Slotdocument van de Bisschoppensynode over de Pan-Amazone Regio (t.m. nr 53 + 86-120)
x
Informatie over dit document
Slotdocument van de Bisschoppensynode over de Pan-Amazone Regio (t.m. nr 53 + 86-120)
Slotdocument en stemmingen over het slotdocument van de Bisschoppensynode ter attentie van de Heilige Vader Franciscus
Synodevaders
Bisschoppensynodes
26 oktober 2019
Curie - Slotdocumenten
2019, Libreria Editrice Vaticana / Stg. InterKerk / Nederlandse Bisschoppenconferentie
De bijgaande tekst is een Werkvertaling
Vert. vanuit Engelstalige vertaling
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
Vert. vanuit Engelstalige vertaling
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
26 oktober 2019
Redactie / Paul Odijk
8 juni 2023
7558
nl
Referenties naar dit document: 3
Open uitgebreid overzichtReferenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- Inhoud
Tot en met nr. 53 en 86-120 is een voorlopige werkvertaling opgenomen.
Daaronder dus nr. 111 [al:111], N.v.d.r.: handelend over.. N.v.d.r.: handelend over afschaffing van het celibataire priesterschap en introduceren van ‘gemankeerde priesters’, namelijk met een beperkte zending, op zich bedoeld voor een beperkte regio.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- === Inleiding
1
"En Hij die op de troon is gezeten, sprak: “Zie, Ik maak alles nieuw.” En ik hoorde zeggen: “Schrijf deze woorden op, ze zijn onfeilbaar waar” (Openb. 21, 5) [b:Openb. 21, 5].
Na een lange synodale weg van luisteren naar het Volk van God in de Kerk van het Amazonegebied, die Paus Franciscus op 19 januari 2018 opende tijdens zijn bezoek aan het Amazonegebied, werd de Synode in oktober 2019 gehouden in Rome in een broederlijk samenzijn van 21 dagen. De sfeer was er een van open, vrije en respectvolle uitwisseling van de bisschoppen-herders in het Amazonegebied, van mannelijke en vrouwelijke missionarissen, van leken en vertegenwoordigers van de inheemse volkeren van het Amazonegebied. Wij waren getuige van een kerkelijke gebeurtenis die gekenmerkt werd door de urgentie van het onderwerp dat oproept tot het openen van nieuwe wegen voor de Kerk in het gebied. Serieus werk werd gedeeld in een sfeer die gekenmerkt werd door de overtuiging om naar de stem van de aanwezige Geest te luisteren.
De synode werd gehouden in een broederlijke en biddende sfeer. Meerdere malen werden de interventies begeleid door applaus en door liederen en dit alles met diepe contemplatieve stiltes. Opvallend was de aanwezigheid buiten de Synodale-zaal van personen uit de Amazone, die ondersteunende evenementen organiseerden met verschillende activiteiten, waaronder processies, zoals de opening met zang en dans met de Heilige Vader, van het graf van Petrus tot de Synode-zaal. De Via Crucis van de martelaren van Amazonia was indrukwekkend, naast de massale aanwezigheid van de internationale media.
Na een lange synodale weg van luisteren naar het Volk van God in de Kerk van het Amazonegebied, die Paus Franciscus op 19 januari 2018 opende tijdens zijn bezoek aan het Amazonegebied, werd de Synode in oktober 2019 gehouden in Rome in een broederlijk samenzijn van 21 dagen. De sfeer was er een van open, vrije en respectvolle uitwisseling van de bisschoppen-herders in het Amazonegebied, van mannelijke en vrouwelijke missionarissen, van leken en vertegenwoordigers van de inheemse volkeren van het Amazonegebied. Wij waren getuige van een kerkelijke gebeurtenis die gekenmerkt werd door de urgentie van het onderwerp dat oproept tot het openen van nieuwe wegen voor de Kerk in het gebied. Serieus werk werd gedeeld in een sfeer die gekenmerkt werd door de overtuiging om naar de stem van de aanwezige Geest te luisteren.
De synode werd gehouden in een broederlijke en biddende sfeer. Meerdere malen werden de interventies begeleid door applaus en door liederen en dit alles met diepe contemplatieve stiltes. Opvallend was de aanwezigheid buiten de Synodale-zaal van personen uit de Amazone, die ondersteunende evenementen organiseerden met verschillende activiteiten, waaronder processies, zoals de opening met zang en dans met de Heilige Vader, van het graf van Petrus tot de Synode-zaal. De Via Crucis van de martelaren van Amazonia was indrukwekkend, naast de massale aanwezigheid van de internationale media.
179 Synodevaders stemmend: placet - 159; non placet - 2 -> met 88,8 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
Alle deelnemers hebben zich ten zeerste rekenschap gegeven van de dramatische situatie van vernietiging van het Amazonegebied. Dit betekent het verdwijnen van het grondgebied en zijn inwoners, met name de inheemse volkeren. Het Amazone regenwoud is een "biologisch hart" voor de steeds meer bedreigde aarde. Het bevindt zich in een onbeteugelde race naar de dood. Het vereist radicale veranderingen met de grootste urgentie, een nieuwe richting die het mogelijk maakt om het te redden. Het is wetenschappelijk bewezen dat het verdwijnen van het Amazone-bioom een rampzalige invloed zal hebben op de hele planeet!
179 Synodevaders stemmend: placet - 165; non placet - 2 -> met 92,2 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 2: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
De synodale reis van het Volk van God in de voorbereidingsfase omvatte de hele Kerk in het gebied, de bisschoppen, mannelijke en vrouwelijke missionarissen, leden van de Kerken van andere christelijke geloofsgemeenschappen, leken en vele vertegenwoordigers van de inheemse volken rond het voorbereidingsdocument dat de inspiratiebron was voor het Instrumentum Laboris [7413]. Het benadrukt het belang van het luisteren naar de stem van Amazonia, geroerd door de grotere adem van de Heilige Geest in de kreet van de gewonde aarde en haar bewoners. De actieve deelname van meer dan 87.000 mensen uit verschillende steden en culturen, alsook van talrijke groepen uit andere kerkelijke sectoren en de bijdragen van academici en maatschappelijke organisaties aan de specifieke centrale thema's werd vastgelegd.
179 Synodevaders stemmend: placet - 165; non placet - 4 -> met 92,2 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 3: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
Het viering van deze Synode heeft erin geresulteerd dat de stem van de Amazone met de stem en het gevoel van de deelnemende priesters konden integreren. Het was een nieuwe ervaring van het luisteren naar de stem van de Geest die de Kerk naar nieuwe manieren van aanwezigheid, evangelisatie en interculturele dialoog in het Amazonegebied leidt. De bewering, die tijdens het voorbereidingsproces naar voren kwam, dat de Kerk een bondgenoot is van de Amazone-wereld, werd krachtig bevestigd. De viering eindigde met grote vreugde en de hoop om het nieuwe paradigma van de integrale ecologie, de zorg voor het "gemeenschappelijke huis" en de verdediging van het Amazonegebied te omarmen en in praktijk te brengen.
179 Synodevaders stemmend: placet - 165; non placet - 4 -> met 92,2 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 4: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- i Amazonia: van luisteren naar integrale bekering
4a
"Toen toonde mij de engel de rivier met het water des levens, helder als kristal, die ontwelde aan de troon van God en van het Lam" (Openb. 22, 1) [b:Openb. 22, 1].
Referenties naar alinea 4a: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
5
"Christus wijst naar Amazonia" Aan de pelgrims in Bethlehem [[7559]]. Hij bevrijdt allen van de zonde en verleent de waardigheid van de kinderen van God. Het luisteren naar het Amazonegebied, in de eigenlijke geest van de leerling en in het licht van het Woord van God en de Traditie, drijft ons tot een diepgaande bekering van onze plannen en structuren tot Christus en zijn Evangelie.
179 Synodevaders stemmend: placet - 164; non placet - 3 -> met 91,6 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 5: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De stem en het lied van Amazonia als boodschap van het leven
6
In het Amazonegebied is het leven ingevoegd, verbonden en geïntegreerd in het grondgebied, dat als een vitale en voedende fysieke ruimte zowel een mogelijkheid, levensonderhoud alsook grens van het leven is. Amazonia, ook wel Pan-Amazonia genoemd, is een uitgestrekt gebied met naar schatting 33.600.000 inwoners, waarvan er tussen de 2 en 2,5 miljoen inheems zijn. Dit gebied, dat bestaat uit het stroomgebied van de Amazonerivier en al zijn zijrivieren, strekt zich uit over negen landen: Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Venezuela, Brazilië, Guyana, Suriname en Frans Guyana. Het Amazonegebied is van essentieel belang voor de verspreiding van de regenval in de regio's van Zuid-Amerika en draagt bij aan de grote luchtbewegingen over de hele planeet; het is momenteel het op een na meest kwetsbare gebied ter wereld in verband met de klimaatverandering door het directe invloed van de mens.
179 Synodevaders stemmend: placet - 168; non placet - 1 -> met 93,9 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 6: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
7
In deze regio voeden en onderhouden het water en de aarde de natuur, het leven en de cultuur van honderden inheemse gemeenschappen, boeren, Afrikaanse afstammelingen, mensen van gemengde afkomst, kolonisten, riviermensen en inwoners van stedelijke centra. Water, de bron van het leven, heeft een rijke symbolische betekenis. In het Amazonegebied is de cyclus van het water de spil waar alles om draait; het verbindt ecosystemen, culturen en de ontwikkeling van het gebied.
179 Synodevaders stemmend: placet - 166; non placet - 2 -> met 92,7 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 7: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
8
Er is een multi-etnische en multiculturele realiteit in het Amazonegebied. De verschillende volkeren waren in staat zich aan te passen aan het gebied. Ze bouwden en herbouwden binnen elke cultuur hun wereldbeeld, hun tekenen met hun betekenissen en de visie op hun toekomst. In de inheemse culturen en volkeren bestaan oude praktijken en mythische verklaringen naast moderne technologieën en vraagstukken. De gezichten die in het Amazonegebied wonen zijn zeer gevarieerd. Naast de inheemse volkeren is er een grote vermenging ontstaan door de ontmoeting en de afname van verschillende volkeren.
179 Synodevaders stemmend: placet - 168; non placet - 1 -> met 93,9 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 8: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
9
De zoektocht van de inheemse volkeren van het Amazonegebied naar een leven in overvloed is concreet gemaakt in wat zij "goed leven" noemen, en wordt volledig gerealiseerd in de zaligsprekingen. Het gaat erom in harmonie te leven met zichzelf, met de natuur, met de mens en met het Opperwezen, gezien het feit dat er een onderlinge verbondenheid is binnen de hele kosmos, waar niets of niemand van blijft uitgesloten en waarin we een project van een volwaardig leven voor iedereen kunnen smeden. Een dergelijk begrip van het leven wordt gekenmerkt door de verbondenheid en harmonie van de relaties tussen water, het land en de natuur, het gemeenschappelijke leven en de cultuur, God en de verschillende geestelijke krachten. Voor hen is "goed leven" het begrijpen van het centrale van het transcendente relationele karakter van de mens en van de Schepping en het impliceert "goed doen". Deze integrale manier komt tot uiting in hun manier van organiseren, die uitgaat van de familie en de gemeenschap, en die een verantwoord gebruik van alle scheppingsgoederen inhoudt. De inheemse volkeren streven naar betere levensomstandigheden, vooral in de gezondheidszorg en het onderwijs, om een duurzame ontwikkeling te genieten die zij zelf leiden en onderscheiden en die in harmonie blijft met hun traditionele levenswijze, dit alles in een dialoog tussen de wijsheid en technologie van hun voorouders en de nieuwe verworvenheden.
179 Synodevaders stemmend: placet - 157; non placet - 9 -> met 87,7 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 9: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het geroep van de aarde en de schreeuw van de armen ...
10
Echter, het Amazonegebied van vandaag is een gewonde en vervormde schoonheid geworden, een plaats van pijn en geweld. De aanvallen op de natuur hebben negatieve gevolgen voor het leven van mensen. Deze unieke sociaal-ecologische crisis kwam aan het licht in de pre-synodale luistersessies, die de volgende bedreigingen voor het leven aan het licht brachten: toe-eigening en privatisering van natuurlijke hulpbronnen, zoals het water zelf, concessies voor legale houtkap en de opkomst van illegale houtkap; plunderende jacht en visserij; niet-duurzame (hydro-elektrische) megaprojecten, concessies voor bossen, massale houtkap, monoculturen, snelwegen, waterwegen, treinen en mijnbouw- en olieprojecten; vervuiling veroorzaakt door de winningsindustrieën en vuilstortplaatsen van de steden en, bovenal, klimaatverandering. Het zijn reële bedreigingen die ernstige sociale gevolgen met zich meebrengen: ziekten als gevolg van vervuiling, drugshandel, illegale gewapende groepen, alcoholisme, geweld tegen vrouwen, seksuele uitbuiting, mensenhandel en orgaanhandel, sekstoerisme, verlies van de oorspronkelijke cultuur en identiteit (taal, spirituele gebruiken en gewoonten), criminalisering en moord op leiders en verdedigers van het grondgebied. Achter dit alles gaan economische en politieke belangen van de dominante sectoren schuil, met de medeplichtigheid van sommige bestuurders en van een aantal inheemse leiders. De slachtoffers zijn de meest kwetsbare sectoren, kinderen, jongeren, vrouwen en zuster moeder-aarde.
179 Synodevaders stemmend: placet - 163; non placet - 3 -> met 91,1 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 10: 1
Laudate Deum ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
11
De wetenschappelijke gemeenschap van haar kant waarschuwt voor de risico's van ontbossing, die tot nu toe bijna 17 procent van het totale Amazonewoud heeft getroffen en die het voortbestaan van het hele ecosysteem bedreigt, waardoor de biodiversiteit in gevaar komt en de vitale waterkringloop voor het voortbestaan van het tropisch woud verandert. Daarnaast speelt het Amazonegebied ook een cruciale rol als buffer tegen klimaatverandering en biedt het onschatbare en fundamentele het leven ondersteunende systemen met betrekking tot lucht, water, bodem, bossen en biomassa. Tegelijkertijd herinneren deskundigen eraan dat het gebruik van wetenschap en geavanceerde technologieën voor een innovatieve bio-economie van bossen en stromende rivieren het mogelijk maakt om het tropische woud te helpen redden, om de ecosystemen van het Amazonegebied en de inheemse en traditionele volkeren te beschermen en tegelijkertijd duurzame economische activiteiten te ontplooien.
179 Synodevaders stemmend: placet - 161; non placet - 7 -> met 89,9 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 11: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
12
Een verschijnsel dat moet worden aangepakt is migratie. In de Amazonegebieden zijn er drie gelijktijdige migratieprocessen. In de eerste plaats die van de mobiliteit van inheemse groepen in gebieden waar zij traditioneel rondtrekken, nu gescheiden door nationale en internationale grenzen. In de tweede plaats de gedwongen verhuizing van inheemse volkeren, boeren en rivierbewoners die uit hun grondgebied zijn verdreven en wier uiteindelijke bestemming meestal de armste en minst ontwikkelde wijken van de steden zijn. In de derde plaats de gedwongen interregionale migraties en het fenomeen van de vluchtelingen die hun land (onder andere Venezuela, Haïti en Cuba) moeten verlaten en die het Amazonegebied als migratiecorridor moeten oversteken.
179 Synodevaders stemmend: placet - 165; non placet - 2 -> met 92,2 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 12: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
13
De verhuizing van inheemse groepen die van hun grondgebied zijn verdreven of aangetrokken worden door de valse glans van de stadscultuur is een uniek gegeven van de migratiebewegingen in het Amazonegebied. De gevallen waarin de mobiliteit van deze groepen plaatsvindt in gebieden waar men traditiegetrouw rondtrekt, gescheiden door nationale en internationale grenzen, vraagt om grensoverschrijdende pastorale zorg die het recht op vrij verkeer van deze volkeren kan begrijpen. De menselijke mobiliteit in het Amazonegebied onthult het gezicht van Jezus Christus, verarmd en hongerig (Mt. 25, 35) [[b:Mt. 25, 35]], verdreven en dakloos (Lc. 3, 1-3) [[b:Lc. 3, 1-3]], maar ook de feminisering van de migratie die duizenden vrouwen kwetsbaar maakt voor mensenhandel, die een van de ergste vormen van geweld tegen vrouwen is en een van de meest perverse schendingen van de mensenrechten. Mensenhandel die verband houdt met migratie vereist permanent pastoraal werk in een netwerk.
179 Synodevaders stemmend: placet - 165; non placet - 2 -> met 93,3 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 13: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
14
Het leven van de Amazone-gemeenschappen die nog niet door de toestroom van de westerse beschaving worden beïnvloed, wordt weerspiegeld in het geloof en de riten over de werking van de geesten van de goddelijkheid, die op talloze manieren worden genoemd, met en in het gebied, met en in relatie tot de natuur. Laudato Si' [[5000|16.91.117.138.240]] Laten we erkennen dat zij al duizenden jaren zorg dragen voor de aarde, haar wateren en bossen en deze tot op de dag van vandaag in stand weten te houden, zodat de mensheid kan profiteren van het genot van de vrije gaven van Gods schepping. Nieuwe wegen van evangelisatie moeten worden gebouwd in dialoog met deze fundamentele kennis, van waaruit ze zich zullen openbaren als zaadjes van het Woord.
179 Synodevaders stemmend: placet - 159; non placet - 9 -> met 88,8 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 14: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De Kerk in het Amazonegebied
15
De Kerk in haar proces van luisteren naar het geroep van het gebied en de schreeuw van de volkeren moet zich haar eigen stappen in herinnering roepen. De evangelisatie in Latijns-Amerika was een gave van de Voorzienigheid die iedereen oproept tot verlossing in Christus. Ondanks de militaire, politieke en culturele kolonisatie, en voorbij de hebzucht en ambitie van de kolonisten, waren er veel zendelingen die hun leven gaven om het evangelie over te brengen. De missionaire zingeving inspireerde niet alleen de vorming van christelijke gemeenschappen, maar ook wetgeving zoals de wetten van Indië, die de waardigheid van de inheemse bevolking beschermden tegen het misbruiken van hun volkeren en gebieden. Zulke misbruiken veroorzaakten wonden in de gemeenschappen en vertroebelden de boodschap van Goed Nieuws. De verkondiging van Christus vond vaak plaats in medeplichtigheid met de machten die de hulpbronnen exploiteerden en de bevolking onderdrukten. Op dit moment heeft de Kerk de historische kans om zich te onderscheiden van de nieuwe koloniserende machten door te luisteren naar de Amazonevolkeren om haar profetische activiteit op een transparante manier uit te oefenen. Bovendien opent de sociaal-ecologische crisis nieuwe mogelijkheden om Christus in al zijn bevrijdende en vermenselijkende mogelijkheden te presenteren.
179 Synodevaders stemmend: placet - 162; non placet - 7 -> met 90,5 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 15: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
16
Een van de meest glorieuze pagina's van de Amazone is geschreven door de martelaren. De deelname van de volgelingen van Jezus aan zijn Passie, zijn Dood en Glorieuze Verrijzenis, heeft het leven van de Kerk tot op heden begeleid, vooral op die momenten en plaatsen waar ze, omwille van het evangelie van Jezus, leeft in het midden van een verscherpte tegenstrijdigheid, zoals ook het geval is met hen die moedig strijden voor een integrale ecologie in het Amazonegebied. Deze synode erkent met bewondering degenen die met groot gevaar voor hun eigen leven strijden om het voortbestaan van dit gebied te verdedigen.
179 Synodevaders stemmend: placet - 167; non placet - 3 -> met 93,3 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 16: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
17
Het luisteren naar het geroep van de aarde en de schreeuw van de armen en de volkeren van het Amazonegebied met hen die met ons optrekken, roept ons op tot een ware integrale bekering, met een eenvoudig en sober leven, gevoed door een mystieke spiritualiteit in de stijl van de H. Franciscus van Assisi, die met blijdschap en christelijke vreugde wordt beleefd. Een biddend lezen van het Woord van God zal ons helpen om verder na te denken en het waaien van de Geest te ontdekken en het zal ons bemoedigen in onze toewijding om voor het "gemeenschappelijke huis" te zorgen.
179 Synodevaders stemmend: placet - 169; non placet - 2 -> met 94,4 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 17: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
18
Als Kerk smeken wij, de missionaire discipelen, om de genade van deze bekering, die "met zich meebrengt dat zij alle gevolgen van de ontmoeting met Jezus naar voren laten komen in de relatie met de hen omringende wereld." Laudato Si' [[5000|217]]; een persoonlijke en gemeenschappelijke bekering die ons ertoe verplicht ons harmonieus te verbinden met Gods scheppingswerk, dat het "gemeenschappelijk huis" is, een bekering die het scheppen van nieuwe structuren bevordert in harmonie met de zorg voor de schepping; een pastorale bekering op basis van synodaliteit, die de wisselwerking tussen de hele schepping erkent. Een bekering die ons ertoe zal brengen een Kerk te zijn die op weg is om het hart van alle Amazonevolken te bereiken.
179 Synodevaders stemmend: placet - 167; non placet - 3 -> met 94,4 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 18: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
19
De enige bekering tot het levende Evangelie, dat Jezus Christus is, zal zich aldus slechts kunnen ontplooien in onderling verbonden dimensies om de weg te effenen naar de existentiële, sociale en geografische periferieën van het Amazonegebied. Deze dimensies zijn: pastoraal, cultureel, ecologisch en synodaal, die in de volgende vier hoofdstukken worden uitgewerkt.
179 Synodevaders stemmend: placet - 167; non placet - 3 -> met 93,3 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 19: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- ii Nieuwe wegen van pastorale bekering
20
20. Een missionaire kerk zijn die naar buiten treedt, vraagt van ons een pastorale bekering. Voor de Amazone betekent dit op reis gaan en te "navigeren" langs onze rivieren, over onze meren en tussen onze mensen. In het Amazonegebied scheidt het water ons niet van elkaar, het verbindt ons. Onze pastorale bekering zal die van de Samaritaan, zijn in dialoog met mensen, met concrete gezichten van inheemse volkeren, boeren, Afrikaanse afstammelingen en migranten, jongeren en stadsbewoners. Dit alles veronderstelt een spiritualiteit van luisteren en verkondigen. Aldus wandelen en navigeren we door dit hoofdstuk.
Referenties naar alinea 20: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De Kerk op zendingsreis
21
21. De Kerk is van nature missionair en heeft haar oorsprong in de "liefdebron van God" (AG 2 [[703]]). De missionaire dynamiek die voortkomt uit Gods liefde, straalt, breidt zich uit, overstroomt en verspreidt zich door het hele universum. "We worden door de doop in de dynamiek van de liefde geplaatst door de ontmoeting met Jezus die een nieuwe horizon aan het leven geeft". 12 [[4405]] Deze stortvloed zet de Kerk aan tot een pastorale bekering en vormt ons om tot levende gemeenschappen die in teams en netwerken in dienst van de evangelisatie werken. De zending is dus niet vrijblijvend, een activiteit van onder andere de Kerk, maar haar eigen aard. De Kerk ís een zending! "de missieactiviteit is het paradigma van ieder werk van de Kerk". 15 [[4984]] Een missionaire leerling zijn is meer dan het vervullen van taken of dingen doen. Het bevindt zich in de orde van het zijn. "Jezus wijst ons, zijn discipelen, erop dat onze missie in de wereld niet statisch is, maar rondtrekkend. De christen is een rondreizende christen". Jezus wil dat we geestdriftig zijn [[7421|2]]
Referenties naar alinea 21: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
22
Wij willen een Amazone-kerk zijn, een Samaritaanse kerk die geïncarneerd is op de manier waarop de Zoon van God is geïncarneerd: "Hij nam onze ziekten op zich en droeg onze smarten" (Mt. 8, 17; b) [b:Mt. 8, 17]. Hij die zich arm heeft gemaakt om ons te rijk te maken met zijn armoede (2 Kor. 8, 9) [b:2 Kor. 8, 9], door zijn Geest spoort Hij de missionaire leerlingen van vandaag aan om erop uit te gaan om iedereen te ontmoeten, in het bijzonder de oorspronkelijke volkeren, de armen, de buitengeslotenen uit de maatschappij en de anderen. Wij verlangen ook naar een Magdalena-kerk, die zich bemind en verzoend voelt, die met vreugde en overtuiging de gekruisigde en verrezen Christus verkondigt. Een Mariale kerk die kinderen tot het geloof opwekt en hen met genegenheid en geduld opvoedt, waarbij ze ook leren van de rijkdom van de volkeren. Wij willen een dienende Kerk zijn, kerygmatisch, educatief, geïncultureerd te midden van de volkeren die wij dienen.
Referenties naar alinea 22: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
23
De multi-etnische, multiculturele en multireligieuze realiteit van het Amazonegebied vraagt om een houding van open dialoog, waarbij ook de veelheid aan gesprekspartners wordt erkend: de inheemse volkeren, de rivierbewoners, de boeren en de Afrikaanse afstammelingen, andere christelijke Kerken en godsdienstige denominaties, de organisaties van het maatschappelijk middenveld, de volksbewegingen, de staat, en tot slot alle mensen van goede wil, die op zoek zijn naar de bescherming van het leven, de integriteit van de schepping, de vrede en het algemeen belang.
Referenties naar alinea 23: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
24
In het Amazone-gebied "zijn de relaties tussen katholieken en pentecostals, charismatici en evangelisten niet gemakkelijk. Het plotselinge verschijnen van nieuwe gemeenschappen, verbonden aan de persoonlijkheden van sommige predikers, staat in schril contrast met de ecclesiologische ervaring van de historische Kerken en kan het gevaar in zich dragen zich te laten meeslepen op de emotionele golven van het moment, of de geloofsbeleving in beschermde en geruststellende kringen op te sluiten. Het feit dat niet weinig katholieke gelovigen zich tot deze gemeenschappen aangetrokken voelen, is een bron van spanningen, maar het kan van onze kant een motief worden voor persoonlijk onderzoek en pastorale vernieuwing". Tot de algemene vergadering van de Pauselijke Raad ter bevordering van de eenheid van de Christenen [[7566]] De oecumenische, interreligieuze en interculturele dialoog moet worden beschouwd als de onmisbare manier van evangelisatie in het Amazonegebied. vgl: Slotdocument Vijfde Conferentie van het Latijns-Amerikaanse Episcopaat en de Caraïbische Eilanden [[[4405|(227)]]] De Amazone is een amalgaam van geloofsovertuigingen, waarvan de meeste christelijk zijn. Tegenover deze realiteit staan echte wegen van gemeenschap voor ons open: "De uitingen van goede bedoelingen zijn niet voldoende. We hebben concrete gebaren nodig die in de geesten doordringen en het geweten opschudden, en die eenieder aanzetten tot innerlijke bekering, die de basis vormt van alle vooruitgang op de weg van de oecumene". "Een Kerk ... die geen angst heeft voor de toekomst" [[494|5]] De centrale plaats van het Woord van God in het leven van onze gemeenschappen is een factor van eenheid en dialoog. Rondom het Woord kunnen er zoveel gemeenschappelijke acties zijn: vertalingen van de Bijbel in de lokale talen, edities als geheel, verbreiding en verspreiding van de Bijbel en ontmoetingen tussen katholieke theologen en theologen van verschillende geloofsrichtingen.
Referenties naar alinea 24: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
25
In het Amazonegebied wordt de interreligieuze dialoog vooral gevoerd met de inheemse religies en de Afrikaanse afstammelingen. Deze tradities verdienen het om gekend en begrepen te worden in hun uitdrukkingen en in hun relatie met het bos en met Moeder Aarde. Samen met hen gaan Christenen, op basis van hun geloof in het Woord van God, de dialoog aan, delen zij hun leven, hun zorgen, hun worsteling, hun ervaringen van God, verdiepen zij zich wederzijds in hun geloof en handelen zij samen ter verdediging van het "gemeenschappelijk huis". In dit verband is het noodzakelijk dat de kerken van het Amazonegebied initiatieven ontwikkelen voor ontmoeting, studie en dialoog met de aanhangers van deze religies. Een oprechte en respectvolle dialoog is de brug naar een "goed leven". In de uitwisseling van gaven leidt de Geest in toenemende mate tot de waarheid en het goede. vgl: Evangelii Gaudium [[[4984|250]]]
Referenties naar alinea 25: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
26
Deze synode wil een krachtige oproep zijn aan alle gedoopten van het Amazonegebied om missionaire leerlingen te zijn. De zending is inherent aan de doop en geldt voor alle gedoopten. Door dit alles krijgen we allen dezelfde waardigheid van zonen en dochters van God, en niemand kan worden uitgesloten van Jezus' zendingsopdracht aan zijn discipelen. "Gaat uit over de hele wereld en verkondigt het evangelie aan heel de schepping" (Mc. 16, 15) [b:Mc. 16, 15]. Daarom geloven wij dat het noodzakelijk is om een grotere missionaire impuls te geven aan de inheemse roepingen; het Amazonegebied moet ook door de eigen bevolking geëvangeliseerd worden.
Referenties naar alinea 26: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Een Kerk met het inheemse gezicht van boeren en Afrikaanse afstammelingen
27
Het is dringend noodzakelijk om het inheemse pastoraat zijn specifieke plaats in de Kerk te geven. We vertrekken vanuit een meervoudige realiteit en verschillende culturen, om pastorale acties te definiëren, uit te werken en aan te nemen die ons in staat stellen om een evangelisatieplan te ontwikkelen te midden van inheemse gemeenschappen, waarmee we ons in het domein begeven van een inheems en landelijk pastoraat. Het pastoraat onder de inheemse volkeren heeft zijn eigen specifieke karakter. De kolonisaties die in de loop van de geschiedenis gemotiveerd werden door een buitengewoon activisme en met verschillende migratiestromen, brengen hen in een situatie van grote kwetsbaarheid. In deze context is het als Kerk nog steeds noodzakelijk om een voorkeursoptie voor inheemse volkeren te creëren of in stand te houden, op grond waarvan diocesane inheemse pastorale organisaties moeten worden opgericht en geconsolideerd door hernieuwde missionaire actie, luisteren, dialoog, incarnatie en permanente aanwezigheid. De voorkeursoptie voor inheemse volkeren, met hun culturen, identiteiten en geschiedenissen, vereist dat we streven naar een inheemse kerk met eigen priesters en geestelijken, altijd verenigd en in volledige verbondenheid met de katholieke Kerk.
Referenties naar alinea 27: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
28
Wetend hoe belangrijk het is dat de Kerk in het Amazonegebied ook aandacht moet besteden aan het fenomeen van de verstedelijking en de problemen en perspectieven die daarmee samenhangen, is een verwijzing naar de landelijke wereld in zijn geheel en naar de landelijke pastoraal in het bijzonder extra noodzakelijk. Vanuit pastoraal oogpunt moet de Kerk antwoorden geven op het fenomeen van de ontvolking van het platteland, met alle gevolgen van dien (verlies van identiteit, overheersende secularisering, uitbuiting van het werk op het platteland, desintegratie van het gezin, ...).
Referenties naar alinea 28: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Een Kerk met een migrantengezicht
29
29. Gezien de toename en de omvang van het verschijnsel migratie is het nu een ongekende politieke, sociale en kerkelijke uitdaging geworden. vgl: a) [[[4405|(517)]]] Vele kerkelijke gemeenschappen hebben de migranten met grote vrijgevigheid ontvangen, waarbij ze zich dit herinneren "Ik was een vreemdeling en u hebt mij opgenomen" (Mt. 25, 35) [b:Mt. 25, 35]. De gedwongen verhuizingen van inheemse, boeren, Afrikaanse afstammelingen en rivier-families, die door de druk van buitenaf of door de wurggreep vanwege het gebrek aan mogelijkheden, uit hun grondgebied zijn verdreven, vragen om een gezamenlijke pastorale aanpak in de periferie van de stedelijke centra. Om hen te begeleiden is het In dit verband noodzakelijk om missieteams op te richten, die samen met de parochies en andere kerkelijke en buitenkerkelijke instellingen de voorwaarden voor de opvang coördineren, door het aanbieden van geïncultureerde liturgieën en in de talen van de migranten; het bevorderen van ruimtes voor culturele uitwisseling, het bevorderen van de integratie in de gemeenschap en in de stad, en door hen te motiveren in dit werk zelf een leidende rol te vervullen.
Referenties naar alinea 29: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Een Kerk met een jong gezicht
30
Onder de verschillende gezichtspunten van de Pan-Amazone realiteit, valt die van de jongeren op die in het hele gebied aanwezig zijn. Het zijn jonge mensen met gezichten en identiteiten die inheems of van Afrikaanse afkomst zijn, maar ook komend van de rivieroevers, mijnbouwers, migranten, vluchtelingen, enzovoort. Jonge bewoners van landelijke en stedelijke gebieden, die dagelijks dromen en op zoek zijn naar betere leefomstandigheden, met de diepe wens om een volwaardig leven te hebben. Jonge studenten, arbeiders die sterk vertegenwoordigd zijn en meedoen in verschillende sociale en kerkelijke kringen. Onder de Amazonejongeren nemen we trieste realiteiten waar, zoals: armoede, geweld, ziekte, kinderprostitutie, seksuele uitbuiting, drugsgebruik en -handel, vroege zwangerschap, werkloosheid, depressie, mensensmokkel, nieuwe vormen van slavernij, orgaanhandel, problemen bij de toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en sociale bijstand. Het is betreurenswaardig dat het aantal zelfmoorden onder jongeren de laatste jaren aanzienlijk is toegenomen, evenals de jeugdige gevangenispopulatie en de misdaden onder en tegen jongeren, met name die van Afrikaanse afkomst en de periferie. Ze wonen in het grote gebied van de Amazone en hebben dezelfde dromen en verlangens als andere jongeren in deze wereld: dat ze van belang zijn, gerespecteerd worden, mogelijkheden hebben om te studeren, werken, en een toekomst van hoop hebben. Maar ze leven in een hevige waardencrisis, of een overgang naar andere manieren om de realiteit te begrijpen, waarbij ethische aspecten aan het veranderen zijn, zelfs bij inheemse jongeren. Het is de taak van de Kerk om hen te ondersteunen bij het omgaan met elke situatie die hun identiteit vernietigt of hun eigenwaarde schaadt.
Placet: 168, non-placet: 2
Referenties naar alinea 30: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
31
Jongeren zijn ook zeer sterk aanwezig in de context van de migratie in het gebied. Bijzondere aandacht moet worden besteed aan de realiteit van jongeren in stedelijke centra. Steeds meer agglomeraties ontvangen al deze etnische groepen, plaatsen en problemen van het Amazonegebied. Het Amazonegebied op het platteland raakt ontvolkt; steden worden geconfronteerd met enorme problemen van jeugddelinquentie, gebrek aan werk, etnische strijd en sociale onrechtvaardigheden. Hier in het bijzonder is de Kerk geroepen om profetisch aanwezigheid te zijn onder de jongeren, door hen adequate begeleiding en passende opvoeding te bieden.
Placet: 164, non-placet: 6
Referenties naar alinea 31: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
32
Verbonden met de realiteit van de Amazonejeugd, verkondigt de Kerk aan de jongeren de Blijde Boodschap van Jezus, biedt de Kerk onderscheiding en begeleiding van beroep en roeping en stimuleert zij de erkenning van de lokale cultuur en identiteit, de bevordering van jeugdbegeleiding, de bevordering van de rechten van de jeugd en de versterking van creatieve, innovatieve en gedifferentieerde ontmoetingsplaatsen voor evangelisatie door middel van een hernieuwde en gedurfde jeugdzorg. Het betreft een pastoraat dat altijd volop in ontwikkeling is, gericht op Jezus Christus en zijn plan, in dialoog, integraal en toegewijd aan alle jongeren die in het gebied aanwezig zijn. Inheemse jongeren hebben een enorm potentieel en nemen actief deel aan hun gemeenschappen en organisaties . Als leiders en initiatiefnemers dragen zij bij aan de verdediging van rechten, met name in het gebied, voor de gezondheid en het onderwijs. Aan de andere kant zijn zij de belangrijkste slachtoffers van de onveiligheid in inheemse gebieden en het ontbreken van een specifiek en kwalitatief hoogstaand overheidsbeleid. De verspreiding van alcohol en drugs bereikt vaak inheemse gemeenschappen, waardoor jongeren ernstige schade wordt berokkend en zij niet vrij kunnen leven om hun dromen te verwezenlijken en actief deel te nemen aan de gemeenschap.
Placet: 167, non-placet: 3
Referenties naar alinea 32: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
33
De hoofdrol van de jongeren komt duidelijk naar voren in de documenten van de Synode voor Jongeren 160.46 [[6983]], in de pauselijke exhortatie Christus Vivit [7341] Christus Vivit [[7341|(170)]] en in de encycliek Laudato Si' [5000]. Laudato Si' [[5000|209]] De jongeren willen een hoofdrol spelen en de Amazonekerk wil hen de ruimte geven. Zij wil een metgezel zijn in het luisteren, jongeren erkennen als een theologische vindplaats, als "profeten van de hoop", die zich inzetten voor de dialoog, die ecologisch gevoelig zijn en aandacht hebben voor het "gemeenschappelijke huis"; een kerk die jongeren ontvangt en met hen wandelt, vooral in de periferieën. In het licht hiervan ontstaan er drie urgenties: het bevorderen van nieuwe vormen van evangelisatie via de sociale media Christus Vivit [[7341|86]]; het helpen van de inheemse jongeren om een gezonde interculturaliteit te bereiken; het helpen van hen om de crisis van de anti-waarden aan te pakken die hun zelfrespect aantast en hun identiteit doet teloorgaan.
Referenties naar alinea 33: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Een Kerk die nieuwe wegen gaat in het stadspastoraat
34
De sterke neiging van de mensheid om zich te concentreren in steden, in een beweging die van klein naar groot gaat, komt ook voor in het Amazonegebied. De versnelde groei van de Amazonemetropolen gaat gepaard met het ontstaan van stedelijke periferieën. Tegelijkertijd worden levensstijlen, vormen van samenleven, talen en waarden die door de metropolen worden gevormd, overgedragen en steeds meer geïmplanteerd, zowel in inheemse gemeenschappen als in de rest van de plattelandswereld. De familie in de stad is een plaats van synthese tussen traditionele en moderne culturen. Gezinnen lijden echter vaak onder armoede, onzekere huisvesting, gebrek aan werk, toenemend drugs- en alcoholgebruik, discriminatie en zelfmoord onder kinderen. Bovendien is er in het gezinsleven een gebrek aan dialoog tussen de generaties en gaan tradities en taal verloren. Gezinnen hebben ook te maken met nieuwe problemen op het gebied van de gezondheid, die een adequate opvoeding voor het moederschap vereisen. De huidige snelle veranderingen beïnvloeden het Amazone-gezin. Zo vinden we nieuwe gezinsvormen: eenoudergezinnen onder de verantwoordelijkheid van vrouwen, een toename van het aantal gescheiden gezinnen, samenwonenden, gezinsherenigingen en een afname van het aantal institutionele huwelijken. De stad is een explosie van leven, want "God leeft in de stad." Slotdocument Vijfde Conferentie van het Latijns-Amerikaanse Episcopaat en de Caraïbische Eilanden [[4405|(514)]] Daarin zijn er angsten en zoeken naar de zin van het leven, conflicten, maar ook solidariteit, broederschap, verlangen naar goedheid, waarheid en rechtvaardigheid." vgl: Evangelii Gaudium [[[4984|71-75]]] Het evangeliseren van de stad of de stedelijke cultuur betekent "door de kracht van het Evangelie doordringen tot – en als het ware een omwenteling te bewerken in – de beoordelingscriteria, de bepalende waarden, de punten die de belangstelling hebben, de denkwijzen, de inspiratiebronnen en levensmodellen van de mensheid, die in strijd zijn met het Woord van God en met zijn heilsplan." Evangelii Nuntiandi [[519|19]]
Referenties naar alinea 34: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
35
Het is noodzakelijk het recht te verdedigen van alle mensen om in de stad te wonen. Dit recht kan worden beschreven als het rechtvaardig gebruik van de stad binnen de principes van duurzaamheid, democratie en sociale rechtvaardigheid. Het zal echter ook nodig zijn om invloed uit te oefenen op het overheidsbeleid en initiatieven te bevorderen die de kwaliteit van leven op het platteland verbeteren, zodat de ongebreidelde verhuizing uit deze gebieden wordt voorkomen.
Referenties naar alinea 35: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
36
De basisgemeenschappen van de kerk zijn en blijven een geschenk van God aan de lokale kerken van het Amazonegebied. Het is echter noodzakelijk om te erkennen dat enkele kerkelijke gemeenschappen die zich in de loop der tijd hebben gevestigd, verzwakt of zelfs verdwenen zijn. Maar de overgrote meerderheid blijft standhouden en vormt de basis van de zielzorg in veel parochies. De grote gevaren voor de kerkelijke gemeenschappen zijn tegenwoordig vooral te vinden in het secularisme, het individualisme, het ontbreken van een sociale dimensie en het ontbreken van missionaire activiteiten. Daarom is het noodzakelijk dat herders het missionair leerling-zijn bij hun gelovigen aanmoedigen. De kerkelijke gemeenschap moet participerend aanwezig zijn in het overheidsbeleid, waar acties worden geformuleerd om cultuur, samenleving, vrije tijd en vieringen nieuw leven in te blazen. We moeten ervoor strijden dat voor de "favela's" en "villa's miseria" de fundamentele grondrechten worden gewaarborgd: water, energie, huisvesting en de bevordering van een integraal ecologisch burgerschap. Richt in de stedelijke gemeenschappen van het Amazonegebied een ministerie van gastvrijheid op voor broederlijke solidariteit met migranten, vluchtelingen, daklozen en mensen die het platteland hebben verlaten.
Placet: 159, non-placet: 10
Referenties naar alinea 36: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
37
De realiteit van de inheemse bevolking in stedelijke centra verdient bijzondere aandacht, aangezien zij het meest wordt blootgesteld aan de enorme problemen van jeugddelinquentie, gebrek aan werk, etnische strijd en sociale onrechtvaardigheden. Het is een van de grootste uitdagingen van vandaag: steeds meer steden zijn de eindbestemming van al die etnische groepen en volkeren in het Amazonegebied. Het zal nodig zijn om een inheemse pastoraal van de stad te formuleren die voor deze specifieke realiteit zorgdraagt.
Placet: 165, non-placet: 5
Referenties naar alinea 37: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Een spiritualiteit van luisteren en verkondigen
38
Het pastorale werk is gestoeld op een spiritualiteit die gebaseerd is op het luisteren naar het Woord van God en de roep van zijn volk, om de Blijde Boodschap met een profetische geest te kunnen verkondigen. Wij erkennen dat de Kerk die de roep van de Geest in de noodkreet van het Amazonegebied hoort, zich de vreugde en de hoop, het verdriet en de angst van allen, maar vooral van de allerarmsten. vgl: Gaudium et Spes [[[575|1]]], die Gods geliefde zonen en dochters zijn, eigen kan maken. We ontdekken dat de machtige waterstromen van de Geest, vergelijkbaar met die van de Amazonerivier, die regelmatig overstromen, ons leiden naar het overvolle leven dat God ons aanbiedt om te delen in de verkondiging.
Placet: 163, non-placet: 7
Referenties naar alinea 38: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Nieuwe manieren voor pastorale bekering
39
De missionaire teams die in het Amazonegebied rondtrekken, die de gemeenschap weven en opbouwen, helpen de kerkelijke synodaliteit te versterken. Zij kunnen daar diverse andere charisma's, instituten en congregaties, lekengelovige mannen en vrouwen en priesters aan toevoegen. Samen komen zij daar waar dat individueel niet mogelijk is. Dit rondtrekken van de missionarissen die hun centrum verlaten en tijd doorbrengen met het bezoeken van een gemeenschap en het vieren van de sacramenten, leidt tot wat men "pastoraal bezoek" noemt. Het is een pastorale werkwijze die inspeelt op de huidige omstandigheden en mogelijkheden van onze kerken. Dankzij deze methoden en door het optreden van de Heilige Geest hebben deze gemeenschappen ook een rijk dienstwerk kunnen ontwikkelen dat een reden tot dankbaarheid is.
Placet: 159, non-placet: 12
Referenties naar alinea 39: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
40
Om de verschillende inspanningen van de teams, die het leven en het geloof van de gemeenschappen in het Amazonegebied samenbrengen, te kunnen begeleiden en te stimuleren, stellen we een netwerk voor dat rondtrekt. De wegen van politieke invloed voor de omvorming van de realiteit moeten met priesters en leken worden verkend. Met het oog op de overgang van pastorale bezoeken naar een meer permanente aanwezigheid, worden congregaties en/of provincies van religieuzen wereldwijd, die nog niet betrokken zijn bij dit missiewerk, uitgenodigd om ten minste één missionaire voorpost op te richten in een van de landen van het Amazonegebied.
Placet: 159, non-placet 13
Referenties naar alinea 40: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- v Nieuwe wegen van synodale bekering
86
Om samen op te kunnen trekken heeft de Kerk een synodale bekering nodig, een synodaliteit van het Volk Gods onder de leiding van de Geest in het Amazonegebied. Met deze horizon van gemeenschap en participatie zoeken we nieuwe kerkelijke wegen, vooral in de dienstbaarheid en de sacramentaliteit van de Kerk met het gelaat van de Amazone. Het gewijde leven, de leken en de vrouwen onder hen, zijn de oude en steeds weer nieuwe voortrekkers om ons tot deze bekering op te roepen.
Referenties naar alinea 86: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De missionaire synodaliteit in de kerk van het Amazonegebied (86-92)
87
"Synode" is een oud woord dat geëerbiedigd wordt door de Traditie; het duidt de weg aan die de leden van het volk van God samen afleggen; het verwijst naar de Heer Jezus, die zichzelf voorstelt als "de weg, de waarheid en het leven" (Joh. 14, 6) [b:Joh. 14, 6], en naar het feit dat christenen, zijn volgelingen, "de discipelen van de weg" werden genoemd (Hand. 9, 2) [b:Hand. 9, 2]; synodaal zijn is samen "de weg van de Heer" volgen (Hand. 18, 25) [b:Hand. 18, 25]. Synodaliteit is de manier van zijn van de oerkerk (Hand. 15) [[b:Hand. 15]] en het moet de onze zijn. "Het menselijke lichaam vormt met zijn vele ledematen een geheel; alle ledematen, hoe vele ook, maken tezamen een lichaam uit. Zo is het ook met de Christus" (1 Kor. 12, 12) [b:1 Kor. 12, 12]. Synodaliteit kenmerkt ook de Kerk van Vaticanum II, begrepen als het Volk van God, in gelijke en gemeenschappelijke waardigheid ten overstaan van de verscheidenheid aan bedieningen, charismatische gaven en diensten. Het geeft "de specifieke manier van leven en handelen (modus vivendi et operandi) van de Kerk van het Volk van God aan, die zich concreet manifesteert en realiseert in het zijn van "gemeenschap", in het samen optrekken, in het samenkomen in de vergadering en in de actieve deelname van al haar leden aan haar evangelische actie" (...), dat wil zeggen in de "medeverantwoordelijkheid en deelname van het hele Volk van God aan het leven en de zending van de Kerk". De synodaliteit in het leven en de zending van de Kerk [[7069|6-7]]
Referenties naar alinea 87: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
88
Om samen op te kunnen trekken, heeft de Kerk vandaag de dag een bekering nodig tot de synodale ervaring. Het is noodzakelijk om een cultuur van dialoog, van wederzijds luisteren, van geestelijk onderscheidingsvermogen, van consensus en gemeenschap te versterken om ruimtes en manieren van gezamenlijke besluitvorming te vinden en om te reageren op pastorale uitdagingen. Op deze manier wordt de medeverantwoordelijkheid in het leven van de Kerk bevorderd in een geest van dienstbaarheid. Het is urgent om op te lopen, voorstellen te doen en verantwoordelijkheden op zich te nemen om klerikalisme en willekeurige regelgeverij te overwinnen. Synodaliteit is een constitutieve dimensie van de Kerk. Het is niet mogelijk om Kerk te zijn zonder een effectieve uitoefening van de sensus fidei van het hele Volk van God te erkennen.
Referenties naar alinea 88: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Spiritualiteit van de synodale gemeenschap onder leiding van de Geest (89-90)
89
De Kerk leeft vanuit de gemeenschap met het Lichaam van Christus door de gave van de Heilige Geest. Het zogenoemde "Apostolisch Concilie van Jeruzalem" (Hand. 15; Gal. 2, 1-10) [[b:Hand. 15; Gal. 2, 1-10]] is een synodaal gebeuren waarin de Apostolische Kerk op een beslissend moment van haar reis haar roeping leeft in het licht van de aanwezigheid van de Opgestane Heer met het oog op de zending. Deze gebeurtenis werd het paradigmatische beeld van de synodes van de Kerk en van haar synodale roeping. De beslissing van de Apostelen, samen met de hele geloofsgemeenschap van Jeruzalem, was het resultaat van de werking van de Heilige Geest, die de weg van de Kerk leidt en haar verzekert van trouw aan het Evangelie van Jezus: "De Heilige Geest en wij hebben besloten ..." (Hand. 15, 28; a) [b:Hand. 15, 28]. De hele gemeenschap ontving het besluit en maakte het zich eigen (Hand. 15, 22) [b:Hand. 15, 22]; daarna deed de gemeente Antiochië hetzelfde (Hand. 15, 30-31) [b:Hand. 15, 30-31]. Waarachtig "synodaal" zijn, is in harmonie vooruitgaan onder de impuls van de levengevende Geest.
Referenties naar alinea 89: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
90
De Kerk in de Amazone is geroepen om op te trekken en vooruit te gaan in de uitoefening van de onderscheiding, die het centrum is van de processen en heel het synodale gebeuren. Het gaat erom als Kerk, door de theologale interpretatie van de tekenen van de tijd – onder leiding van de Heilige Geest – de weg te bepalen en die te volgen, in dienst van Gods plan. De onderscheiding door de gemeenschap stelt ons in staat om in elke historische situatie een oproep waar te nemen die God ons laat horen. Deze vergadering is een moment van genade om wederzijds te luisteren, een oprechte dialoog te voeren en met de gemeenschap te onderscheiden in dienst van het algemeen welzijn van het Volk van God in het Amazonegebied, en vervolgens, in het stadium van de uitvoering van de besluiten, onder de impuls van de Heilige Geest te blijven optrekken in de kleine gemeenschappen, de parochies, bisdommen, vicariaten, "Prelaturen", en in de hele regio.
Referenties naar alinea 90: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Op weg naar een synodale stijl van leven en werken in het Amazonegebied (91-92)
91
Met evangelische moed willen we nieuwe wegen inslaan voor het leven van de Kerk en haar dienst aan een integrale ecologie in de Amazone. Synodaliteit markeert een stijl van gemeenschapsleven en deelname aan de plaatselijke kerken die gekenmerkt wordt door respect voor de waardigheid en gelijkheid van alle gedoopten, de complementariteit van charismatische gaven en bedieningen, en de vreugde van het samenkomen in vergaderingen om samen de stem van de Geest te onderscheiden. Deze synode biedt de mogelijkheid om na te denken over hoe de lokale kerken in elke regio en in elk land gestructureerd kunnen worden en om vooruitgang te boeken op de weg naar een synodale bekering die leidt naar gemeenschappelijke paden in de evangelisatie. De logica van de incarnatie leert dat God in Christus verbonden is met de mensen die leven in de "… eigen riten en culturen van de volken ..." Ad Gentes Divinitus [[703|9]] en dat de Kerk, het Volk van God ingevoegd onder de volkeren, de schoonheid heeft van “het gezicht van de zovele culturen en van zovele volken ... waar het (geloof) wordt aangenomen en wortel schiet”. Gaudium et Spes [[575|(116)]] Dit wordt gerealiseerd in het leven en de missie van de lokale kerken die zich “binnen elk groot z.g. sociocultureel gebied" bevinden. Ad Gentes Divinitus [[703|22]]
Referenties naar alinea 91: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
92
Een kerk met een Amazone-gezicht heeft het nodig dat haar gemeenschappen doordrongen zijn van een synodale geest, ondersteund door organisatiestructuren die aansluiten bij deze dynamiek, als authentieke organismen van "communio". De vormen van uitoefening van de synodaliteit zijn uiteenlopend; zonder de band met de andere zusterkerken en met de universele Kerk te verzwakken moeten ze worden gedecentraliseerd op de verschillende niveaus (diocesane, regionale, nationale, universele), met respect en aandacht voor de lokale processen. De organisatievormen voor de uitoefening van de synodaliteit kunnen variëren; ze zorgen voor een synchronie tussen gemeenschap en participatie, tussen medeverantwoordelijkheid en dienstwerk van allen, met speciale aandacht voor de effectieve deelname van leken aan de onderscheiding en de besluitvorming, ter versterking van de deelname van vrouwen.
Referenties naar alinea 92: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Nieuwe wegen voor kerkelijke dienstwerk (93-111)
- Een ministeriële Kerk en nieuwe ministeries
93
De vernieuwing van het Tweede Vaticaans Concilie plaatst de leken in het hart van het Volk Gods, in een Kerk die geheel ministerieel (dienstbaar) is en die voor de identiteit en de zending van iedere christen de basis heeft in het sacrament van het doopsel. De leken zijn “de gelovigen nl., die door het doopsel in Christus zijn ingelijfd, Gods volk zijn geworden en op hun eigen wijze deelachtig zijn aan de priesterlijke, profetische en koninklijke taak van Christus, en zo, ieder volgens zijn eigen aandeel, de zending van heel het christenvolk in de Kerk en in de wereld uitoefenen". Lumen Gentium [[617|31]] Uit deze drievoudige relatie, met Christus, de Kerk en de wereld, wordt de roeping en de zending van de leken geboren. De Kerk in het Amazonegebied wil, met het oog op een maatschappij die rechtvaardig en solidair is met de zorg voor het "gemeenschappelijk huis", de leken tot bevoorrechte actoren maken. Hun optreden was en is van vitaal belang, zowel voor de coördinatie van de kerkelijke gemeenschappen, voor de uitoefening van de ministeries, als voor hun profetische inzet in een wereld die iedereen omvat en die in haar martelaren een getuigenis heeft die ons uitdaagt.
Referenties naar alinea 93: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
94
Als uitdrukking van de medeverantwoordelijkheid van alle gedoopten in de Kerk en van de uitoefening van de sensus fidei van het hele Volk van God, ontstonden er pastorale vergaderingen en bijeenkomsten in alle kerkelijke kringen, evenals de coördinatieteams voor de verschillende pastorale diensten en bedieningen die aan de leken werden toevertrouwd. We erkennen de noodzaak om de ruimte voor deelname van leken te versterken en te verbreden, zowel in het overleg als in de besluitvorming, in het leven en de zending van de Kerk.
Referenties naar alinea 94: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
95
Hoewel de missie in de wereld de taak is van iedere gedoopte, heeft het Tweede Vaticaans Concilie de missie van de leken benadrukt, immers: "de verwachting van de nieuwe aarde mag onze zorg voor deze aarde niet verzwakken; integendeel, ze moet die zorg aanmoedigen". Gaudium et Spes [[575|39]] Voor de Kerk in het Amazonegebied is het dringend noodzakelijk dat bedieningen worden bevorderd en dat mannen en vrouwen gelijkelijk worden behandeld. Het weefsel van de lokale kerk, ook in het Amazonegebied, wordt gegarandeerd door de kleine kerkelijke missionaire gemeenschappen die het geloof bevorderen, naar het Woord luisteren en samen het leven van de mensen vieren. Het is de Kerk van de gedoopte mannen en vrouwen die we moeten bestendigen door de bediening en vooral het bewustzijn van de waardigheid van het doopsel te bevorderen
Referenties naar alinea 95: 1
Over de toelating van vrouwen tot de ambten van lectoraat en acolytaat ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
96
Bovendien kan de bisschop, bij afwezigheid van priesters in de gemeenschappen, de uitoefening van de pastorale zorg van de gemeenschap voor een bepaalde periode toevertrouwen aan een persoon die geen priesterlijk merkteken heeft en die lid is van de gemeenschap. Persoonsverheerlijking moet worden vermeden en daarom zal het een roulerende positie zijn. De bisschop kan dit ambt ter representatie van de christelijke gemeenschap instellen met een officieel mandaat door middel van een rituele handeling, zodat de persoon die verantwoordelijk is voor de gemeenschap ook op burgerlijk en lokaal niveau wordt erkend. De priester, met de macht en de faculteit van de parochiepriester, zal altijd verantwoordelijk blijven voor de gemeenschap.
Referenties naar alinea 96: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het gewijde leven
97
De Evangelietekst - "De geest des Heren is over mij gekomen, omdat Hij mij gezalfd heeft. Hij heeft mij gezonden om aan armen de Blijde Boodschap te brengen" (Lc. 4, 18) [b:Lc. 4, 18] - drukt een overtuiging uit die van de zending tot het gewijde leven in het Amazonegebied de ziel is, gezonden worden om de Blijde Boodschap te verkondigen in hechte verbondenheid met de inheemse volkeren, de meest kwetsbare en verst verwijderde, door middel van dialoog en verkondiging waardoor een diepgaande kennis van de spiritualiteit mogelijk wordt. Een gewijd leven met een intercongregationele en interinstitutionele ervaring kan blijven bestaan in gemeenschappen, waar niemand wil zijn en bij wie niemand wil zijn, waar men de cultuur en de inheemse talen leert en respecteert om zo het hart van de volkeren te bereiken.
Referenties naar alinea 97: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
98
De missie, die helpt de Kerk op te bouwen en te consolideren, versterkt en vernieuwt het gewijde leven en roept haar krachtig op om naar het zuiverste van haar oorspronkelijke inspiratie terug te keren. Op deze manier zal het getuigenis profetisch zijn en een bron van nieuwe religieuze roepingen. Ons voorstel is om in te zetten op een toegewijd leven met een Amazone-identiteit, waarbij de inheemse roepingen worden versterkt. Wij staan achter de plaatsing en de itinerantie van de gewijde, samen met de meest verpauperde en uitgeslotenen. Deze formatieve processen moeten de aanpak van interculturaliteit, inculturatie en dialogen tussen spiritualiteit en de wereldbeelden van het Amazonegebied omvatten.
Referenties naar alinea 98: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De aanwezigheid en het uur van de vrouw
99
De Kerk in het Amazonegebied wil dat er “meer ruimte geboden wordt voor een meer doorslaggevende vrouwelijke tegenwoordigheid in de Kerk". Evangelii Gaudium [[4984|103]] " We mogen de inzet van vrouwen in de kerk niet laten afnemen, we moeten juist hun actieve deelname aan de kerkelijke gemeenschap bevorderen. Als de Kerk vrouwen verliest in hun totale en echte dimensie, stelt zij zich bloot aan onvruchtbaarheid". Tijdens de ontmoeting met het episcopaat van Brazilië [[5105]]
Placet: 161 – Non placet: 2
Referenties naar alinea 99: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
100
Sinds het Tweede Vaticaans Concilie heeft het leergezag van de Kerk de vooraanstaande positie van de vrouw binnen de Kerk benadrukt:
"De tijd is gekomen, de tijd waarin de roeping van de vrouw in haar volheid wordt vervuld, de tijd waarin de vrouw in de wereld een invloed, een gewicht, een nooit eerder bereikte macht verwerft. Daarom kunnen in deze tijd waarin de mensheid zo'n diepgaande verandering ondergaat, vrouwen die vervuld zijn met de geest van het Evangelie zoveel helpen dat de mensheid niet zal vergaan". Boodschap aan de vrouwen [[510]]
Placet: 168 – Non placet: 3
Referenties naar alinea 100: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
101
De wijsheid van de voorouderlijke volkeren bevestigt dat moeder aarde een vrouwelijk gezicht heeft. In de inheemse en westerse wereld zijn het de vrouwen die op meerdere vlakken werken, in de opvoeding van haar kinderen, in de overdracht van het geloof en van het Evangelie, door hun aanwezigheid waarmee zij getuigenis geven van en verantwoordelijkheid dragen voor de bevordering van de mensheid. Dus vragen wij dat de stem van de vrouwen wordt gehoord, dat zij worden geraadpleegd en deelnemen aan de besluitvorming en dat zij op die manier met hun gevoeligheid voor de kerkelijke synodaliteit een bijdrage kunnen leveren. Wij waarderen "de rol van de vrouw en erkennen haar fundamentele rol in de vorming en de continuïteit van culturen, in de spiritualiteit, in gemeenschappen en gezinnen. Het is noodzakelijk dat zij met meer kracht haar leiderschap binnen de Kerk op zich nemen en dat deze wordt erkend en bevorderd door haar deelname aan de pastorale raden van parochies en bisdommen te versterken, en ook in de overheidsorganen.
Placet: 165 – Non placet: 5
Referenties naar alinea 101: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
102
Geconfronteerd met de realiteit dat vrouwen lijden als slachtoffers van fysiek, moreel en religieus geweld, inclusief vrouwenmoord, neemt de Kerk een standpunt in ter verdediging van hun rechten en erkent ze hen als voorvechters en beschermers van de schepping en van het "gemeenschappelijk huis". We erkennen het dienstwerk dat Jezus voor vrouwen heeft bestemd. Het is nodig om de vorming van vrouwen in Bijbelse theologie, systematische theologie en kerkrechtelijke studies te bevorderen, door hun aanwezigheid in organisaties en leiderschap binnen en buiten de kerkelijke omgeving op waarde te schatten. We willen de familiebanden versterken, vooral voor migrantenvrouwen. Hun plaats in de ruimte van het leiderschap en de opleiding moet door ons worden gewaarborgd. Wij vragen om een herziening van het Motu Proprio van de heilige Paulus VI, Ministeria quaedam [291], opdat adequaat opgeleide en toegeruste vrouwen onder andere ook de aanstellingen tot lector en acoliet kunnen ontvangen met het oog op verdere ontwikkeling. In de nieuwe context van evangelisatie en pastoraat in het Amazonegebied, waar de meerderheid van de katholieke gemeenschappen wordt geleid door vrouwen, vragen we dat het ambt van "de vrouwelijke leider van de gemeenschap" wordt gecreëerd en dat dit wordt erkend in dienst van de veranderende eisen van de evangelisatie en de aandacht voor de gemeenschappen.
Placet: 160 – Non placet: 11
Referenties naar alinea 102: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
103
In de vele raadplegingen die in het Amazonegebied werden gehouden, werd, met het oog op de vele diensten die zij verlenen, de fundamentele rol van vrouwelijke religieuzen en leken in de Kerk van het Amazonegebied en haar gemeenschappen erkend en benadrukt. In een groot aantal van deze consultaties werd het permanente diaconaat voor vrouwen gevraagd. Om deze reden was het thema ook nadrukkelijk aanwezig op de Synode. Reeds in 2016 had Paus Franciscus een "Studiecommissie voor het diaconaat van de vrouw" in het leven geroepen, die als commissie een eerste resultaat heeft opgeleverd over hoe een diaconaat van de vrouw in de eerste eeuwen van de kerk een werkelijkheid was en wat de gevolgen ervan vandaag de dag zijn. Daarom willen we onze ervaringen en overwegingen met de Commissie delen en kijken we uit naar de resultaten.
Placet: 137 – Non placet: 30
Referenties naar alinea 103: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het permanent diakenschap
104
Voor de kerk in het Amazonegebied is de bevordering, vorming en ondersteuning van permanente diakens een dringende zaak vanwege het belang van deze bediening voor de gemeenschap; en in het bijzonder vanwege de behoeften aan kerkdiensten in vele gemeenschappen, vooral inheemse. De specifieke pastorale behoeften van de christelijke gemeenschappen in het Amazonegebied leiden tot een breder begrip van het diaconaat, een dienst die al bestaat sinds het begin van de Kerk en die door het Tweede Vaticaans Concilie is hersteld als een autonome en permanente rang. vgl: Lumen Gentium [[[617|29]]] vgl: Ad Gentes Divinitus [[[703|16]]] vgl: Orientalium Ecclesiarum [[[701|17]]] Het diaconaat van vandaag moet ook de integrale ecologie, de menselijke ontwikkeling, het sociaal pastoraal werk en de dienstbaarheid aan mensen in een situatie van kwetsbaarheid en armoede bevorderen; naar het voorbeeld van Christus de Dienaar en een barmhartige, samaritaanse, solidaire en diaconale Kerk worden.
Placet: 162 – Non placet: 3
Referenties naar alinea 104: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
105
De priesters moeten in gedachten houden dat de diaken in dienst staat van de gemeenschap door benoeming en onder het gezag van de bisschop, en dat zij de plicht hebben om permanente diakenen te ondersteunen en in gemeenschap met hen te handelen. Het onderhoud van permanente diakens moet voldoende aandacht krijgen. Het gaat hierbij ook om het proces van roeping volgens de toelatingscriteria. De motivatie van de kandidaat moet gericht zijn op de dienst en de missie van het permanente diaconaat in de kerk en in de wereld van vandaag. Het vormingstraject wordt afgewisseld tussen academische studie en pastorale praktijk, begeleid door een vormingsteam en de parochiegemeenschap, met een inhoud en met routes die aangepast zijn aan elke lokale realiteit. Het is wenselijk dat de echtgenote en de kinderen deelnemen aan het vormingsproces.
Placet: 164 – Non placet: 8
Referenties naar alinea 105: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
106
Het studieprogramma (curriculum) voor de vorming van het permanente diaconaat moet, naast de verplichte vakken, thema's bevatten die de oecumenische, interreligieuze en interculturele dialoog bevorderen, alsmede de geschiedenis van de Kerk in het Amazonegebied, genegenheid en seksualiteit, het inheemse wereldbeeld, integrale ecologie en andere breed verbindende thema's die kenmerkend zijn voor de diaconale bediening. Het team van samenstellers zal bestaan uit bevoegde gewijden en leken, in lijn met het goedgekeurde directorium voor de permanente diaken in elk land. Wij willen het roepingsproces en de vorming van toekomstige permanente diakens in het rivierengebied en inheemse gemeenschappen aanmoedigen, ondersteunen en persoonlijk begeleiden, in samenwerking met parochiepriesters, religieuze mannen en vrouwen. Ten slotte moet er een vervolgprogramma komen voor voortgezette vorming (spiritualiteit, theologische vorming, pastorale kwesties, actualisering van kerkelijke documenten, etc.), onder leiding van de bisschop.
Placet: 170 – Non placet: 2
Referenties naar alinea 106: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Wegen naar geïncultureerde vorming en opleiding
107
"Ik zal hen herders geven naar mijn hart" (Jer. 3, 15) [b:Jer. 3, 15]. Deze belofte, die goddelijk is, geldt voor alle tijden en omstandigheden; daarom geldt ze ook voor de Amazone. Bestemd om de priester tot een alter Christus te vormen, moet de vorming voor het gewijde ambt een gemeenschaps-school zijn van broederschap, ervaringsgerichte, geestelijke, pastorale en leerstellige aard, in contact met de werkelijkheid van het volk, in harmonie met de plaatselijke cultuur en religiositeit, dicht bij de armen. We moeten goede herders voorbereiden die de Blijde Boodschap van het Koninkrijk beleven, de canonieke wetten kennen, barmhartig zijn, zo dicht mogelijk bij Jezus staan, wiens praktijk bestaat uit het doen van de wil van de Vader, gevoed door de Eucharistie en de Heilige Schrift. Met andere woorden, een meer Bijbelse vorming in de zin van een eenwording met Jezus zoals die in de Evangeliën wordt getoond: dicht bij de mensen, in staat om te luisteren, te genezen, te troosten, geduldig te zijn, niet door iets te vragen maar door de tederheid van het hart van zijn Vader te tonen.
Placet: 169 – Non placet: 3
Referenties naar alinea 107: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
108
Om toekomstige priesters van de kerken in het Amazonegebied een vorming te bieden met een Amazone-gezicht, ingevoegd en aangepast aan de realiteit, contextgevoelig en in staat om te reageren op de talrijke pastorale en missionaire uitdagingen, stellen wij een opleidingsplan voor dat in overeenstemming is met de uitdagingen van de lokale kerken en de realiteit van het Amazonegebied. Het moet deel uitmaken van de academische inhoudelijke disciplines die betrekking hebben op integrale ecologie, eco-theologie, de theologie van de schepping, Indiaanse theologieën, ecologische spiritualiteit, de geschiedenis van de Kerk in het Amazonegebied, de culturele antropologie van het Amazonegebied enz. De vormingscentra voor het priesterschap en het gewijde leven zouden bij voorkeur moeten worden ingepast in de Amazone-realiteit, om door het contact met de jonge bewoners van de Amazone een vorming te bevorderen die aansluit bij hun werkelijkheid, terwijl ze zich voorbereiden op hun toekomstige missie, om zo te bereiken dat het vormingsproces niet wordt losgekoppeld van de wezenlijke inhoud van het volk en zijn cultuur, en om andere jongeren die niet tot het Amazonegebied behoren de mogelijkheid te bieden deel te nemen aan hun vorming in het Amazonegebied, om op die manier de missionaire roepingen te bevorderen.
Placet: 158 – Non placet: 11
Referenties naar alinea 108: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De Eucharistie, bron en hoogtepunt van synodale eenheid
109
Volgens het Tweede Vaticaans Concilie is de deelname aan de Eucharistieviering de bron en de top van het hele christelijke leven; het symboliseert de eenheid van het Mystieke Lichaam; het is het centrum en het hoogtepunt van het hele leven van de christelijke gemeenschap. De Eucharistieviering bevat al het geestelijk welzijn van de Kerk; zij is de bron en het hoogtepunt van alle evangelisatie. Laten we de zin van Johannes Paulus II herhalen: "De Kerk put haar leven uit de Eucharistie". Ecclesia de Eucharistia [[87|1]] De Instructie Redemptionis Sacramentum [569] (2004) van de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst [d:108] dringt erop aan dat de gelovigen het recht hebben op Eucharistievieringen zoals vastgelegd in de liturgische boeken en normen. Maar het lijkt vreemd om te spreken over het recht om een Eucharistieviering te houden volgens wat is voorgeschreven zonder het meest fundamentele recht op toegang tot de Eucharistieviering voor iedereen te noemen: "In de Eucharistieviering is de volheid al bereikt; het is het levende centrum van het universum, de overvloeiende kern van de liefde en van het onuitputtelijke leven. Samen met de vleesgeworden Zoon, aanwezig in de Eucharistie, geeft de hele kosmos dank aan God. De Eucharistie is inderdaad zelf een daad van kosmische liefde". Laudato Si' [[5000|236]]
Placet: 154 – Non placet: 13
Referenties naar alinea 109: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
110
De gemeenschap heeft recht op de viering van de Eucharistie, die voortvloeit uit haar essentie en haar plaats in de heilseconomie. Het sacramentele leven is de integratie van de verschillende dimensies van het menselijk leven in het Paasmysterie, dat ons versterkt. Daarom roepen de levende gemeenschappen op tot de viering van de Eucharistie. Het is zonder twijfel het eindpunt (hoogtepunt en voltooiing) van de gemeenschap; maar het is tegelijkertijd het vertrekpunt voor ontmoeting, verzoening, leren en catechese, opbouw van de gemeenschap.
Placet: 156 – Non placet: 14
Referenties naar alinea 110: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
111
Veel van de kerkgemeenschappen in het Amazonegebied hebben enorme problemen met het bijwonen van de eucharistieviering. Soms duurt het niet alleen maanden, maar zelfs enkele jaren voordat een priester kan terugkeren naar een gemeenschap om de Eucharistie te vieren, het sacrament van de verzoening aan te bieden of de zieken in de gemeenschap te zalven.
Wij waarderen het celibaat als een gave van God Sacerdotalis Caelibatus [[1219|1]] voor zover deze gave de missionaire leerling, gewijd aan het priesterschap, in staat stelt zich volledig te wijden aan de dienst van het Heilig Volk van God. Het stimuleert de pastorale naastenliefde en we bidden dat er veel roepingen zijn die het celibatair priesterschap beleven. We weten dat deze discipline 'niet wordt geëist door de aard van het priesterschap' Presbyterorum Ordinis [[704|16]], hoewel er veel praktische redenen voor zijn. In zijn encycliek over het celibaat van de priesters handhaafde de heilige Paulus VI deze wet en gaf hij theologische, geestelijke en pastorale motivaties die deze wet ondersteunen. In 1992 bevestigde de postsynodale exhortatie van Johannes Paulus II over de priesteropleiding deze traditie in de Latijnse Kerk vgl: Pastores Dabo Vobis [[[724|29]]]
In aanmerking genomen dat de legitieme verscheidenheid de gemeenschap en de eenheid van de Kerk niet schaadt, maar deze juist tot uitdrukking brengt en dient vgl: Lumen Gentium [[[617|23]]] vgl: Orientalium Ecclesiarum [[[701|6]]], getuigenis aflegt van de pluraliteit van de bestaande riten en disciplines, stellen wij voor dat het bevoegde gezag, in het kader van Lumen Gentium [617|26], criteria en bepalingen vaststelt om priesters te wijden als geschikte en gerespecteerde mannen van de gemeenschap met een legitiem gevormd en stabiel gezin, die een vruchtbaar permanent diaconaat hebben gehad en een adequate vorming voor het priesterschap ontvangen, teneinde het leven van de christelijke gemeenschap in stand te houden door middel van de prediking van het Woord en de viering van de Sacramenten in de meest afgelegen gebieden van het Amazonegebied. In dit verband waren sommigen voorstander van een meer universele benadering van het onderwerp.
Wij waarderen het celibaat als een gave van God Sacerdotalis Caelibatus [[1219|1]] voor zover deze gave de missionaire leerling, gewijd aan het priesterschap, in staat stelt zich volledig te wijden aan de dienst van het Heilig Volk van God. Het stimuleert de pastorale naastenliefde en we bidden dat er veel roepingen zijn die het celibatair priesterschap beleven. We weten dat deze discipline 'niet wordt geëist door de aard van het priesterschap' Presbyterorum Ordinis [[704|16]], hoewel er veel praktische redenen voor zijn. In zijn encycliek over het celibaat van de priesters handhaafde de heilige Paulus VI deze wet en gaf hij theologische, geestelijke en pastorale motivaties die deze wet ondersteunen. In 1992 bevestigde de postsynodale exhortatie van Johannes Paulus II over de priesteropleiding deze traditie in de Latijnse Kerk vgl: Pastores Dabo Vobis [[[724|29]]]
In aanmerking genomen dat de legitieme verscheidenheid de gemeenschap en de eenheid van de Kerk niet schaadt, maar deze juist tot uitdrukking brengt en dient vgl: Lumen Gentium [[[617|23]]] vgl: Orientalium Ecclesiarum [[[701|6]]], getuigenis aflegt van de pluraliteit van de bestaande riten en disciplines, stellen wij voor dat het bevoegde gezag, in het kader van Lumen Gentium [617|26], criteria en bepalingen vaststelt om priesters te wijden als geschikte en gerespecteerde mannen van de gemeenschap met een legitiem gevormd en stabiel gezin, die een vruchtbaar permanent diaconaat hebben gehad en een adequate vorming voor het priesterschap ontvangen, teneinde het leven van de christelijke gemeenschap in stand te houden door middel van de prediking van het Woord en de viering van de Sacramenten in de meest afgelegen gebieden van het Amazonegebied. In dit verband waren sommigen voorstander van een meer universele benadering van het onderwerp.
179 Synodevaders stemmend: placet - 128; non placet - 41 -> met 71,5 % van de stemmen aangenomen.
Referenties naar alinea 111: 0
Geen referenties naar deze alineaNotities bij deze alinea
N.v.d.r.: Deze passage lijkt uitdrukking te geven afstand te doen, niet alleen van een lange traditie in de Latijnse Kerk, ook al wordt gesuggereerd dat het alleen regionaal toegepast moet worden terwijl het feitelijk Kerkbreed zal uitwerken (zoals de zinsnede “sommigen voorstander zijn van een meer universele benadering” en de Synode in Rome gehouden werd en niet in de regio zelf), maar ook het wezen van het Sacrament van het Priesterschap aantast, ja zelfs van het Allerheiligst Sacrament des Altaars zelf.
- Bericht Tekst over celibaat van Benedictus gepubliceerd op Duitse site [n:4653]
- Bericht Excerpten uit “Uit de grond van ons hart” - Emeritus Paus Benedictus XVI en Kardinaal Sarah UPDATE [n:4648]
- Bericht Emeritus Paus Benedictus en Kardinaal Sarah verdedigen het priestercelibaat [n:4649]
- Dossier Celibaat [d:331]
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Nieuwe wegen voor de kerkelijke synodaliteit (112-119)
- Regionale synodale structuren in de Kerk van het Amazonegebied (112-113)
112
De meeste bisdommen, prelaturen en vicariaten van het Amazonegebied hebben grote gebieden, weinig gewijde bedienaren en schaarse financiële middelen. Zij ondervinden moeilijkheden bij het volbrengen van hun zending. De "prijs van de Amazon" heeft ernstige gevolgen voor de evangelisatie. Geconfronteerd met deze realiteit is het noodzakelijk om de manier waarop de lokale kerken zijn georganiseerd te heroverwegen, om de structuren van de communio te heroverwegen op provinciaal, regionaal en nationaal niveau en ook vanuit het pan-Amazone gebied. Daarom is het noodzakelijk om synodale ruimtes te formuleren en solidariteitsnetwerken te genereren. Het is dringend noodzakelijk de grenzen die de geografie oplegt te overwinnen en bruggen te slaan die verenigen. In het Aparecida document werd er al op aangedrongen dat de lokale kerken vormen van interdiocesane samenwerking opzetten in elke natie of tussen landen in een regio en dat ze een grotere samenwerking bevorderen tussen de zusterkerken. vgl: Slotdocument Vijfde Conferentie van het Latijns-Amerikaanse Episcopaat en de Caraïbische Eilanden [[[4405|(182)]]] Met het oog op een huidige, solidaire en Samaritaanse kerk, stellen wij voor: het opnieuw dimensioneren van de uitgestrekte geografische gebieden van de bisdommen, vicariaten en "prelaturen"; het oprichten van een Amazonefonds ter ondersteuning van de evangelisatie; het sensibiliseren en aanmoedigen van internationale katholieke samenwerkingsverbanden om evangelisatieactiviteiten te ondersteunen die verder gaan dan de sociale projecten.
Placet: 161 – Non placet: 5
Referenties naar alinea 112: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
113
Bij de herdenking van de 50e verjaardag van de bisschoppensynode van de heilige Paulus VI in 2015, heeft paus Franciscus de vernieuwing van de synodale communio op de verschillende niveaus van het leven van de Kerk uitgenodigd: lokaal, regionaal en universeel. De Kerk ontwikkelt een hernieuwd begrip van de synodaliteit op regionaal niveau. Gebaseerd op de traditie stelt de Internationale Theologen Commissie: "Het regionale niveau in de uitoefening van de synodaliteit is datgene wat voorkomt in hergroeperingen van particuliere Kerken die in dezelfde regio aanwezig zijn: een provincie - zoals vooral in de eerste eeuwen van de Kerk - of een land, een continent of een deel daarvan". De synodaliteit in het leven en de zending van de Kerk [[7069|85]] De uitoefening van de synodaliteit op dit niveau versterkt de geestelijke en institutionele banden, bevordert de uitwisseling van gaven en helpt bij het opstellen van gemeenschappelijke pastorale criteria. Het gezamenlijke werk in het sociale pastoraat van de bisdommen aan de grenzen van de landen moet worden versterkt om het hoofd te kunnen bieden aan gemeenschappelijke problemen die verder gaan dan het lokale, zoals de uitbuiting van mensen en grondgebied, drugshandel, corruptie, mensenhandel, enz. Het migratieprobleem moet door de kerken aan de grenzen op gecoördineerde wijze worden aangepakt.
Placet: 160 – Non placet: 5
Referenties naar alinea 113: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Universiteiten en nieuwe synodale structuren in het Amazonegebied (114)
114
Wij stellen voor een Katholieke Universiteit voor het Amazonegebied op te richten op basis van interdisciplinair onderzoek (met inbegrip van veldstudies), inculturatie en interculturele dialoog; deze theologie van de inculturatie omvat gezamenlijke vorming voor bedieningen door leken en vorming van priesters, primair op basis van de Heilige Schrift. De activiteiten op het gebied van onderzoek, onderwijs en voorlichting moeten milieustudies omvatten (theoretische kennis met de wijsheid van de volkeren die in het Amazonegebied leven) en etnische studies (beschrijving van de verschillende talen, enz.). De opleiding van leerkrachten, het onderwijs en de ontwikkeling van lesmateriaal moeten de gewoonten en tradities van de inheemse bevolking respecteren door het te incultureren in het te ontwikkelen lesmateriaal en door in verschillende landen en regio's voorlichtingsactiviteiten te organiseren. We vragen de katholieke universiteiten van Latijns-Amerika om te helpen bij de oprichting van de katholieke universiteit van het Amazonegebied en om de ontwikkeling ervan te begeleiden.
Placet: 158 – Non placet: 11
Referenties naar alinea 114: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Een regionaal post-Synodaal kerkelijk orgaan voor het Amazonegebied (115)
115
Wij stellen voor een bisschoppelijk orgaan in het leven te roepen dat de synodaliteit tussen de kerken in de regio bevordert, dat het Amazone-gezicht van deze kerk helpt te schetsen en dat de taak voortzet om nieuwe wegen te vinden voor de zending tot evangelisatie, met name het voorstel van integrale ecologie, waardoor de fysionomie van de Amazone-kerk wordt versterkt. Het zou een permanent en representatief bisschoppelijk orgaan moeten zijn dat de synodaliteit in het Amazonegebied bevordert, gelieerd aan CELAM [d:209], met een eigen structuur, in een eenvoudige organisatie en ook gelieerd aan REPAM. Op deze manier zou het het een effectief kanaal kunnen zijn om, vanuit het grondgebied van de Latijns-Amerikaanse en Caribische kerk, veel van de voorstellen die in deze synode naar voren zijn gekomen, over te nemen. Het zal de schakel zijn die netwerken en kerkelijke en sociaal-ecologische initiatieven op continentaal en internationaal niveau tot uitdrukking brengt.
Placet: 145 – Non placet: 22
Referenties naar alinea 115: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Riten voor inheemse volkeren (116-119)
116
Het Tweede Vaticaans Concilie heeft ruimte gemaakt voor liturgische veelvormigheid; "voor gewettigde verschillen en aanpassingen aan verschillende groepen, landstreken en volken". Sacrosanctum Concilium [[570|38]] In die zin moet de liturgie reageren op de cultuur, zodat zij de bron en de hoogtepunt van het christelijke leven kan zijn vgl: Sacrosanctum Concilium [[[570|10]]] en zich kan verbinden aan het lijden en de vreugde van het volk. We moeten een authentiek katholiek antwoord geven op het verzoek van de Amazone-gemeenschappen om de liturgie aan te passen rekening houdend met het wereldbeeld, de tradities, de symbolen en de oorspronkelijke riten die transcendente, gemeenschaps- en ecologische dimensies omvatten.
Placet: 147 – Non placet: 22
Referenties naar alinea 116: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
117
In de Katholieke Kerk zijn er 23 verschillende riten, hetgeen een duidelijk teken is van een traditie die sinds de eerste eeuwen heeft geprobeerd de inhoud van het geloof en de viering ervan te incultureren door middel van een taal die zo coherent mogelijk is met het mysterie dat het wil uitdrukken. Al deze tradities vinden hun oorsprong in de zending van de Kerk: "Kerken binnen hetzelfde geografische en culturele gebied zijn gekomen om het mysterie van Christus te vieren met bijzondere uitingen, die cultureel gekarakteriseerd zijn: in de traditie van de 'geloofsaflegging', in de liturgische symboliek, in de organisatie van de broederlijke gemeenschap, in het theologische begrip van de mysteries en in de verschillende vormen van heiligheid". Catechismus van de Katholieke Kerk [[1|1202]] vgl: Catechismus van de Katholieke Kerk [[[1|1200-1206]]]
Placet: 140 – Non placet: 27
Referenties naar alinea 117: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
118
In haar onvermoeibare evangelisatiewerk is het nodig dat de Kerk ervoor zorgt dat zij zich bij het inculturatieproces van het geloof op de meest coherente wijze uitdrukt, zodat het geloof ook kan worden gevierd en beleefd in de talen die eigen zijn aan de Amazonevolkeren. Het is dringend noodzakelijk om met de benodigde middelen comités te vormen voor het vertalen en het redigeren van Bijbelse en liturgische teksten in de eigen talen van de verschillende plaatsen, met behoud van de inhoud van de sacramenten en aanpassing van hun vorm, zonder het wezenlijke uit het oog te verliezen. In dit verband moeten muziek en zang worden aangemoedigd, die passen in de liturgie en daardoor worden bevorderd.
Placet: 156 – Non placet: 12
Referenties naar alinea 118: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
119
Het nieuwe orgaan van de Kerk in het Amazonegebied moet een competente commissie vormen die, door studie en dialoog, in overeenstemming met de gewoonten en tradities van de voorouderlijke volkeren, een Amazoneritueel uitwerkt, dat uitdrukking geeft aan het liturgische, theologische, kerkrechtelijke en spirituele erfgoed van het Amazonegebied, met speciale verwijzing naar wat Lumen Gentium [617] voor de Oosterse Kerken bevestigt. vgl: Lumen Gentium [[[617|23]]] Dit zou een aanvulling zijn op de riten die al in de Kerk aanwezig zijn, waardoor het evangelisatiewerk wordt verrijkt, het vermogen om het geloof in een juiste cultuur uit te drukken en het gevoel van decentralisatie en collegialiteit dat de katholiciteit van de Kerk tot uitdrukking kan brengen. Het zou ook een studie kunnen maken van en voorstellen kunnen doen voor het verrijken van kerkelijke riten lettend op de manier waarop deze volken voor hun grondgebied zorgen en zich verhouden tot de wateren ervan.
Placet: 140 – Non placet: 29
Referenties naar alinea 119: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- vi Conclusiie
120
We sluiten af onder de bescherming van Maria, Moeder van de Amazone, die in de hele regio onder verschillende aanroepingen wordt vereerd. Op haar voorspraak vragen wij dat deze synode een concrete uitdrukking van de synodaliteit mag zijn, zodat de volheid van het leven dat Jezus in de wereld heeft gebracht (Joh. 10, 10) [[b:Joh. 10, 10]] iedereen kan bereiken, vooral de armen, en kan bijdragen aan de zorg voor het "gemeenschappelijke huis". Dat Maria, Moeder van de Amazone, onze reis mag begeleiden; aan de Heilige Jozef, de trouwe beschermer van Maria en haar zoon Jezus, willen wij onze kerkelijke aanwezigheid in het Amazonegebied, een kerk met een Amazone-gezicht en op een zendingsreis, toewijden.
Placet: 166 – Non placet: 2
Referenties naar alinea 120: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaReferenties naar dit document: 3
Open uitgebreid overzichthttps://rkdocumenten.nl/toondocument/7558-slotdocument-van-de-bisschoppensynode-over-de-pan-amazone-regio-nl