Een korte studie over bepaalde theologische afwijkingen in Desiderio Desideravi
x
Informatie over dit document
Een korte studie over bepaalde theologische afwijkingen in Desiderio Desideravi
José Antonio Ureta
9 augustus 2022
Overige auteurs - Studies
2022, OnePeterFive / Civitas Christiana
december 2022
21 februari 2023
8809
nl
Referenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- De noodzaak van zorgvuldig onderzoek
Tot nu toe hebben de commentaren in traditionalistische kringen op de apostolische exhortatie Desiderio Desideravi [8667] zich beperkt tot het betreuren van de herhaling dat de Mis van Paulus VI de enige vorm van de Romeinse ritus is en tot het ontkennen dat de nieuwe gewone Mis een getrouwe vertaling is van de hervormingswensen die de concilievaders in de constitutie Sacrosantum Concilium tot uitdrukking hebben gebracht.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Geen enkele theologische kritiek op de principes die paus Franciscus ontwikkelde in zijn meditatie over de liturgie heeft mij bereikt. Ik zie met bezorgdheid dat enkele artikelen, terwijl ze de twee eerder genoemde misslagen van Desiderio Desideravi [8667] veroordelen, impliceren dat er positieve resultaten zouden worden bereikt als de principes van de paus en sommige van zijn opmerkingen in parochies in praktijk zouden worden gebracht. "In feite zou veel van het liturgisch advies van paus Franciscus gelezen kunnen worden als een strijdkreet, een rallying cry voor liturgisch traditionalisme," schrijft een prominente traditionalistische leider. Na het citeren van fragmenten uit de exhortatie over de rijkdom van symbolische taal, voegt hij eraan toe: "Als diocesane liturgisten deze uitspraken ter harte zouden nemen, zouden we een wereldwijde transformatie van de katholieke liturgie zien, in een traditionele richting." https://onepeterfive.com/pope-.. https://onepeterfive.com/pope-francis-liturgical-longing/
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De birituele priesters van het bisdom Versailles, die de Padreblog leiden, bevestigen van hun kant dat "veel elementen van de brief gemeen hebben dat ze niet specifiek zijn voor het missaal van 1962 of het missaal van 1970". Zij concluderen dat "wat in het missaal van Sint Pius V het beste is natuurlijk zijn plaats zal vinden in de liturgische ontwikkeling waar de Heilige Vader om gevraagd heeft". https://www.la-croix.com/Debat.. https://www.la-croix.com/Debats/Au-dela-querelles-liturgiques-pape-nous-fait-contempler-souffle-doit-habitertoute-liturgie-2022-07-06-1201223716
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De kapelaan van de traditionele Mis die ik regelmatig bijwoon (en die behoort tot een Ecclesia Dei-gemeenschap) lijkt dezelfde mening te zijn toegedaan. Aan het eind van een recente preek stelde hij voor dat men zich over de onappetijtelijke paragraaf 31 van Desiderio Desideravi [8667] heen zou zetten en de Europese zomervakanties zou benutten om zich geestelijk te voeden door het pauselijk document te lezen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Uit bezorgdheid dat deze welwillende houding zich zou kunnen verspreiden in traditionalistische kringen, wil ik de leerstellige afwijkingen laten zien die ten grondslag liggen aan de overwegingen van paus Franciscus over de liturgie. Deze afwijkingen vloeien voort uit de nieuwe theologische oriëntatie die de constitutie Sacrosanctum Concilium [570] van Vaticanum II heeft gekozen. Ik vergelijk de visie op de liturgie uit het laatste preconciliaire document over dit onderwerp, de encycliek Mediator Dei [419] van Pius XII, met de visie in Desiderio Desideravi [8667]. Ik zal concluderen dat het laatste document op zijn minst de kritiek verdient die kardinaal Giovanni Colombo op Gaudium et Spes uitte: "Die tekst heeft alle juiste woorden; het zijn de klemtonen die verkeerd liggen." http://chiesa.espresso.repubbl.. http://chiesa.espresso.repubblica.it/articolo/1347506.html Helaas zullen lezers uit de recente tekst van de paus meer verkeerde klemtonen halen dan juiste woorden.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De vergelijking tussen de visie van Pius XII en die van Franciscus zal zich toespitsen op vier specifieke punten:
- het doel van de liturgische eredienst,
- het Paasmysterie als centrum van de viering,
- het herdenkingskarakter van de H. Mis, en ten slotte,
- het voorzitterschap van de liturgische vergadering.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- 1. Een onevenwichtig verslag van aanbidding
- Het voornaamste doel van de liturgie: hulde brengen aan de drie-ene God
Mediator Dei [419] stelt in alle duidelijkheid dat de katholieke eredienst twee hoofddoelen heeft die elkaar kruisen en ondersteunen: de glorie van God en de heiliging van de zielen. Het is duidelijk dat het eerste doel is hulde te brengen aan de Schepper. (4)
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Na uiteengezet te hebben dat het "zeker de voornaamste plicht van de mens is, zichzelf en zijn eigen leven op God te richten", door Zijn opperste majesteit te erkennen en "door de deugd van godsdienstigheid de verschuldigde eredienst aan de éne ware God te brengen”. Mediator Dei et hominum [[419|13]], herinnert Pius XII eraan dat de Kerk dit doet door de priesterlijke functie van Jezus Christus voort te zetten vgl: Mediator Dei et hominum [[[419|2.3]]] en besluit hij met deze definitie: "De heilige Liturgie vormt dus de openbare eredienst, die onze Verlosser, het hoofd van de Kerk, aan de hemelse Vader brengt en die de gemeenschap van de gelovigen aan haar Stichter en door Hem aan de eeuwige Vader brengt, en om alles kort uit te drukken: de Liturgie maakt de integrale openbare eredienst uit van het mystieke Lichaam van Jezus Christus, d.i. van het Hoofd en van Zijn ledematen.” Mediator Dei, nr 20 [[419|+24]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Zelfs het secundaire doel van de liturgie (in feite primair, vanuit een ander gezichtspunt bekeken), de zielenheiliging, heeft de glorie van God als haar uiteindelijke doel: "Dit is het wezen en de reden van bestaan van de heilige Liturgie. Zij heeft betrekking op het offer, op de sacramenten, op het brengen van lof aan God; zij doelt op de vereniging van onze zielen met Christus en op de heiliging van onze zielen door de goddelijke Verlosser, opdat Christus wordt geëerd en door Hem en in Hem de Allerheiligste Drie-eenheid: "Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest." Mediator Dei et hominum [[419|169]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze relatie tussen de verheerlijking van God en de heiliging van de zielen in de liturgie werd omgekeerd door de invloed van theologen van de zogenaamde ‘Liturgische Beweging’, waarvan ideeën werden bijeengebracht in Sacrosanctum Concilium [570].
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De systematische omkering van de doelen van eredienst
In zijn Apuntes de Liturgia (Aantekeningen over liturgie) https://www.academia.edu/34752.. https://www.academia.edu/34752512/Apuntes_de_Liturgia.doc voor de cursus die hij gaf aan de Pauselijke Universiteit van Comillas (van de Sociëteit van Jezus) van 2003-2004, legt de jezuïetentheoloog pater Juan Manuel Martín-Moreno het op een zeer pedagogische manier uit:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaMen heeft altijd erkend dat de liturgische handeling een dubbele dimensie heeft. Enerzijds is het doel ervan de verheerlijking van God (opgaande, ascensionele of anabatische dimensie), en anderzijds de redding en heiliging van de mensen (neerdalende, descensionele of catabatische dimensie). ...
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe liturgische theologie van vóór Vaticanum II ging uit van het anabatisch opgevatte concept van eredienst. De liturgie was in de eerste plaats de verheerlijking van God, de vervulling van de verplichting van de Kerk als volmaakte samenleving om God openbare eredienst te bewijzen en zo zijn zegeningen aan te trekken. Omgekeerd overheerst voor Vaticanum II de neerwaartse dimensie. De goddelijke Drie-eenheid wordt geopenbaard in de Menswording en in het Pascha van Christus. De Vader die zijn Zoon aan de wereld levert in de Menswording, en zijn Geest in de volheid van Pasen, deelt zijn trinitaire gemeenschap aan ons mee als een geschenk. Deze dubbele gave van het Woord en de Geest wordt ons geschonken in de liturgische dienst voor onze bevrijding en heiliging. ...
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe anabatische opvatting van de liturgie richtte zich op de dienst van de mens aan God, terwijl de catabatische opvatting zich richt op de dienst die God aan de mens aanbiedt. De kritiek op de eredienst, opgevat als de dienst van de mens aan God, is gebaseerd op het feit dat God deze diensten van de mens niet werkelijk nodig heeft... Als de liturgie in wezen eredienst zou zijn, zou zij overbodig zijn. Maar als de liturgie de manier is waarop de mens in het bezit kan komen van Gods heil, de manier waarop het heilbrengend handelen hier en nu werkelijk aanwezig wordt voor de mens, dan is het duidelijk dat de mens de liturgie nog steeds nodig heeft. https://www.academia.edu/34752.. https://www.academia.edu/34752512/Apuntes_de_Liturgia.doc p. 47-48
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
In werkelijkheid heeft de catabatische dimensie ook het anabatische doel de mensen tot God te leiden en hen Hem te doen verheerlijken. We zouden kunnen opmerken dat de opvatting dat "de liturgie... overbodig zou zijn" als zij "in wezen de eredienst" zou zijn, in feite het grootste deel van de inhoud van de traditionele christelijke riten, oosters en westers, zou wegvagen, alsof de Katholieke Kerk zich gedurende het grootste deel van haar geschiedenis vergist zou hebben over de aard van de goddelijke eredienst.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Paus Franciscus volgt deze omkering
In Desiderio Desideravi [8667], legt paus Franciscus bijna uitsluitend de nadruk op deze voornamelijk catabatische opvatting van de liturgie, terwijl hij de verheerlijking van God, die voor Pius XII het oerelement ervan is, in de schaduw laat.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Zijn meditatie begint met de openingswoorden van het relaas van het Laatste Avondmaal: "Ik heb vurig verlangd dit Pascha met u te eten." Dergelijke woorden, benadrukt hij, geven ons "de verrassende mogelijkheid om de diepte van de liefde van de personen van de Allerheiligste Drie-eenheid voor ons intuïtief te begrijpen". Desiderio Desideravi [[8667|2]] "De wereld weet het nog steeds niet, maar iedereen is uitgenodigd voor het avondmaal van de bruiloft van het Lam (Openb. 19, 9) [b:Openb. 19, 9]," Desiderio Desideravi [[8667|5]] voegt de paus er aan toe.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Maar "vóór ons antwoord op zijn uitnodiging - veel eerder dan dat - is er zijn verlangen naar ons. We zijn ons er misschien niet eens van bewust, maar elke keer dat we naar de Mis gaan, is de eerste reden dat we erheen getrokken worden, zijn verlangen naar ons." Desiderio Desideravi [[8667|6]] De liturgie is dus bovenal de plaats van de ontmoeting met Christus, omdat zij "ons de mogelijkheid van zo'n ontmoeting garandeert." Desiderio Desideravi [[8667|11]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Hier wordt de catabatische en neerdalende betekenis van de liturgie - het binnengaan in het bezit van de verlossing - zeer goed benadrukt. Maar het feit dat de eerste priesterlijke functie van Christus bestaat in het aanbidden van de Eeuwige Vader in vereniging met zijn Mystiek Lichaam, dat door Pius XII in de reeds geciteerde tekst werd benadrukt, werd geheel weggelaten.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze eenzijdigheid wordt herhaald in een andere paragraaf die specifiek betrekking heeft op het opstijgende anabatische aspect, dat wil zeggen de verheerlijking van de goddelijkheid door de verzamelde gelovigen. De volgende tekst insinueert dat de verheerlijking van God van secundair belang is, omdat zij niets toevoegt aan wat Hij reeds in de hemel bezit, terwijl Zijn aanwezigheid op aarde en de geestelijke verandering die zij teweegbrengt, hetgeen is wat werkelijk telt:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe liturgie geeft eer aan God, niet omdat wij iets kunnen toevoegen aan de schoonheid van het ontoegankelijke licht waarin God woont. (1 Tim. 6, 16) [[b:1 Tim. 6, 16]] Evenmin kunnen wij iets toevoegen aan de volmaaktheid van het engelengezang dat eeuwig weerklinkt in de hemelse gewesten. De liturgie geeft eer aan God, omdat zij ons - hier op aarde - in staat stelt God te zien in de viering van de mysteriën, en in het zien van Hem leven te ontlenen aan zijn Pascha. Wij, die dood waren door onze zonden en weer levend gemaakt zijn met Christus (Ef. 2, 5) [[b:Ef. 2, 5]] - wij zijn de heerlijkheid van God. Desiderio Desideravi [[8667|43]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze woorden zijn juist, omdat de mens werkelijk aan God een slechts ‘bijkomende’ lofprijzing geeft. Maar het was God zelf die het van de mens wilde ontvangen toen Hij hem schiep. Maar door hun eenzijdigheid leiden de accenten de gelovigen tot een verkeerde houding die gemakkelijk ontaardt in de cultus van het gouden kalf, dat wil zeggen "een feest dat de gemeenschap zichzelf geeft, een feest van zelfbevestiging", een houding die door toenmalig kardinaal Joseph Ratzinger aan de kaak werd gesteld. vgl: Der Geist der Liturgie - Eine Einführung [[[3179]]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- 2. De Mis loskoppelen van het verlossende lijden
- Het paasmysterie als middelpunt van de viering
In de encycliek Mediator Dei [419] onderstreept Pius XII het centrale belang van het Lijden in het leven van Onze Heer Jezus Christus en in onze Verlossing (hierna zijn alle vetgedrukte accenten van onze hand).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe heilige Liturgie stelt ons de gehele Christus voor ogen in al de toestanden van Zijn leven, d.w.z. de Christus, die het Woord is van de eeuwige Vader; die uit de maagdelijke Moeder van God geboren wordt; die ons de waarheid leert, zieken geneest, bedroefden vertroost; die lijdt en sterft; die vervolgens zegeviert over de dood en verrijst; die heerst in de glorie van de hemel en ons de Geest, de Helper zendt; die ten slotte voor altijd leeft in Zijn Kerk: "Jezus Christus is dezelfde; gisteren en heden en in eeuwigheid." (Hebr. 13, 8) [b:Hebr. 13, 8] Bovendien, de Liturgie stelt ons Christus voor niet alleen als een voorbeeld om na te volgen, maar ook als een leermeester om gaarne naar te luisteren, als een herder om te volgen, als middelaar ter zaligheid, als beginsel van onze heiligheid en als mystiek Hoofd, waarvan wij de ledematen zijn, die leven van Zijn leven. Mediator Dei et hominum [[419|161]].
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Maar,
Omdat Zijn bitter lijden het voornaamste mysterie vormt, waar ons heil uit voortkomt, is het volgens de eisen van het katholiek geloof, dat mysterie in het helderste licht te plaatsen. Het is immers als het ware het middelpunt van de eredienst, daar het eucharistisch offer het dagelijks opnieuw voorstelt en hernieuwt en daar alle sacramenten in zeer nauw verband staan met het kruis. Mediator Dei et hominum [[419|162]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Later verwijst Pius XII naar de doeleinden van het eucharistisch offer (aanbidding, dankzegging, verzoening en afsmeking). Bij de beschrijving van het derde doel legt paus Pacelli opnieuw de nadruk op de rol van het lijden en de dood van de goddelijke Verlosser, en vat hij in enkele regels de leer van de heilige Anselmus samen over de plaatsvervangende verzoening van Jezus Christus aan het kruis:
Het derde doel is uitboeting, voldoening en verzoening. Ongetwijfeld kon niemand behalve Christus aan de almachtige God volledige voldoening geven voor al de zonden van het mensdom. Daarom wilde Hij zichzelf op het kruis slachtofferen als "verzoening voor onze zonden, en niet voor de onze alleen, maar ook voor die van heel de wereld". (1 Joh. 2, 2) [b:1 Joh. 2, 2]. Mediator Dei et hominum [[419|72]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Wanneer hij de vrucht van het goddelijk offer beschrijft, herhaalt hij die traditionele leer door de heilige Augustinus te citeren:
Immers, de verdiensten van dit offer, als in de volle zin van het woord oneindig en onmetelijk, kennen geen grenzen. Zij strekken zich uit tot absoluut alle mensen van iedere tijd en iedere plaats, omdat in dat offer de priester en het slachtoffer de Godmens is; omdat Zijn slachtoffering evenals Zijn gehoorzaamheid aan de wil van de eeuwige Vader allervolmaaktst was en omdat Hij heeft willen sterven als Hoofd van het mensdom. "Zie hoe onze vrijkoping is tot stand gekomen, Christus hangt aan het hout; zie voor welk een prijs Hij gekocht heeft Hij stortte Zijn bloed, Hij kocht met Zijn bloed, Hij kocht met het bloed van het vlekkeloze Lam, Hij kocht met het bloed van de enige Zoon van God. De koper is Christus, de prijs is het bloed, het verworvene is heel de wereld. 147; P.L. 37, 1925 [[838]]" Mediator Dei et hominum [[419|75]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Herinterpretatie van de Verlossing door de Verrijzenis
Deze nadruk op het centrale belang van het kruisoffer voor de verlossing van het menselijk geslacht was een antwoord op de wrochtsels van de meest radicale theologen van de Liturgische Beweging, die dit toen al in de schaduw plaatsten, door de nadruk te leggen op de triomf en de opstanding van Christus en op Zijn huidige glorierijke staat.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Opnieuw zal de jezuïet pater Martín-Moreno als gids dienen om de accentverschuiving die door de vernieuwers is aangebracht, te verduidelijken:
De westerse theologie is bezig zich te bevrijden van dit Anselmiaanse model van verlossing, dat zo'n negatieve invloed heeft gehad op de liturgie. In werkelijkheid is de verlossing een initiatief geweest van de Vader, die ons reeds heeft liefgehad toen wij nog zondaars waren (Rom. 5, 10) [b:Rom. 5, 10]. Het was het initiatief van de Vader om ons zijn Verlosser Zoon te zenden als het hoofd van een nieuwe Mensheid. Jezus stierf niet omdat Hij zelf de dood zocht, noch omdat de Vader het van Hem eiste. De Vader heeft Hem niet gezonden om te sterven, maar om te leven. De actie van de Vader is niet zijn Zoon te doden, maar hem te doen herrijzen, met aanvaarding van zijn liefdevol offer....
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaDe wrede wijze waarop Jezus zijn dood onderging, is niet het gevolg van een onontkoombaar lot, door God de Vader bepaald, maar veeleer het gevolg van de wreedheid van mensen die de aanwezigheid van de Rechtvaardige in hun midden niet konden verdragen. Wanneer wij zeggen dat Jezus stierf "voor onze zonden", bedoelen wij dat Hij stierf omdat de zondige mensheid niet anders kon dan Hem doden. Hij stierf omdat wij zondaars waren. Als wij rechtvaardig waren geweest, zouden wij Hem nooit hebben gedood, en zou Jezus die dood niet hebben geleden. Het is niet de Vader die de dood van Jezus aan het kruis wil, maar de zondige mensheid.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaJezus sterft omdat hij trouw was aan de gedragslijn die voor hem was uitgestippeld, en ons het ware gelaat van de Vader toonde. In deze zin kunnen we zeggen dat hij stierf voor de vervulling van de wil van God.... Omdat hij stierf in de vervulling van zijn zending, en onze menselijke natuur op zich nam tot de uiterste consequenties door een dood te sterven gelijk aan de onze, daarom werd de mensheid van Jezus opgewekt door de Vader. Daarmee werd ook voor ons allen de deur van opstanding en eeuwig leven geopend. ... Onze verlossing is het gevolg van zijn menswording, zijn leven, zijn dood, zijn verrijzenis en de gave van zijn Geest. https://www.academia.edu/34752.. https://www.academia.edu/34752512/Apuntes_de_Liturgia.doc p. 43-44
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Duidelijker kan het niet: de deur van verrijzenis en eeuwig leven is voor ons geopend, niet zozeer vanwege het kostbare bloed dat aan het kruis is vergoten, maar doordat de menselijkheid van Jezus door de Vader werd herrezen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze paradigmawisseling, die pater Martín-Moreno op pedagogische wijze heeft beschreven, was opgehouden louter een speculatie van theologen te zijn en begon al voor het begin van de eerste conciliaire zitting, toen het voorontwerp van de constitutie over de liturgie werd voorbereid, door kerkelijke leerstoelen te worden onderwezen. De oorspronkelijke titel van het hoofdstuk over de Eucharistie, goedgekeurd op 10 augustus 1961, was De sacro sancto Missae sacrificio; maar in de zitting van 15 november van datzelfde jaar werd het De sacro sancto Eucharistiae misterio. https://www.cairn.info/revue-r.. https://www.cairn.info/revue-recherches-de-science-religieuse-2013-1-page-13.htm
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Hoe deze visie in de Constitutie van de Liturgie kwam
Bij de aanvang van het debat over het schema over de liturgie - het enige dat op het Concilie niet ronduit werd verworpen omdat het opzettelijk een gematigd vernieuwend karakter had, waardoor het kon worden aanvaard en gewijzigd https://www.crisismagazine.com.. https://www.crisismagazine.com/2021/sacrosanctum-concilium-the-ultimate-trojan-horse - merkte Mgr. Henri Jenny, toen hulpbisschop van Cambrai en lid van de voorbereidende commissie voor de liturgie (en later lid van het Consilium dat de nieuwe Mis uitwerkte) op dat het schema een essentieel ding miste: een leer over het mysterie van de liturgie. Er werd toen een subcommissie gevormd die het eerste hoofdstuk van Sacrosanctum Concilium [570] http://www.fraternites-jerusal.. http://www.fraternites-jerusalem.ca/wordpress_sdssm/wp-content/uploads/2013/04/Pr%C3%A9sentation-Sacrosanctum-Concilium.pdf heeft opgesteld, waarvan de inhoud de leerstellige kern is geworden, niet alleen van de betreffende constitutie van het Concilie, maar ook van de liturgische hervorming van Paulus VI en het hele post-conciliaire magisterium over de liturgie.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Dat eerste hoofdstuk van Sacrosanctum Concilium [570] verwatert de centraliteit van de dood aan het kruis tot het hele "Paasmysterie":
De wonderbare werken van God onder het volk van het Oude Testament waren slechts een voorspel van het werk van Christus de Heer in de verlossing van de mensheid en het geven van volmaakte heerlijkheid aan God. Hij volbracht Zijn taak voornamelijk door het paasmysterie van Zijn gezegende passie, opstanding uit de dood en de glorieuze hemelvaart, waarbij "stervend, Hij onze dood vernietigde en, verrijzend, Hij ons leven herstelde". Want het was van de zijde van Christus, terwijl Hij aan het kruis de doodsslaap sliep, dat "het wonderbaarlijke sacrament van de gehele Kerk" Sacrosanctum Concilium [[570|5]] voortkwam.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Het lijdt geen twijfel dat de uitdrukking paschale sacramentum ("Paasmysterie") vaak voorkomt in de teksten van de kerkvaders en in de gebeden van het traditionele missaal. Maar in al deze gebeden werd de uitdrukking begrepen binnen de traditionele opvatting van de Verlossing als een losprijs die voornamelijk tot stand kwam door het Bloed dat vergoten werd in het Lijden en de Dood van de Heiland (zie bijvoorbeeld het gebed van Goede Vrijdag: "Gedenk uw barmhartigheden, o Heer, en heilig met uw eeuwige bescherming uw dienaren, voor wie Christus, uw Zoon, door het vergieten van zijn Bloed het Paasmysterie heeft ingesteld" - per suum cruorem, instituit paschale mysterium).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Niettemin werd het Paasmysterie in zijn moderne betekenis in de eerste plaats begrepen als de volledige openbaring van de liefde van de Vader, die vooral tot uitdrukking komt in de verrijzenis van Jezus: "Wanneer we van verlossing overgaan naar het paasmysterie, verschuift het accent volkomen. Wie over verlossing spreekt, denkt eerst aan het Lijden en dan aan de Verrijzenis als aanvulling. Wie over het paasmysterie spreekt, denkt eerst aan de verrezen Christus", schreef de dominicaan Aimon-Marie Roguet in een beroemd artikel dat verscheen in het Parijse tijdschrift Maison-Dieu, een bolwerk van de liturgische beweging. https://www.la-croix.com/Cultu.. https://www.la-croix.com/Culture/revue-Maison-Dieu-liturgie-coeur-2020-11-29-1201127197
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Franciscus bagatelliseert de verlossende dood van Christus
Deze eenzijdige nadruk op Pasen ten koste van het Lijden (in tegenstelling tot het traditionele evenwicht) dringt door tot in alle poriën van Desiderio Desideravi [8667]. Het document gebruikt zelfs niet één keer de woorden "verlossing", "verlosser", "verlossen", die bevrijding van zonde door de betaling van een schuld suggereren. Het gebruikt altijd "verlossing", dat die connotatie niet heeft, en associeert het bij voorkeur met Pasen, dat niet minder dan 29 keer wordt genoemd, terwijl de Verrijzenis 14 keer wordt genoemd en de dood van de Heer slechts 6 keer in herinnering wordt geroepen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De definitie van liturgie in de tekst zelf lijdt onder dit vooroordeel. Voor Franciscus is liturgie "het priesterschap van Christus, ons geopenbaard en gegeven in zijn paasmysterie, aanwezig en werkzaam gemaakt door middel van zintuiglijke tekenen (water, olie, brood, wijn, gebaren, woorden), opdat de Geest, die ons onderdompelt in het paasmysterie, alle dimensies van ons leven verandert en ons meer en meer in overeenstemming brengt met Christus." Desiderio Desideravi [[8667|21]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Sprekend over de eerbiediging van de voorschriften, zegt hij dat het noodzakelijk is de vergadering niet te beroven van wat haar verschuldigd is, "namelijk het Paasmysterie gevierd volgens het ritueel dat de Kerk heeft vastgesteld" Desiderio Desideravi [[8667|23]], dat de verwondering van de deelnemers moet wekken, omschreven als "zich verwonderend over het feit dat het heilsplan van God geopenbaard is in de paasdaad van Jezus (Ef. 1, 3-14) [[b:Ef. 1, 3-14]], en dat de kracht van deze paasdaad ons blijft bereiken in de viering van de 'mysteries', van de sacramenten" Desiderio Desideravi [[8667|25]] Later bevestigt hij dat "de viering de plaats is waar, door het gedenken, het Paasmysterie aanwezig wordt gemaakt, zodat de gedoopten, krachtens hun deelname, het in hun leven kunnen ervaren." Desiderio Desideravi [[8667|49]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze accentverschuiving brengt het gevaar met zich mee dat (wat er nog over is van) het geloof van de gelovigen in twee dimensies wordt misvormd. Enerzijds kunnen zij gaan denken dat het verlossingswerk meer moet worden toegeschreven aan de Vader en de Heilige Geest dan aan Jezus, het vleesgeworden Woord, zoon van Maria, die zijn kostbaar bloed heeft vergoten voor onze zonden. Anderzijds zou men hen ertoe kunnen brengen te denken dat Jezus Christus niet zozeer de Verlosser is als wel de "plaats" waar God ons redt, aangezien de liefde van de Vader ons wordt geopenbaard in het Pascha van Christus. In hun vrome praktijken zouden de gelovigen er ook toe gebracht kunnen worden alle traditionele devoties te onderschatten die hen ertoe aanzetten boete te doen voor hun zonden en die van de mensheid, en die hen ertoe brengen te beweren dat zij alleen gered zijn door geloof in Gods heilsplan zonder dat zij "in (hun) vlees moeten voleindigen wat ontbreekt in het lijden van Christus" (Kol. 1, 24) [b:Kol. 1, 24]; of, erger nog, te geloven in een universele verlossing vanwege Gods onverbrekelijke verbond met het menselijk geslacht.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- 3. Van het offer van Calvarië tot de gedachtenis van de aanwezigheid
- De Heilige Mis als een waar en gepast offer
Wat het eucharistisch offer betreft, herhaalt Mediator Dei et hominum [419] de leer van het Concilie van Trente dat de H. Mis een echt en waar offer is en niet alleen een gedachtenis aan het Lijden of het Laatste Avondmaal:Christus de Heer, "priester in eeuwigheid naar de wijze van Melchisedech" (Ps. 109, 4) , "had de Zijnen, die in de wereld waren, liefgehad". (Joh. 13, 1) Nu wilde Hij aan Zijn geliefde Bruid, de Kerk, een zichtbaar offer nalaten, gelijk de natuur van de mens dit vordert. Daardoor moest het bloedige offer, éénmaal slechts op het kruis te voltrekken, worden voorgesteld; moest de herinnering er aan tot het einde van de wereld blijven voortduren en moest de heilzame kracht er van worden toegepast tot vergiffenis van de zonden, die dagelijks door ons bedreven worden. "En daarom heeft Hij in het laatste avondmaal, in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, Zijn lichaam en bloed onder de gedaanten van brood en wijn aan God de Vader opgedragen en onder dezelfde gedaanten ter nuttiging gegeven aan de apostelen, die Hij toen tot priesters maakte van het Nieuwe Verbond, en aan hen en hun opvolgers in het priesterschap het bevel gegeven, dit offer op te dragen." Sessio XXII - Doctrina de sanctissimo Missae sacrificio [[694|+4]] Mediator Dei et hominum [[419|66]]
Het verheven offer van het altaar is dus niet een loutere herinnering zonder meer aan het lijden en de dood van Jezus Christus, maar een werkelijk en eigenlijk offer, waarin de Hogepriester door een onbloedige offering hetzelfde doet, wat Hij eenmaal deed op het kruis, door Zich zelf aan de eeuwige Vader op te dragen als een zeer welgevallig slachtoffer. "Het is één en hetzelfde slachtoffer, het is dezelfde die zich nu offert door de bediening van de priesters, als die zich toen op het kruis offerde; alleen de wijze van offeren verschilt." Sessio XXII - Doctrina de sanctissimo Missae sacrificio [[694|+9]] Mediator Dei et hominum [[419|67]] De reden voor dit laatste is dat, vanwege de huidige glorierijke staat van de menselijke natuur van Jezus Christus, het vergieten van bloed nu onmogelijk is, zodat het offer van Christus naar buiten toe wordt geopenbaard door de scheiding van de eucharistische gedaanten waaronder Hij aanwezig is, en die de bloedige scheiding van Zijn Lichaam en het Bloed symboliseren. "Aldus wordt de uitbeelding ter gedachtenis van Zijn dood, die op Calvarië werkelijk plaats had, in elk offer van het altaar herhaald, want door middel van de gescheiden gedaanten wordt betekend en getoond, dat Christus is in staat van slachtoffer." Mediator Dei et hominum [[419|69]]
Het verheven offer van het altaar is dus niet een loutere herinnering zonder meer aan het lijden en de dood van Jezus Christus, maar een werkelijk en eigenlijk offer, waarin de Hogepriester door een onbloedige offering hetzelfde doet, wat Hij eenmaal deed op het kruis, door Zich zelf aan de eeuwige Vader op te dragen als een zeer welgevallig slachtoffer. "Het is één en hetzelfde slachtoffer, het is dezelfde die zich nu offert door de bediening van de priesters, als die zich toen op het kruis offerde; alleen de wijze van offeren verschilt." Sessio XXII - Doctrina de sanctissimo Missae sacrificio [[694|+9]] Mediator Dei et hominum [[419|67]] De reden voor dit laatste is dat, vanwege de huidige glorierijke staat van de menselijke natuur van Jezus Christus, het vergieten van bloed nu onmogelijk is, zodat het offer van Christus naar buiten toe wordt geopenbaard door de scheiding van de eucharistische gedaanten waaronder Hij aanwezig is, en die de bloedige scheiding van Zijn Lichaam en het Bloed symboliseren. "Aldus wordt de uitbeelding ter gedachtenis van Zijn dood, die op Calvarië werkelijk plaats had, in elk offer van het altaar herhaald, want door middel van de gescheiden gedaanten wordt betekend en getoond, dat Christus is in staat van slachtoffer." Mediator Dei et hominum [[419|69]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Hervormers verleggen de nadruk naar "gedachtenis"
Deze traditionele voorstelling viel niet in de smaak van de vernieuwers, die het accent begonnen te leggen op de herdenking (zij het zonder de nuda commemoratio connotatie van de protestantse hervormers). Zij gaven er veeleer de betekenis aan van een objectief en reëel gedenkteken dat "opnieuw voorstelt" wat historisch is gebeurd en het hier en nu doeltreffend meedeelt.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Vanuit dit nieuwe perspectief, legt R. Gerardi uit, "drukt de herdenking (viering) de realiteit van de gebeurtenis uit, de 'objectieve actualisering' en aanwezigheid van wat herdacht wordt. Het is niet zo dat het zich herhaalt, want de gebeurtenis werd eens voor altijd historisch bepaald (ephápax); maar die is aanwezig. De handeling van Christus doet haar uitwerking hier en nu gevoelen, en verbindt hen die haar gedenken. Het offer van Christus werd historisch slechts eenmaal voltrokken: de Eucharistie is zijn gedenkteken (in de volste zin van het woord), een levende aanwezigheid van genade". (15)
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De eerder genoemde pater Jezuïet Martín-Moreno legt uit waarom het niet gaat om een meervoudige herhaling van het unieke offer van Christus: <blockquote>Het is niet zo dat de tijd van de verlossing zich hier en nu herhaalt, maar veeleer dat de mens hier en nu steeds opnieuw in verbinding treedt met een permanente aanwezigheid die voorbij de verstreken tijd ligt. ... In de liturgie wordt het snijpunt van tijd en eeuwigheid bereikt. Daar wordt de deelnemer een tijdgenoot van de Bijbelse gebeurtenissen. De mens wordt een eigentijdse getuige van wat toen gebeurde. Christus wordt geboren met Kerstmis, (en) verrijst met Pasen. Is anamnese het werk van de mens of van God? De mens is degene die herdenkt, maar als menselijke handeling kan zijn handeling van herinneren de tijd niet overstijgen; hij kan de tijdstunnel niet binnengaan om naar het verleden terug te keren. Alleen de goddelijke handeling, die de tijd overstijgt, brengt de mysteries naar ons hier en nu. Daarom is de liturgie, voordat zij een handeling van de mens is, de handeling van God. (16)</blockquote>
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De weg was geopend door de baanbrekende stellingen van de toenmalige pater Charles Journet (later door Paulus VI tot kardinaal benoemd) en de Franse filosoof Jacques Maritain, voor wie de werkelijke tegenwoordigheid van Jezus Christus tevens zou dienen als een soort werkelijke tegenwoordigheid van zijn offer. (17)
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze theologische optie ten gunste van het gedenkteken, die weglaat dat de Mis een bloedeloze vernieuwing is van het offer van Golgotha en stelt dat dit laatste alleen aanwezig wordt tijdens de viering, biedt een zwakke interpretatie van het door het Concilie van Trente afgekondigde dogma van het geloof. Volgens dit dogma is elke mis "een echt en waar offer", dat in sacramentele vorm wordt voltrokken, omdat door de transsubstantiatie het lichaam en bloed van het goddelijk slachtoffer werkelijk aanwezig zijn en symbolisch gescheiden worden. (18)
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Franciscus kiest voor een extreem herdenkingsconcept
Desiderio Desideravi [8667] neemt duidelijk en indringend deze theologische optie over van de Mis als een gedachtenis die het offeraspect slechts secundair heeft in de mate dat het een herdenking is. Al in het begin, bij de beschrijving van het Laatste Avondmaal dat de Heer met de apostelen wilde eten, zegt Franciscus:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
<blockquote>Hij weet dat Hij het Lam is van dat Pascha-maal; Hij weet dat Hij het Pascha is. Dit is de absolute nieuwheid, de absolute originaliteit van dat Avondmaal, het enige werkelijk nieuwe in de geschiedenis, wat dat Avondmaal uniek maakt en daarom ‘het Laatste Avondmaal’, onherhaalbaar. Niettemin zal zijn oneindig verlangen om die gemeenschap met ons te herstellen die zijn oorspronkelijke opzet was en blijft, niet bevredigd worden voordat iedere man en vrouw, van iedere stam, tong, volk en natie (Hand. 5, 9) [b:Hand. 5, 9], zijn Lichaam zal hebben gegeten en zijn Bloed zal hebben gedronken. En daarom zal datzelfde Avondmaal in de viering van de Eucharistie tegenwoordig worden gesteld totdat Hij wederkomt. Desiderio Desideravi [[8667|4]]</blockquote>
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Merk overigens op dat de paus, in de eerste paragraaf van het document waarin de Mis wordt beschreven, naast de theorie van de ene niet herhaalbare handeling, bevestigt dat de Mis een voorstelling is van het Avondmaal en niet van het offer op Golgotha als zodanig. Dit doet denken aan de oorspronkelijke (gebrekkige en later gewijzigde) protestants aandoende definitie van de Mis in de Algemene Instructie over het Romeinse Missaal [1798], waartegen Ottaviani en Bacci zo krachtig bezwaar maakten in hun Korte Kritische Studie [7233]. Het is ook vermeldenswaard dat deze paragraaf suggereert dat elke man en vrouw van de Eucharistie moet of zal eten, wat een soteriologisch universalisme suggereert en past in de pragmatische steun van paus Franciscus voor het ontvangen van de Eucharistie door alle christenen - katholiek of niet, in staat van genade of niet, levend volgens de Decaloog of niet.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Terugkomend op het hoofdthema: Desiderio Desideravi [8667] heeft enkele verwijzingen naar het offer van Jezus aan het kruis, maar op geen enkel moment wordt gezegd dat het offer in elke Mis op een bloedeloze manier wordt vernieuwd. Integendeel, terwijl een van de eerste paragrafen bevestigt dat "de inhoud van het gebroken brood het kruis van Jezus is, zijn offer van gehoorzaamheid uit liefde voor de Vader", wordt er verder gezegd dat, na deel te hebben genomen aan de rituele anticipatie van het Laatste Avondmaal op zijn dood, de apostelen "hadden kunnen begrijpen wat Hij bedoelde met 'lichaam geofferd', 'bloed vergoten'. Dit is wat wij in elke Eucharistie gedenken" Desiderio Desideravi [[8667|7]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Dat zou het meest geschikte moment zijn geweest om te onderwijzen dat de Mis niet alleen een gedachtenis is, maar een onbloedige vernieuwing van het offer van Golgotha, dat sacramenteel wordt voorgesteld in de scheiding van de eucharistische gedaanten. Paus Franciscus koos ervoor om die geloofswaarheid weg te laten en alleen te verwijzen naar het gedenken.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Een paar alinea's later benadrukt het document dat de liturgie geen herdenking is van de gedachtenissen van de apostelen, maar een ware ontmoeting met de Verrezene (een idee dat 9 keer herhaald wordt in het hele document). Hij vervolgt: "De liturgie waarborgt voor ons de mogelijkheid van zo'n ontmoeting. Voor ons zou een vage herinnering aan het Laatste Avondmaal geen nut hebben. Wij moeten bij dat Avondmaal aanwezig zijn, Zijn stem kunnen horen, Zijn lichaam kunnen eten en Zijn bloed kunnen drinken. Wij hebben Hem nodig. In de Eucharistie en in alle sacramenten wordt ons de mogelijkheid gegarandeerd om de Heer Jezus te ontmoeten en de kracht van zijn Paasmysterie tot ons te laten doordringen. De heilbrengende kracht van het offer van Jezus, van elk van zijn woorden, van zijn gebaren, blikken en gevoelens bereikt ons door de viering van de sacramenten." Desiderio Desideravi [[8667|11]] Nogmaals, merk op dat de nadruk wordt gelegd op deelname aan het Avondmaal en niet op het geestelijk verenigd zijn met Jezus die zich in elke Mis als offer aan de Vader aanbiedt - een aspect dat geheel buiten beschouwing wordt gelaten.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De Mis als herinnering aan de gave die Jezus gaf bij het Laatste Avondmaal?
Wanneer Franciscus spreekt over het juiste begrip van de dynamiek van de Liturgie, gebruikt hij woorden die reeds in de vorige paragraaf werden aangehaald en die duidelijk maken dat voor hem het offerkarakter van de Mis voortvloeit uit de herdenking van het Pascha van Jezus: "De handeling van de viering is de plaats waar, door middel van gedenken, het paasmysterie aanwezig wordt gemaakt, zodat de gedoopten, door hun deelname, het in hun eigen leven kunnen ervaren." Desiderio Desideravi [[8667|49]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Later wordt dit idee explicieter wanneer wordt verwezen naar de centrale kern van de Mis: <blockquote>In het eucharistisch gebed - waaraan ook alle gedoopten deelnemen door met eerbied en in stilte te luisteren en in te grijpen met de acclamaties Institutio Generalis Missalis Romani [[1798|78-79]] - heeft degene die voorgaat de kracht om, in naam van het hele heilige volk, voor het aangezicht van de Vader het offer van zijn Zoon bij het Laatste Avondmaal te gedenken, zodat die immense gave opnieuw tegenwoordig kan worden gesteld op het altaar" Desiderio Desideravi [[8667|60]].</blockquote>
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De tekst laat niet alleen het offer van Christus tijdens de Passie (waarvan het Avondmaal een rituele anticipatie was) volledig weg en vermijdt te zeggen dat het offer vernieuwd wordt, maar laat zelfs het woord "offer" zelf weg door het een "immense gave" te noemen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Voeg aan al het bovenstaande toe dat nergens in Desiderio Desideravi [8667] uitdrukkingen worden gevonden als "transsubstantiatie", "werkelijke aanwezigheid", of analoge formuleringen die aangeven dat "de Eucharistische spijs, zoals iedereen weet, ‘werkelijk, echt en wezenlijk het Lichaam en Bloed bevat tezamen met de ziel en goddelijkheid van onze Heer Jezus Christus’”, zoals Pius XII zegt in zijn encycliek Mediator Dei et hominum [[419|127]], waarin hij het Concilie van Trente aanhaalt. vgl: sess. 13, can. l. [[[679|17]]] Evenmin staat er iets in dat lijkt op de vermaning van Mediator Dei [419] dat herders niet mogen toestaan dat de gelovigen "de aanbidding van het Allerheiligste en het godvruchtig bezoek aan onze Heer in het tabernakel" verwaarlozen en dat zij niet mogen toestaan dat "de kerken gedurende de niet voor openbare godsdienstoefeningen bestemde uren gesloten blijven" - een standpunt dat wordt verdedigd door sommigen "die misleid zijn door een vals ideaal van liturgische vernieuwing ofwel onder de lichtzinnige bewering, dat uitsluitend de liturgische riten uitwerking en waardigheid bezitten" (nr. 176).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze eenzijdige acties zijn verantwoordelijk voor het rampzalige verlies (of op zijn minst de ernstige verwatering) van het geloof in de werkelijke aanwezigheid van Onze Heer Jezus Christus onder de eucharistische gedaanten, hetgeen wordt bevestigd door opiniepeilingen in verschillende landen. De meest sprekende is die van het Pew Research Center, dat vaststelde dat "slechts een derde van Amerikaanse katholieken het eens zijn met hun Kerk dat de eucharistie het lichaam en bloed van Christus is." (19)
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- 4. Van Priesters van het Offer tot Voorzitters over Vergaderingen
- De unieke rol van de priester in de mis
In Mediator Dei [419], leert Pius XII uitdrukkelijk: <blockquote>"Alleen aan de apostelen en vervolgens aan hen, die op wettige wijze van hen en van hun opvolgers de handoplegging hebben ontvangen, wordt de priesterlijke macht verleend, krachtens welke zij voor het hun toevertrouwde volk de persoon van Jezus Christus vertegenwoordigen en omgekeerd voor God de vertegenwoordigers zijn van het volk.” (nr. 40).</blockquote>Maar, voegt hij eraan toe, in de heilige Mis neemt de priester neemt de plaats van het volk in, alleen maar omdat hij de persoon vertegenwoordigt van onze Heer Jezus Christus, voor zover deze het Hoofd is van alle ledematen en zichzelf voor hen offert. Hij gaat dus naar het altaar als bedienaar van Christus en staat beneden Hem maar boven het volk. volk (H. Robertus Bellarminus, De missa II c.l.). Het volk daarentegen vertegenwoordigt onder geen enkel opzicht de persoon van de goddelijke Verlosser en is geen middelaar tussen zichzelf en God, en kan dus op geen enkele wijze priesterlijke macht bezitten. (n° 84).</blockquote>
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De riten en gebeden van het eucharistisch offer "geven met niet minder duidelijkheid te kennen, dat de aanbieding van het slachtoffer door de priesters gedaan wordt in vereniging met het volk" (n° 87), aangezien de christenen "door het bad van het Doopsel op algemene titel in het mystieke Lichaam ledematen van Christus-priester en door het "merkteken", dat in hun ziel gedrukt wordt, bestemd worden voor de eredienst van God, en zo overeenkomstig hun staat delen in het priesterschap van Christus zelf." (nr. 88).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Hoe nemen mensen deel aan de handelingen van Christus' priesterschap?
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Aan deze offerande, in de beperkte zin van dat woord, nemen de gelovigen op hun wijze en om een tweevoudige reden deel, namelijk omdat zij het offer niet slechts door de handen van de priester, maar ook in zekere mate tezamen met hem opdragen, en door die deelname wordt ook de offerande van de kant van het volk tot de liturgische eredienst teruggebracht. (nr. 92).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Maar Pius XII voelt zich verplicht om nogmaals te herhalen dat "omdat de gelovigen deelnemen aan het eucharistisch offer, zij daarom nog niet de priesterlijke macht bezitten." (nr. 82). Deze nadruk is gerechtvaardigd omdat zelfs toen, in 1947, sommige liturgisten van mening waren "dat het bevel door Jezus Christus in het Laatste Avondmaal gegeven om te doen, wat Hij zelf gedaan had, rechtstreeks slaat op heel de gemeente van de gelovigen", en menen dat " het eucharistisch offer een ware ‘concelebratie’ is" (n° 83).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Tegen deze dwaling heeft Mediator Dei [419] geleerd dat "het onbloedig offer bij de wijdingswoorden, wanneer Christus in de staat van een slachtoffer op het altaar wordt voorgesteld, door de priester en door hem alleen wordt verricht, als vertegenwoordiger van Christus en niet als vertegenwoordiger van de gelovigen" (nr. 92). Deze offeren het offer door de handen van de priester: <blockquote>Dat blijkt uit het feit, dat de bedienaar van het altaar handelt in de persoon van Christus als Hoofd, dat in naam van al de ledematen offert. Daarom zegt men terecht, dat heel de Kerk door Christus de opdracht van het slachtoffer volbrengt. Dat het volk tezamen met de priester offert, wordt niet gezegd, omdat de ledematen van de Kerk op dezelfde wijze als de priester zelf de zichtbare liturgische handeling voltrekken - dit komt alleen toe aan de priester, die daartoe door God is aangewezen - maar omdat het zijn eigen wensen van lofprijzing, van smeking, van uitboeting en van dankzegging verenigt met de wensen en de intentie van de priester, ja van de Hogepriester zelf, met de bedoeling, dat zij bij de opdracht zelf van het slachtoffer ook door middel van de uitwendige rituele handeling van de priester aan God de Vader worden aangeboden. (nr. 93).</blockquote>
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Pius XII trekt een logische conclusie door uit te leggen dat privé-missen zonder deelname van het volk niet veroordeeld kunnen worden, evenmin als de gelijktijdige viering van meerdere privé-missen op verschillende altaren, onder het valse voorwendsel van "het sociale karakter van het eucharistisch offer". De reden is dat het heilig Misoffer "noodzakelijkerwijze en krachtens zijn eigen aard, een publieke en sociale functie heeft, in zoverre namelijk degene, die het opdraagt, handelt in naam van Christus en van de gelovigen, waarvan de goddelijke Verlosser het Hoofd is, en in zoverre hij het aan God opdraagt voor de heilige katholieke Kerk en voor de levenden en de overledenen." Daarom "wordt volstrekt niet vereist, dat het volk ratificeert wat de priester verricht heeft" (nr. 96). Bovendien, "hoewel het zeer wenselijk is dat het volk ook nadert tot de heilige tafel, is dit niet vereist voor de integriteit van het offer" (nr. 112); de opvatting van hen die "de algemene communie van alle aanwezigen als het hoogtepunt van de hele viering beschouwen" (nr. 114) moet daarom worden verworpen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De hervormers verwerpen sacerdotalisme ten gunste van een "gemeenschappelijk celebreren"
Egalitaire hervormers vonden dit hiërarchische onderscheid tussen celebrant en gelovigen natuurlijk ondraaglijk. Dit onderscheid werd duidelijk gemaakt door de communierail, die het priesterkoor (voorbehouden aan de bedienaren van het altaar) scheidde van het middenschip (waar de gelovigen verbleven). Om dit zo veel mogelijk te beperken, namen zij hun toevlucht tot de list van het "herontdekken" van de "liturgische vergadering". In een lange, maar zeer onthullende passage legt de liturg en jezuïetenpater Martín-Moreno uit:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De pre-conciliaire liturgie was perfect zichtbaar in de ecclesiologie die uitging van de scheiding tussen geestelijken en leken. Het koorgestoelte van de kanunniken bevond zich in het bevoorrechte deel van de kathedralen, van de anderen gescheiden door tralies. Het priesterkoor bevond zich op de hoogten, van de gelovigen gescheiden door een grandioze trap. Door de priester daarboven te plaatsen, halverwege tussen hemel en aarde, benadrukte men zijn bemiddelende functie. Maar Lumen Gentium [617] begint met de overweging van het Volk van God alvorens te spreken over de verschillende bedieningen in de Kerk. De ecclesiologie van de gemeenschap (20) die Vaticanum II omhelsde, zal tot uiting komen in het grote belang dat de vergadering in de liturgie krijgt. Dit is misschien een van de meest emblematische kenmerken van de liturgische hervorming.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De bemiddelende rol tussen God en de mensen wordt niet langer gespeeld door de priester, maar door de vergadering, waarbinnen de priester zijn functie uitoefent. Wij verzetten ons niet tegen de priester en de vergadering, zoals wij ons niet verzetten tegen het hoofd en het lichaam. Het hoofd is ook een deel van het lichaam. Er is geen lichaam zonder hoofd. Er is geen vergadering zonder bedieningen. Maar er zijn (ook) geen bedieningen zonder een vergadering. De uiteindelijke oorsprong van het ambt is niet de vergadering, maar Christus; maar, zoals Borobio zegt, "het ambt ontstaat niet los van of zonder de gemeenschap". De ambtsdrager ontvangt zijn mandaat niet rechtstreeks van Christus, zoals de apostelen of Paulus. ...
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De vergadering is de vertaling van qhl, dat in het Grieks vertaald wordt met ekklesia of synagoge. Deze woorden duiden op de bijeenroeping, de handeling van het bijeenkomen, en de verzamelde gemeenschap. Qahal is de algemene vergadering van het volk. In zijn semantische evolutie heeft het de oproep, de lichting, de vergadering, de verzamelde gemeenschap, de Kerk aangeduid. Ecclesia is niet alleen Kerk, maar Kerk bijeengeroepen en verzameld op een specifieke plaats en op een precies tijdstip om de mysteries van de eredienst te vieren. ...
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Het is deze Kerk of vergadering, waarvan de bisschop, de priesters en de diakens deel uitmaken, die rechtstreeks en formeel deel heeft aan het priesterschap van Christus. De verzamelde vergadering is de weerspiegeling en uitdrukking van de Kerk. In haar wordt de Kerk geïncarneerd en zichtbaar gemaakt; in haar en door haar wordt zij geprojecteerd op de wereld, vooral in de plaatselijke Kerk, die door de bisschop wordt voorgezeten. Het Concilie wil daarmee niet het bestaan van andere verschijningsvormen van de Kerk uitsluiten. De liturgie is de meest zichtbare uiting van de Kerk, maar niet de enige. De Kerk manifesteert zich ook in het liefdadigheidswerk van christenen en op vele andere manieren.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De grondslag van deze deelname ligt, zoals reeds gezegd, in het gemeenschappelijk priesterschap van de gelovigen. In de Eucharistie offert het volk de gaven samen met de voorzitter. In Sacrosanctum Concilium [570|48] wordt gezegd dat de gelovigen "moeten leren zich aan te bieden door de onbevlekte hostie niet alleen door de handen van de priester aan te bieden, maar samen met hem". Op dit punt gaat Sacrosanctum Concilium [570] verder dan Mediator Dei [419], waarin de uitdrukking quodammodo, 'in zekere zin', werd gebruikt. Deze uitdrukking werd door het concilie afgeschaft. Daaruit vloeit het besef voort dat liturgische handelingen niet privé zijn, maar een gemeenschapskarakter hebben (SC 26). Het is noodzakelijk aan het lichaam van de Kerk terug te geven wat altijd haar erfgoed is geweest; de vergadering moet de leidende rol terugkrijgen die zij verloren had door misplaatst klerikalisme....
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze nadruk op het gemeenschapskarakter van de viering is de drijfveer achter het herstel van de concelebratie, die heeft bijgedragen tot de ontprivatisering van de mis en tot het benadrukken van de eenheid van het priesterschap en het eucharistisch offer Sacrosanctum Concilium [[570|57]]. Vanuit dit perspectief is het vandaag onbegrijpelijk dat in de pre-conciliaire liturgie verschillende gelijktijdige liturgieën konden worden gevierd in dezelfde kerk, en dat sommige gelovigen de ene bijwoonden en anderen de andere. Daarom kunnen we vandaag niet meer spreken van een vergadering die de Mis bijwoont, maar van een vergadering die de Mis viert. De bisschop of priester die voorgaat in de viering kan niet langer de "celebrant" genoemd worden - want dat zijn ze allemaal - maar de "voorzitter" of “voorganger”. Dit, waarop reeds werd gezinspeeld in Sacrosanctum Concilium [570|26], wordt uitdrukkelijk gesteld in de GIRM (Algemene Instructie van het Romeins Missaal) 1 en 7 [1798|1.7]. De populaire uitdrukking "de Mis horen" (Engels hearing Mass) is voor altijd verboden....
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Deze ecclesiologie van de gemeenschap beïnvloedt uiteindelijk zelfs de kleinste details van de liturgische hervorming. Zij heeft grote invloed op de architectuur van de kerken van na het Concilie, waar het priesterkoor slechts ternauwernood boven de vergadering uitsteekt, zodat zijn handelingen door allen kunnen worden gezien. De roosters, de communiebanken zijn weggelaten. Het centrum van de kerk is het altaar en niet het tabernakel, dat nu naar een zijkapel is verplaatst. De indeling van het schip is niet langer rechtlijnig, zoals een tram, maar halfrond, zodat de gelovigen elkaar beter zien en zich meer deel van elkaar voelen. Aan de beuken vastgemaakte zijaltaren zijn verwijderd. Het koor achter in de kerk is verdwenen. Het zangambt kan niet buiten de samenkomst staan, maar maakt er deel van uit. (21)
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Priester gereduceerd tot president, leken verheven tot mede-celebranten
Desiderio Desideravi [8667] benadrukt dat de gehele vergadering de celebrant is en brengt de bedienaar van het altaar terug tot de plaats van voorzitter, terwijl het document geheel weglaat dat alleen deze het onbloedig opdragen van het eucharistisch offer verricht in persona Christi.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
In de oorspronkelijke Spaanse versie (van Desiderio Desideravi [8667]) komt het woord "priester" - dat juist degene aanduidt die het offer uitvoert en opdraagt - slechts drie keer voor (22), waarvan er twee slechts betrekking hebben op een gewijde geestelijke. Maar de uitdrukking "presbyter" - die in zijn Griekse en Latijnse oorsprong alleen "de oudste" betekent, de "deken" - wordt 15 keer gebruikt. Terwijl "presidium" en het werkwoord "presideren" (of de vervoegingen ervan) 14 keer voorkomen, komt de uitdrukking "celebrant" slechts één keer voor, met de insinuatie dat het voor de gehele vergadering geldt: "Laten we altijd onthouden dat de Kerk, het Lichaam van Christus, het vierende subject is en niet alleen de priester" Desiderio Desideravi [[8667|36]] Later bevestigt hij dit uitdrukkelijk: "Ook de priester wordt gevormd door het voorgaan in de vierende vergadering." Desiderio Desideravi [[8667|56]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Het document erkent dat het priesterambt "niet in de eerste plaats een taak is die hem door de gemeenschap wordt opgedragen, maar veeleer een gevolg is van de uitstorting van de heilige Geest die hij bij zijn wijding heeft ontvangen en die hem voor een dergelijke taak toerust". Maar wanneer hij die taak definieert, zegt het niet dat het de priesterlijke taak is van het sacramenteel offeren van het slachtoffer; het is veeleer de taak van het voorzitten van vergaderingen: "De priester beleeft zijn karakteristieke deelname aan de viering krachtens de gave die hij in het sacrament van de Heilige Orde ontvangen heeft, en dit komt juist tot uitdrukking in het voorgaan" (nr. 56).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
In de volgende paragraaf geeft hij een uitsluitend anabatische en neerwaartse interpretatie van de bemiddelende opdracht van de priester, terwijl hij weglaat dat hij het offer namens de hele Kerk aan God opdraagt:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Om deze dienst goed - en zelfs met kunst! - te kunnen verrichten, is het van fundamenteel belang dat de priester zich er scherp van bewust is, door Gods barmhartigheid, een bijzondere aanwezigheid van de verrezen Heer te zijn. De gewijde priester is zelf een van de soorten aanwezigheid van de Heer die de christelijke vergadering uniek maken, verschillend van elke andere vergadering (vgl. SC n. 7). Dit feit geeft "sacramenteel" gewicht (in de ruime zin) aan alle gebaren en woorden van degene die voorgaat. De vergadering heeft het recht in die gebaren en woorden het verlangen te voelen dat de Heer vandaag, net als bij het Laatste Avondmaal, heeft om met ons het Pascha te eten (nr. 57).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Individualiteit samengesmolten in de collectiviteit
Anderzijds blijkt deze bijna volledige onderdompeling van de gewijde ambtsdrager in de "vergadering" uit het feit dat deze laatste term 18 maal wordt genoemd, waarbij de celebrerende functie en het collectieve karakter ervan worden benadrukt, die het vaak moeilijk maken voor elk lid van de gelovigen om God een waarlijk innerlijke eredienst te bewijzen door zich persoonlijk aan te bieden aan het Christusoffer, in intieme vereniging met Hem: <blockquote>Ik denk aan alle gebaren en woorden die bij de samenkomst horen: samenkomen, langzaam in processie lopen, zitten, staan, knielen, zingen, in stilte zijn, toejuichen, kijken, luisteren. Er zijn vele manieren waarop de vergadering, als één lichaam (Neh. 8, 1) [b:Neh. 8, 1], deelneemt aan de viering. Iedereen doet samen hetzelfde gebaar, iedereen spreekt samen met één stem - dit brengt de energie van de hele samenkomst over op elk individu. Het is een eenvormigheid die niet alleen niet verstomt, maar integendeel de individuele gelovigen opvoedt om de authentieke uniciteit van hun persoonlijkheid te ontdekken, niet in individualistische houdingen, maar in het bewustzijn één lichaam te zijn. Desiderio Desideravi [[8667|51]]<blockquote>
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Hoeveel verstandiger is deze aanbeveling van Pius XII!: <blockquote>De aanleg, het karakter en de geestelijke gesteltenis van de mensen zijn zo variërend en ongelijk, dat niet allen een zelfde indruk krijgen en zich gelijkelijk kunnen laten leiden door gebeden of gezangen en heilige handelingen, die gezamenlijk worden verricht. Bovendien, de behoeften en de neigingen van de zielen zijn niet bij allen dezelfde en blijven ook bij de afzonderlijke personen niet altijd dezelfde. Wie echter zou daarom zo bevooroordeeld zijn om te beweren, dat zoveel Christenen niet kunnen deelnemen aan het eucharistisch offer en de vruchten er van niet kunnen genieten? Zulke mensen kunnen dat zeker op een andere manier, die voor sommigen gemakkelijker uitvalt, bijvoorbeeld door de mysteries van Jezus Christus godvruchtig te overwegen of door het verrichten van andere godvruchtige oefeningen en van andere gebeden die, hoewel in vorm van de heilige riten verschillend, er toch door haar natuur bij passen. (nr. 108).</blockquote>
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Men zou zich moeten afvragen of het wegblijven uit de zondagsmis na de liturgische hervorming niet voor een groot deel voortkomt uit het ongenoegen van veel gelovigen over het "vergaderende" en collectivistische karakter waarmee de nieuwe ritus in de meeste parochies werd gevierd en dat geen ruimte liet voor individuele vroomheid.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Bovenal moet men zich afvragen of de duizelingwekkende daling van het aantal toelatingen tot de seminaries niet te wijten is aan het feit dat sommigen die zich geroepen voelen, niet positief reageren omdat het beeld van een gewijde predikant die gereduceerd is tot "voorzitter van de vergadering" niet overeenstemt met het traditionele beeld van het priesterschap, een beeld waarin het persoonlijke offer zijn model en vervulling vindt in de offerende werkelijkheid van de heilige Mis.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- 5. De mis "van een ander geloof"?
- Een ongemakkelijke vraag
In de vier aspecten die wij in de voorgaande delen hebben geanalyseerd - het doel van de liturgische eredienst, het paasmysterie als middelpunt van de viering, het herdenkingskarakter van de H. Mis, en tenslotte, het voorzitterschap van de liturgische vergadering- is het heel duidelijk geworden dat Desiderio Desideravi's [8667] visie op de liturgie eenzijdig is. Hoewel de woorden, afzonderlijk beschouwd, misschien wel zo redelijk lijken dat ze lof verdienen van sommige traditionalisten (zelfs onder de best opgeleiden), slaagt het document er alleen maar in nadruk op de verkeerde lettergrepen te leggen. Wat benadrukt lijkt te worden zijn de theorieën en voorkeuren van moderne liturgisten, niet de traditionele leer van de Kerk.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Een gedetailleerde analyse toont aan dat de brief uiteindelijk een uiteenzetting is van het sacramentele leven van de Kerk, en in het bijzonder van de ritus van de H. Mis, maar een uiteenzetting die als geheel niet in harmonie lijkt te zijn met de beginselen en pastorale adviezen van de laatste grote liturgische encycliek van vóór het Tweede Vaticaans Concilie, namelijk Mediator Dei [419] van Paus Pius XII.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
We moeten ons dus een ongemakkelijke vraag stellen: Komen deze twee zeer verschillende rituele vormen overeen met hetzelfde Geloof?
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Het antwoord van de meest vergaande vernieuwers is duidelijk. Zij zeggen openlijk dat het gaat om twee onverenigbare liturgische standpunten die overeenkomen met twee onverenigbare dogmatische standpunten. Het ene is het geloof dat de traditionele ritus doortrekt, het andere is het geloof dat de nieuwe ritus doortrekt. Daarom houdt de jezuïet die wij hebben geciteerd, pater Martín-Moreno, er zo fel aan vast dat de "nieuwe Mis" de theologische oriëntatie en houding van de oude Mis definitief verdringt (en, het moet gezegd, afwijst).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De Mis van gisteren "kan niet langer de norm zijn" voor het geloof van vandaag
In februari van dit jaar, halverwege tussen het omstreden motu proprio Traditionis Custodes [8332] en de laatste apostolische exhortatie [8667], publiceerde een echtpaar dat directeur is van de zelfverklaarde Katholieke Conferentie van de Franstalige Doopsgezinden een welsprekend artikel in de krant La Croix. Gebruik makend van het feit dat in het Frans de oude Mis soms la messe d'autrefois (van vroeger tijden) wordt genoemd, en dat de uitdrukkingen autrefois en autre foi (een ander of verschillend geloof) precies hetzelfde worden uitgesproken, brachten zij hun mening over met een woordspeling: "La fin des messes d'autre 'foi', une chance pour le Christ !" (23) (Het einde van de Missen van een ander geloof, een kans voor Christus!).
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Het artikel van Aline en Alain Weidert heeft de verdienste de dingen bij hun naam te noemen en logisch te zijn in zijn conclusies. Hier volgen enkele lange geselecteerde uittreksels die voor zich spreken:
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaZonder onderscheidingsvermogen kunnen de geest van de liturgie van een ander "geloof", haar theologie, de normen van het gebed en de Mis van gisteren (de lex orandi van het verleden), niet langer de normen zijn van het geloof van vandaag, of de inhoud ervan (onze lex credendi). De terughoudendheid (ten aanzien van de geschillen) zou kunnen voorschrijven dat we niet te veel over deze inhoud moeten nadenken om de Kerk niet verder te destabiliseren.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaIntegendeel! Een geloof dat nog zou voortvloeien uit de lex orandi van gisteren, die van het katholicisme de godsdienst maakte van een perverse god die zijn zoon laat sterven om zijn toorn te stillen, een godsdienst van eeuwige mea culpa en genoegdoening, zou leiden tot een contra-getuigenis van het geloof, tot een rampzalig beeld van Christus. Bewijs daarvan: de nog al te frequente activering van aflaten, onder meer gekoppeld aan offers, verlossingen van zonden.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaHelaas zijn onze (traditionele) Missen altijd doordrenkt van een sterk "uitdelgend" offerkarakter, met een "propitiatorisch" doel om de zonden uit te roeien (20 keer genoemd), om zo onze redding te bewerkstelligen en de zielen te redden van de goddelijke wraak. "Genoegdoening", die de Ecclesia Dei gemeenschappen met hand en tand verdedigen samen met hun priester-offers, die gevormd worden om de woorden het Heilig Misoffer te gebruiken, een ware immolatie....
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaWe moeten ons blijven ontworstelen aan dit ondergelopen deel van de Tridentijnse Mis, een historische verschuiving waar de huidige debatten vreemd genoeg in stilte (taboe?) aan voorbijgaan. Sinds Vaticanum II hebben we veel vooruitgang geboekt bij het terugvinden van het oorspronkelijke gegeven van een positieve Eucharistie, een "Doe dit ter nagedachtenis aan Mij!" waar allen worden uitgenodigd om dagelijks Sacrament van het Verbond te zijn: "Zoals dit water zich vermengt met wijn voor het sacrament van het Verbond, zo mogen wij verenigd worden met de goddelijkheid van Hem die onze menselijkheid op zich nam." Sacrament van het Verbond, een nieuw concept in dit gebed sinds Vaticanum II....
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaAls wij in de toekomst een pittig christelijk geloof en christelijke praktijk willen kunnen aanbieden, moeten wij door bezinning en vorming een nog onontgonnen (onbenutte) heilsbron durven ontdekken die Jezus heeft geopend, niet in de eerste plaats door zijn dood tegen ("op grond van") zonden, maar door zijn bestaan als Verbond. "Want zijn menselijkheid, verenigd met de persoon van het Woord, was het instrument van onze verlossing" Sacrosanctum Concilium [[570|5]]. De keuze is duidelijk! Het is niet tussen verschillende religieuze gevoeligheden en esthetica, maar tussen eindeloze offers om zonden uit te wissen en Eucharisten {sic} die het Verbond/Christ bezegelen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Hier worden dingen tenminste duidelijk gezegd, zonder semantische omwegen!
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Stel dat we de magnetische naald van Desiderio Desideravi [8667] zouden plaatsen tussen de twee visies op de liturgie en op de Mis die door de Weiderts worden beschreven. In dat geval vrezen wij dat de naald snel naar de "Verbonds"-pool zou springen. Het bewijs is immers al geleverd: diezelfde Alain Weidert heeft zojuist in La Croix een nieuw artikel gepubliceerd waarin hij juichend is over de inhoud van de exhortatie. (24)
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het eeuwig geloof en de nieuwe theologie zijn onverenigbaar
In ieder geval zijn de doelstellingen die paus Franciscus zich met de publicatie van zijn laatste apostolische exhortatie heeft gesteld, namelijk dat wij "onze polemieken moeten laten varen" Desiderio Desideravi [[8667|+98]] en dat de schoonheid van de christelijke viering "niet mag worden bedorven door een oppervlakkig en verkort begrip van haar waarde of, erger nog, door haar uit te buiten in dienst van een of andere ideologische visie" Desiderio Desideravi [[8667|16]], nog lang niet bereikt.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
De paus zelf legt uit waarom: "Het zou triviaal zijn om de spanningen, die helaas rond de viering aanwezig zijn, te lezen als een eenvoudige divergentie tussen verschillende smaken met betrekking tot een bepaalde rituele vorm" Desiderio Desideravi [[8667|31]] Precies. De modernistische heethoofden zijn van mening dat de ritus van Sint Pius V de Mis "van een ander geloof" is, voornamelijk om theologische redenen. Evenzo zijn traditionalisten om theologische redenen van mening dat de ritus van Paulus VI op essentiële punten afwijkt van de traditionele leer over de Mis. In naam van het eeuwig geloof willen en kunnen zij niet aanvaarden dat de nieuwe ritus "de unieke uitdrukking is van de lex orandi van de Romeinse ritus," zoals Traditionis Custodes [8332] beweert en Desiderio Desideravi [8667] herhaalt Desiderio Desideravi [[8667|31]]
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Als de recente apostolische exhortatie een theologische onderbouwing aan die bewering heeft willen geven, dan moeten we na deze korte analyse constateren dat het schot averechts lijkt te zijn uitgepakt. Het eenzijdige karakter ervan bevestigt alleen maar de overtuiging van de traditionalistische kudde dat de nieuwe lex orandi niet overeenstemt met de lex credendi die de Kerk in depot heeft ontvangen. En het argument dat paus Franciscus als ultima ratio aanvoert, namelijk dat traditionalisten de nieuwe Mis moeten aanvaarden omdat deze overeenkomt met de leer van het Tweede Vaticaans Concilie, is niet bij machte hen van gedachten te doen veranderen, juist omdat de constitutie Sacrosanctum Concilium [570] zelf, het daaropvolgende liturgisch magisterium en Desiderio Desideravi dezelfde theologische bezwaren verdienen.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Hoe het ook zij, hier volgt een uitnodiging aan theologen en specialisten in liturgie om het onderwerp aan te snijden en de bijdrage van het document Desiderio Desideravi [8667] aan het lopende debat op een meer diepgaande en wetenschappelijke manier te analyseren. In plaats van "de strijdbijl te begraven", lijkt het een nieuw front in de strijd te hebben geopend.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediahttps://rkdocumenten.nl/toondocument/8809-een-korte-studie-over-bepaalde-theologische-afwijkingen-in-nl