Het
Compendium wordt gekarakteriseerd door drie fundamentele kenmerken:
- de strikte afhankelijkheid van de ,
- de dialoogstructuur, en
- de toepassing van afbeeldingen in de catechese.
Het
Compendium is vóór alles geen op zich staand werk en wil op geen enkele manier een vervanging zijn van de . Veeleer verwijst het voortdurend naar de
Catechismus, geeft nauwkeurig de referentienummers aan en volgt er doorlopend de structuur, de uitleg en de inhoud van. Het
Compendium wil bovendien de belangstelling en de ijver vernieuwen voor de
Catechismus, die vanwege zijn wijsheid in de presentatie en zijn geestelijk karakter steeds de basistekst blijft voor de kerkelijke catechese van vandaag.
Zoals de Catechismus, zo bestaat ook het Compendium uit
vier delen die beantwoorden aan grondwetten van het leven in Christus.
Het eerste deel - "De geloofsbelijdenis"- bevat een geslaagde samenvatting van de
lex credendi, dat wil zeggen van het geloof dat door de katholieke Kerk wordt beleden. Het volgt de apostolische geloofsbelijdenis en grijpt daarbij steeds weer terug op de geloofsbelijdenis van Nicea en Constantinopel, die in de christelijke samenkomsten steeds wordt beleden, wat de gedachtenis aan de grondwaarheden van het geloof levend houdt.
In het tweede deel - "De viering van het mysterie van Christus" - worden de wezenlijke elementen van de
lex celebrandi gepresenteerd. De verkondiging van het evangelie vindt in het sacramentele leven haar belangrijkste antwoord. Daarin ervaren en verkondigen de gelovigen bij al de situaties van hun leven de heilswerking van het Paasmysterie, waarin Christus het werk van onze verlossing heeft volbracht.
Het derde deel - "Het leven in Christus" - roept de
lex vivendi in herinnering, dat wil zeggen de inzet waarmee de gelovigen in hun gedrag en in hun zedelijke besluiten getuigen van hun trouw aan het beleden en gevierde geloof. De gelovigen worden immers door de Heer Jezus geroepen om die werken te volbrengen die beantwoorden aan hun waardigheid als kinderen van de Vader in de liefde van de heilige Geest.
Het vierde deel - "Het christelijk gebed" - biedt een samenvatting van de
lex orandi, dat wil zeggen van het gebedsleven. Naar het voorbeeld van Jezus, die het volmaakte voorbeeld van de bidder is, wordt ook de christen geroepen tot dialoog met God in het gebed. De voornaamste uitdrukking daarvan is het
Onze Vader - het gebed dat Jezus zelf ons geleerd heeft.