
Referenties naar alinea 15: 2
Catechismus van de Katholieke Kerk ->=geentekst= Lumen Gentium ->=geentekst=
- DEEL II Canones over het Sacrament van de Wijding
9
2 5
Canon 1 Als iemand zegt:
dat er in het Nieuwe Testament geen zichtbaar en uiterlijk waarneembaar priesterschap is,
of dat er geen macht is om het ware Lichaam en Bloed van de Heer te consacreren en op te dragen, maar slechts een ambt en bloot dienstwerk van het preken van het Evangelie,
of zegt, dat wie niet preekt, in het geheel geen priesters zijn,
hij zij verdoemd. 1[[al:2.5]]
Referenties naar alinea 9: 3
Presbyterorum Ordinis ->=geentekst= Apostolicae Curae et Caritatis ->=geentekst= Opmerkingen van de Congregatie voor de geloofsleer over het eindrapport van de Anglicaans / Rooms-Katholieke Internationale Commissie (ARCIC) ->=geentekst=
dat er in de Kerk, behalve het priesterschap geen andere rangen (ordines) zijn, zowel hogere als lagere, langs welke de mens - als op trappen -, naar het priesterschap opgaat,
dat het priesterschap of de heilige Wijding géén waar Sacrament in eigenlijke zin is, niet door Christus ingesteld, en alleen maar een menselijk verzinsel, uitgedacht door lieden die niet op de hoogte zijn met kerkelijke zaken,
of zegt, dat het slechts één of ander ceremonieel is om de bedienaren van het Goddelijk Woord en van de sacramenten te kiezen,
hij zij verdoemd. 3[[al:4]]
Referenties naar alinea 11: 1
Reactie op het "synodaal proces" in Duitsland en de Amazondesynode ->=geentekst=
dat door de heilige Wijding de Heilige Geest niet wordt gegeven en dat daarom de woorden van de bisschoppen: "ontvang de Heilige Geest" geen uitwerking hebben
of dat daardoor geen merkteken wordt geprent,
of hij die zegt: dat wie eenmaal priester is geweest, weer leek kan worden,
dat de heilige Zalving die de Kerk bij de heilige Wijding toepast, niet alleen niet vereist wordt, maar verachtenswaardig en verderfelijk is, zoals ook andere ceremoniën,
dat er in de Katholieke Kerk geen hiërarchie is door goddelijke verordening ingesteld, die uit bisschoppen, priesters en 5Op de dag vóór de zitting werd het woord "anderen" ("aliis") voor "dienaren" ("ministris") verwijderd dienaren bestaat,
hij zij verdoemd. 6[[al:6]]
Referenties naar alinea 14: 4
Lumen Gentium ->=geentekst= De betekenis van lagere bedieningen in de Heilige Liturgie ->=geentekst= De betekenis van lagere bedieningen in de Heilige Liturgie ->=geentekst= De betekenis van lagere bedieningen in de Heilige Liturgie ->=geentekst=
of de macht niet hebben het Vormsel toe te dienen en te wijden,
of die macht, als zij haar al hebben, gemeen hebben met de priesters,
of die zegt:
dat de wijdingen die zij hebben toegediend zonder de instemming of het verzoek (vocatione) van het volk of de burgerlijke macht, ongeldig zijn.
of die zegt:
dat zij niet op de juiste wijze (rite) gewijd zijn door de kerkelijke en canonieke macht, noch door haar gestuurd zijn, maar van buiten komen, wettige bedienaren zijn van woord en sacramenten,
hij zij verdoemd. 7[[al:6.7]]
Referenties naar alinea 15: 2
Catechismus van de Katholieke Kerk ->=geentekst= Lumen Gentium ->=geentekst=
Om RK Documenten te kunnen verbeteren is uw reactie zeer waardevol. Heeft u aanmerkingen of suggesties voor verbeteringen of bent u een fout tegen gekomen? Laat het ons weten.