Inhoudsopgave
- Inhoud
Lezing: 1 Een pelgrimslied, van David. Ik verheugde mij toen zij tegen mij zeiden: "Wij zullen naar het huis van de Heer op pelgrimstocht gaan!"
2 Onze voeten staan reeds binnen uw poorten, Jeruzalem!
3 Jeruzalem is gebouwd als een stad die hecht samengevoegd is.
4 Daarheen trekken de stammen op, de stammen van de Heer, naar de ark van de getuigenis van Israël, zoals Israël is opgedragen om de Naam van de Heer te loven.
5 Want daar staan de zetels van het recht, de zetels van het huis van David.
6 Bid om vrede voor Jeruzalem, laat het goed gaan met hen die u liefhebben.
7 Laat vrede binnen uw vestingwal zijn, rust in uw burchten.
8 Omwille van mijn broeders en mijn vrienden spreek ik nu: Vrede zij met u!
9 Omwille van het huis van de Heer, onze God, zal ik het goede voor u zoeken.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
1
Beste broeders en zusters!
Zojuist hebben wij een van de mooiste en meest ontroerende pelgrimsliederen gehoord. Wij hebben van dit gebed genoten. Wij hoorden Psalm 122 dat gaat over een levendige en drukbezochte viering in de Heilige Stad Jeruzalem waar de pelgrims naartoe optrekken.
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Meteen aan het begin van de psalm worden twee ervaringen van de gelovige met elkaar in verband gebracht. Allereerst de dag waarop hij de uitnodiging aangenomen heeft om op pelgrimstocht te gaan naar "het huis van de Heer" en ten tweede de vreugdevolle aankomst bij de poorten van Jeruzalem . De voeten van de gelovige betreden nu eindelijk de heilige grond waar hij lang naar uitgekeken heeft. Dan opent hij zijn mond om een plechtig lied te zingen ter ere van Sion, de stad die hier in zijn diepe spirituele betekenis wordt beschouwd.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
Jeruzalem, "een hecht samengevoegde stad" , symbool van veiligheid en stabiliteit, is het centrum van de eenheid van de twaalf stammen van Israël die naar de stad toegaan. De reden dat zij de stad benaderen is omdat Jeruzalem het centrum is van hun geloof en hun godsdienst. Zij gaan daarheen om "de Naam van de Heer te loven" op de plaats die in de "wet van Israël" is aangewezen als het enige wettige en volmaakte heiligdom.
Referenties naar alinea 2: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
In Jeruzalem is nog iets anders dat evenzeer een teken is van Gods aanwezigheid in Israël: namelijk, de zetels van het huis van David . Deze zetels verwijzen naar de heerschappij van de Davidische dynastie en zijn een uitdrukking van God's handelingen in de menselijke geschiedenis die uiteindelijk tot de Messias zullen leiden. .
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
"De zetels van het huis van David" worden ook wel "de zetels van het recht" genoemd omdat de koning tegelijkertijd ook de hoogste rechter was. Daarom was de politieke hoofdstad Jeruzalem tevens de hoogste plaats van rechtspraak. Hier werden juridische geschillen in laatste instantie beslecht. Dus nadat de Joodse pelgrims uit Sion terugkwamen keerden zij rechtvaardiger en verzoend weer terug naar hun dorpen.
Referenties naar alinea 3: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Zodoende schetst de psalm een ideaal beeld van de religieuze én de sociale rol van de Heilige Stad. De psalm laat zien dat Bijbelse godsdienst noch abstract noch afschrikwekkend is: het is een zuurdesem van rechtvaardigheid en solidariteit, want gemeenschap met God leidt noodzakelijkerwijs tot gemeenschap tussen de broeders onderling.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
Wij komen nu bij het afsluitende gebed . Dit deel van de psalm is volledig afgestemd op het ritme van het Joodse woord shalom dat 'vrede' betekent. In de traditie werd dit woord beschouwd als de stam van de naam van de Heilige Stad Jerushalajim, "de stad van vrede".
Referenties naar alinea 4: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Zoals u weet verwijst 'shalom' naar de messiaanse vrede die staat voor vreugde, voorspoed, geluk en rijkdom. In de afscheidsgroet die de pelgrim tot de tempel richt, tot het "huis van de Heer onze God", spreekt hij inderdaad naast vrede ook over 'geluk': "... (ik) zal het goede voor u zoeken" . Wij zien hier dus de oorsprong van de groet van de Heilige Franciscus van Assisi "Pace e bene!". Wij hebben allemaal een beetje van de geest van de Heilige Franciscus in ons. De groet is een zegen voor de gelovigen die van de Heilige Stad houden. Een zegen voor haar fysieke werkelijkheid van muren en gebouwen die bruisen met het leven van de mensen die daar wonen, voor alle broeders en vrienden. Door deze zegen wordt Jeruzalem een plek van harmonie en vrede.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
5
Wij sluiten onze beschouwing van Psalm 122 nu af met stof tot nadenken van de Kerkvaders. Voor hen was het oude Jeruzalem het symbool voor een ander Jeruzalem. Het stond symbool voor een sterke stad, dicht gebouwd en stevig gevestigd.
Referenties naar alinea 5: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
"Deze stad" - schrijft de Heilige Paus Gregorius I (ook wel Gregorius de Grote genoemd) in zijn - "heeft hier al een groot bouwwerk. Dit bouwwerk bestaat uit het gedrag van de rechtvaardigen. In een fysiek gebouw ondersteunt de ene steen de andere steen omdat de ene steen bovenop de andere wordt gelegd; en de steen die een ander steunt wordt op zijn beurt weer door een andere steen ondersteund. Dit is precies hoe in de Heilige Kerk ieder persoon wordt ondersteund door een buur en op zijn beurt aan een ander ondersteuning biedt. Buren steunen elkaar onderling en zo ontstaat, met elkaars hulp, het bouwwerk van liefde. Daarom moedigt de apostel Paulus aan: "Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van Christus" . De Heilige Paulus benadrukt de kracht van deze wet en hij zegt: "Daarom is de liefde de vervulling van de wet" . Want als ik namelijk zelf geen moeite doe om jullie te accepteren zoals jullie zijn, en als jullie niet ernaar streven om mij te accepteren zoals ik ben, dan kan het bouwwerk van liefde niet tot stand komen, hoezeer wij ook door wederzijdse en geduldige liefde met elkaar verbonden zijn." Tot slot mag niet worden vergeten dat "er één fundament is die het hele gewicht van het bouwwerk draagt en dat is onze Verlosser. Hij is de enige die al onze onderlinge verhoudingen draagt. Over Hem zegt de apostel: "Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus" . Het fundament draagt de stenen en het fundament wordt niet door de stenen gedragen; dat wil zeggen, onze Verlosser draagt de last van al onze zonden, maar "Hij heeft zelf geen zonde gekend om te dragen".
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Met deze woorden legt de Heilige Paus Gregorius I ons de concrete betekenis uit die de psalm heeft voor onze manier van leven. Hij vertelt ons dat wij in de Kerk van vandaag een waar Jeruzalem dienen te zijn, dat wil zeggen een vredige plaats waar de een de ander draagt zoals wij zijn; wij dragen elkaar in de vreugdevolle gerustheid dat de Heer ons allen draagt. Op deze manier groeit de Kerk tot een waar Jeruzalem, tot een plaats van vrede. Maar wij willen ook bidden voor de stad Jeruzalem. Wij bidden dat het steeds meer een plaats van ontmoeting tussen godsdiensten en volkeren wordt en het dus werkelijk een plaats van vrede moge zijn.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Samenvatting van de catechese voor Duitstalige pelgrims, alsmede een groet aan hen
Aan het begin van deze audiëntie hebben wij Psalm 122 gehoord. Dit pelgrimslied uit het Oude Testament nodigt ons uit om een vreugdevolle pelgrimstocht naar Jeruzalem te maken om de Heer te loven. Voor de psalmist is de stad van God een plaats van gerechtigheid, vrede en geluk.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Wij Christenen zien de stad Jeruzalem ook als een symbool voor de Kerk, die "hecht samengevoegd " is en blijvende vrede en waar geluk schenkt. De Heilige Paus Gregorius I legt in een homilie uit hoe dit spirituele gebouw kan bestaan: Ieder van ons is als een levende steen die ondersteund wordt door zijn medechristenen en die de lasten van anderen draagt. "Draag elkaars lasten!" . Alleen liefde kan onze gemeenschap samenbinden. Elk gebouw heeft echter een stevig fundament nodig. De Kerk is gebouwd op Christus. Haar fundament is onze Verlosser die onze zonden op Zich genomen heeft en ons op deze wijze eeuwige verlossing schenkt.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Graag wil ik iedereen die vanuit de Duitstalige landen naar Rome is gekomen van harte welkom heten. Mijn groeten gaan vandaag in het bijzonder uit naar de pelgrims uit het bisdom Münster die hebben deelgenomen aan de zaligverklaring van kardinaal Clemens August von Galen en naar de familieleden en vrienden van de pasgewijde priesters van het Collegium Germanicum. Moge u allen de zegening van de Heer ervaren en de naastenliefde van uw broeders en zusters in het geloof beleven. Wees levende stenen in het bouwwerk van de Kerk en houd vast aan Christus de Heer. Ik wens u een goede tijd toe in Rome en een gezegende reis terug naar huis!
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
https://rkdocumenten.nl/toondocument/9438-groet-aan-de-heilige-stad-jeruzalem-psalm-122-nl