Inhoudsopgave
- Inhoud
1
De geldende liturgische wetgeving voorziet niet in deze vernieuwing, die niet alleen "praeter legem" is, maar ook in strijd is met een evenwichtig begrip van de Veertigdagentijd, die weliswaar een periode van boetedoening is, maar ook een periode die rijk is aan de symboliek van het water en de doop, die voortdurend in de liturgische teksten wordt opgeroepen.
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
De aansporing van de Kerk aan de gelovigen om veelvuldig gebruik te maken van de sacramenten moet ook voor de Veertigdagentijd gelden. De "vasten" en "onthouding" die de gelovigen in deze periode toepassen, houdt niet in dat zij zich onthouden van de Sacramenten of sacramenten van de Kerk.
Referenties naar alinea 2: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Het is de gewoonte van de Kerk om op de dagen van het Heilig Triduüm de Wijwatervonten te legen ter voorbereiding van de zegening van het water tijdens de Paasnacht, en dit komt overeen met de dagen waarop de Eucharistie niet wordt gevierd (d.w.z. Goede Vrijdag en Heilige Zaterdag)
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
https://rkdocumenten.nl/toondocument/8801-wijwater-in-de-veertigdagentijd-nl