Inhoudsopgave
- Inhoud
1
Dierbare broeders en zusters, goede dag!
Met het feest van de Doop van de Heer dat vorige zondag werd gevierd, zijn we binnengetreden in de liturgische tijd, genoemd “gewone tijd door het jaar”. Op deze tweede zondag schildert het Evangelie ons het gebeuren van de ontmoeting van Jezus met Johannes de Doper bij de Jordaan. Het wordt verteld door de ooggetuige, Johannes de Evangelist die voordat hij leerling van Jezus werd, leerling van Johannes de Doper was, samen met zijn broer Jacobus, met Simon en Andreas, allen uit Galilea, allen vissers. De Doper ziet dus Jezus tussen de menigte naar voren komen en, geïnspireerd uit den hoge, erkent hij In Hem de gezondene van God en daarom duidt hij Hem aan met deze woorden: “Zie, het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt” .
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
Het werkwoord dat vertaald wordt met “wegneemt” betekent letterlijk “optillen”, “op zich nemen”. Jezus is met een wel bepaalde zending in de wereld gekomen: haar bevrijden van de slavernij van de zonde, door de schulden van de mensheid op zich te laden. Op welke wijze? Door lief te hebben. Er bestaat geen andere wijze om het kwaad en de zonde te overwinnen tenzij door de liefde die stuwt tot de gave van het eigen leven voor de anderen. In het getuigenis van Johannes de Doper heeft Jezus de trekken van de Dienaar van de Heer, die “onze ziekten op zich heeft genomen en onze smarten heeft hij gedragen” , tot de dood op het kruis. Hij is het ware paaslam, dat zich onderdompelt in de stroom van onze zonde om ons te zuiveren.
Referenties naar alinea 2: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
De Doper ziet voor zich een mens die in de rij met de zondaars plaats neemt om zich te laten dopen, zonder dat nodig te hebben. Een mens die God in de wereld heeft gezonden als geslachtofferd lam. In het Nieuwe Testament komt het woord “lam” meerdere keren voor en altijd met verwijzing naar Jezus. Dit beeld van het lam zou kunnen verbazen. Inderdaad, een dier dat zeker niet uitmunt in kracht en stevigheid neemt een zo drukkende last op zijn schouders. De enorme massa van het kwaad wordt opgenomen en weggedragen door een zwak en broos schepsel, symbool van gehoorzaamheid, volgzaamheid en weerloze liefde, dat tot het offer van zichzelf komt. Het lam is geen heerser, maar is meegaand; het valt niet aan, maar is vredelievend; het toont klauwen noch tanden bij welke aanval ook, maar verdraagt en vergeeft. En zo is Jezus! Zo is Jezus, als een lam.
Referenties naar alinea 3: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
Wat betekent het voor de Kerk, voor ons, vandaag, leerlingen te zijn van Jezus, het Lam van God? Het betekent op de plaats van de boosaardigheid de onschuld zetten, op de plaats van het geweld de liefde zetten, op de plaats van de hoogmoed de nederigheid, op de plaats van het prestige de dienstbaarheid stellen. Dat is een belangrijk werk! Wij Christenen moeten dit doen: op de plaats van de boosaardigheid de onschuld zetten, op de plaats van het geweld de liefde zetten, op de plaats van de hoogmoed de nederigheid, op de plaats van het prestige de dienstbaarheid stellen. Leerlingen van het Lam zijn betekent: niet leven als een “belegerde burcht”, maar als een stad op de berg, open, gastvrij, solidair. Het wil zeggen: geen houdingen van geslotenheid aannemen, maar het Evangelie aan allen voorstellen, door met ons leven te getuigen dat Jezus volgen ons vrijer en vreugdevoller maakt.
Referenties naar alinea 4: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
https://rkdocumenten.nl/toondocument/5303-christus-het-lam-gods-nl