Catechismus van de Katholieke Kerk

x
Gebruik de knoppen om door de historische teksten te lopen:

Informatie over dit document

Catechismus van de Katholieke Kerk
15 augustus 1997
Catechismus - Catechismus
1997, Libreria Editrice Vaticana / 2023, Nederlandse Bisschoppenconferentie
Hierin verwerkt de officiële aanpassingen aan de "editio typica" volgens o.a. het protocol van wijzigingen 1997
De referenties, de leeswijzer, trefwoorden (conform de Nederlandstalige uitgave) en nummertoevoegingen aan de inhoudsopgave zijn toevoegingen van de redactie om het gebruik van de Catechismus te bevorderen. Deze toevoegingen, hoewel getrouw aan de kerkelijke leer, vormen geen onderdeel van de geautoriseerde, door de Apostolische Constitutie Fidei Depositum vastgestelde uitgave.
Aanpassingen aan de 3e druk (2023), waar nodig, aangegeven. (Alleen van toepassing op de Nederlandstalige vertaling)
De nummers van de noten komen, om technische redenen, niet overeen met de officiële uitgaven.Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
1997
3 april 2025
1
nl
Toon meer

Referenties naar dit document: 284

Open uitgebreid overzicht

Referenties naar dit document van thema's en berichten

Open uitgebreid overzicht

Extra opties voor dit document

Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social media
- I - Jezus (430-435)
430

402
1507
1846
Jezus betekent in het Hebreeuws: "Jahwe is redding". Bij de boodschap aan Maria geeft de engel Gabriël Hem als eigennaam de naam Jezus, die tegelijkertijd zijn identiteit en zijn zending tot uitdrukking brengt. 1[[b:Lc. 1, 31]] Omdat "God alleen zonden kan vergeven" (Mc. 2, 7)[b:Mc. 2, 7], is Hij het die in Jezus, zijn eeuwige, mensgeworden Zoon, "zijn volk zal redden uit hun zonden" (Mt. 1, 21)[b:Mt. 1, 21]. In Jezus vat God zo heel de heilsgeschiedenis ten gunste van de mensen samen.
Zie ook alinea's: -210-[al:210]-402-[al:402]

Referenties naar alinea 430: 1

Youcat ->=geentekst=

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
431

388
589
1441
In de heilsgeschiedenis heeft God zich er niet mee tevreden gesteld Israël te bevrijden "uit het slavenhuis" (Deut. 5, 6)[b:Deut. 5, 6] door het uit Egypte te laten vertrekken. Hij redt het nog steeds uit de zonde. Omdat de zonde nog altijd een belediging van God is, 2[[b:Ps. 51,6]] kan Hij alleen haar vergeven. 3[[b:Ps. 51, 11]] Daarom zal Israël door zich steeds meer bewust te worden van de universaliteit van de zonde uiteindelijk slechts het heil kunnen zoeken in het aanroepen van God, de Verlosser. 4[[b:Ps. 79, 9]]
Zie ook alinea's: -1850-[al:1850]-1441-[al:1441]-388-[al:388]

Referenties naar alinea 431: 2

Compendium Eucharisticum ->=geentekst=
Youcat ->=geentekst=

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
432

161
589
2634
2666
2808
De naam Jezus betekent dat de naam van God zelf tegenwoordig is in de persoon van zijn Zoon, 5[[b:Hand. 5, 41; 3 Joh. 7]] die mens geworden is voor de algehele en definitieve verlossing uit de zonde. Het is de goddelijke naam die alleen het heil brengt 6[[b:Joh. 3, 5; Hand. 2, 21]] en die voortaan door allen aangeroepen kan worden, want Hij heeft zich met alle mensen verenigd door de menswording, 7[[b:Rom. 10, 6-13]] en wel zo dat "er geen andere Naam onder de hemel is waarin wij gered moeten worden" (Hand. 4, 12)[b:Hand. 4, 12]. 8[[b:Hand. 9, 14; Jak. 2, 7]]
Zie ook alinea's: -589-[al:589]-2666-[al:2666]-389-[al:389]-161-[al:161]

Referenties naar alinea 432: 1

Youcat ->=geentekst=

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
433

615
De naam van God, de Redder, werd één keer per jaar aangeroepen door de hogepriester voor de verzoening van de zonden van Israël, nadat hij de dekplaat van het heilige der heiligen met offerbloed besprenkeld had. 9[[b:Lev. 16, 15.16; Sir. 50, 20; Heb. 9, 7]] De dekplaat was de plaats waar God tegenwoordig was. 10[[b:Ex. 25, 22; Lev. 16, 2; Num. 7, 89; Heb. 9, 5]] Wanneer de heilige Paulus over Jezus zegt dat "God Hem heeft aangewezen als zoenoffer door zijn bloed" (Rom. 3, 25)[b:Rom. 3, 25], dan wil hij hiermee zeggen dat in zijn mensheid "God het was die in Christus de wereld met zich verzoende" (2 Kor. 5, 19)[b:2 Kor. 5, 19].
Zie ook alinea's: -615-[al:615]

Referenties naar alinea 433: 1

Youcat ->=geentekst=

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
434

2614
2812
De verrijzenis van Jezus verheerlijkt de naam van God, de Redder, 11[[b:Joh. 12, 28]] want voortaan is het Jezus' naam die ten volle de hoogste macht van de "naam die boven alle namen is" (Fil. 2, 9-10)[b:Fil. 2, 9-10], toont. De boze geesten vrezen zijn naam 12[[b:Hand. 16, 16-18; Hand. 19, 13-16]] en de leerlingen van Jezus doen in zijn naam wonderen, 13[[b:Mc. 16, 17]] want al wat zij de Vader in zijn naam vragen, geeft Hij hun (Joh. 15, 16)[b:Joh. 15, 16].
Zie ook alinea's: -2812-[al:2812]-2614-[al:2614]

Referenties naar alinea 434: 1

Youcat ->=geentekst=

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
435

2143
2666
2668
2676
Jezus' naam staat centraal in het christelijk gebed. Alle liturgische gebeden eindigen met de formule "door onze Heer Jezus Christus". Het Weesgegroet heeft zijn hoogtepunt in: "en gezegend is Jezus, de vrucht van uw schoot". Het innerlijk gebed van de oosterse kerk, "Gebed tot Jezus" geheten, zegt: "Jezus Christus, Zoon van God, Heer, ontferm u over mij, zondaar". Talrijke Christenen sterven, zoals de heilige Jeanne d'Arc, met slechts het woord "Jezus" op de lippen. 14Vgl. Réhabilitation de Jeanne la Pucelle: L'Enquette ordonné par Charles VII en 1450 et le codicielle de Guillaume Bouillé, éd. P. Doncoeur - Y. Lanhers (Paris 1956) blz. 39, 45, 56


Zie ook alinea's: -2667-2668-[al:2667-2668]-2676-[al:2676]

Referenties naar alinea 435: 2

Youcat ->=geentekst=
H. Jeanne d'Arc ->=geentekst=

Extra opties voor deze alinea

Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media