Enkele overwegingen omtrent het antwoord op wetsvoorstellen inzake het niet-discrimineren van homoseksuelen
x
Informatie over dit document
Enkele overwegingen omtrent het antwoord op wetsvoorstellen inzake het niet-discrimineren van homoseksuelen
Congregatie voor de Geloofsleer
23 juli 1992
Curie - Notities
1992, SRKK, Utrecht
Alineaverdeling en -nummering: redactie
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
Zie de gebruiksvoorwaarden van de documenten
23 juli 1992
9 oktober 2023
1119
nl
Referenties naar dit document: 4
Open uitgebreid overzichtReferenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- Inhoud
Reeds enige tijd houdt de Congregatie voor de Geloofsleer zich bezig met het vraagstuk van de wetsvoorstellen inzake het niet-discrimineren van homoseksuelen die op verschillende plaatsen in de wereld ter discussie staan. Een onderzoek van dit vraagstuk tot het opstellen van een aantal kanttekeningen ten behoeven van hen die een Katholieke reactie op dergelijke wetsvoorstellen willen geven.
Deze kanttekeningen zijn overwegingen bij relevante passages uit de brief van de Congregatie voor de geloofsleer [d:106] aan de bisschoppen van de Katholieke Kerk over de pastorale zorg voor homoseksuelen, die in het najaar van 1986 werd gepubliceerd vgl: Homosexualitatis problema [[[1120]]] en geven enkele toepassingen aan die daaruit kunnen worden afgeleid.
Omdat dit bepaalde delen van de Verenigde Staten een zeer dringend vraagstuk was, werden deze overwegingen door de pronuntius, aan de bisschoppen van het land ter beschikking gesteld om hen eventueel van dienst te kunnen zijn. Het moge duidelijk zijn dat het niet de bedoeling was om met deze overwegingen een oordeel te vellen over de reacties op dergelijke wetsvoorstellen die al door lokale bisschoppen of bisschoppenconferenties waren gegeven. De overwegingen waren bovendien niet bedoeld om een officiële en openbare richtlijn van de Congregatie [d:106] met betrekking tot deze zaak te geven, maar als mogelijk achtergrondmateriaal ter ondersteuning van hen die voorgestelde wetgeving tegen discriminatie op basis van seksuele geaardheid zullen moeten beoordelen.
Vanuit de veronderstelling dat de publicatie van deze overweging nuttig zou kunnen zijn werd de tekst enigszins herzien en een tweede versie voorbereid. Ondertussen zijn diverse wijzigingen naar en citaten uit de overwegingen in de media verschenen. Daarom wordt nu, met het oog op een accurate weergave van de zaak, de herziene tekst van enkele overwegingen omtrent het antwoord op wetsvoorstellen inzake het niet-discrimineren van homoseksuelen in L’Osservatore Romano gepubliceerd.
Deze kanttekeningen zijn overwegingen bij relevante passages uit de brief van de Congregatie voor de geloofsleer [d:106] aan de bisschoppen van de Katholieke Kerk over de pastorale zorg voor homoseksuelen, die in het najaar van 1986 werd gepubliceerd vgl: Homosexualitatis problema [[[1120]]] en geven enkele toepassingen aan die daaruit kunnen worden afgeleid.
Omdat dit bepaalde delen van de Verenigde Staten een zeer dringend vraagstuk was, werden deze overwegingen door de pronuntius, aan de bisschoppen van het land ter beschikking gesteld om hen eventueel van dienst te kunnen zijn. Het moge duidelijk zijn dat het niet de bedoeling was om met deze overwegingen een oordeel te vellen over de reacties op dergelijke wetsvoorstellen die al door lokale bisschoppen of bisschoppenconferenties waren gegeven. De overwegingen waren bovendien niet bedoeld om een officiële en openbare richtlijn van de Congregatie [d:106] met betrekking tot deze zaak te geven, maar als mogelijk achtergrondmateriaal ter ondersteuning van hen die voorgestelde wetgeving tegen discriminatie op basis van seksuele geaardheid zullen moeten beoordelen.
Vanuit de veronderstelling dat de publicatie van deze overweging nuttig zou kunnen zijn werd de tekst enigszins herzien en een tweede versie voorbereid. Ondertussen zijn diverse wijzigingen naar en citaten uit de overwegingen in de media verschenen. Daarom wordt nu, met het oog op een accurate weergave van de zaak, de herziene tekst van enkele overwegingen omtrent het antwoord op wetsvoorstellen inzake het niet-discrimineren van homoseksuelen in L’Osservatore Romano gepubliceerd.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Voorwoord
De laatste tijd zijn er op verschillende plaatsen wetsvoorstellen ingediend waardoor discriminatie op grond van de geaardheid onwettig zal worden. In enkele steden hebben gemeentelijke huisvestingsambtenaren autoriteiten woonruimte die voor gezinnen was bestemd, voor homoseksuelen (en ongetrouwde heteroseksuelen) paren toegankelijk gemaakt.
Dergelijke initiatieven kunnen, ofschoon ze eerder gericht lijken te zijn op het beschermen van fundamentele burgenrechten dan op vergoelijken van homoseksuele activiteiten of van een homoseksuele levensstijl, kunnen toch een negatieve invloed hebben op het gezin en de samenleving. Deze maatregelen hebben vaak ook gevolgen voor zaken als het adopteren van kinderen, het aanstellen van onderwijzers, de behoeften aan woningen voor echte gezinnen en het gerechtvaardigde verlangen van verhuurders om de toekomstige huurders te selecteren.
Omdat het onmogelijk is om alle mogelijke complicaties van wetsvoorstellen op dit terrein te voorzien, wordt in deze overwegingen geprobeerd enkele uitgangspunten en onderscheidingen van algemene aard aan te geven, die de gewetensvolle wetgever, kiezer of kerkelijke autoriteit die met deze vraagstukken te maken krijgt, zou moeten overwegen.
In het eerste gedeelte (Relevante passages uit de brief van de Congregatie voor de Geloofsleer uit 1986) [1119 |+ 4 ] worden enkele relevante passages in herinnering geroepen uit de Brief van de Congregatie voor de Geloofsleer aan de bisschoppen van de Katholieke Kerk over de pastorale zorg voor homoseksuelen [1120] van 1986. In het tweede gedeelte (Toepassingen) [1119 |+ 14 ] komt de toepassing van deze inzichten aan de orde.
De laatste tijd zijn er op verschillende plaatsen wetsvoorstellen ingediend waardoor discriminatie op grond van de geaardheid onwettig zal worden. In enkele steden hebben gemeentelijke huisvestingsambtenaren autoriteiten woonruimte die voor gezinnen was bestemd, voor homoseksuelen (en ongetrouwde heteroseksuelen) paren toegankelijk gemaakt.
Dergelijke initiatieven kunnen, ofschoon ze eerder gericht lijken te zijn op het beschermen van fundamentele burgenrechten dan op vergoelijken van homoseksuele activiteiten of van een homoseksuele levensstijl, kunnen toch een negatieve invloed hebben op het gezin en de samenleving. Deze maatregelen hebben vaak ook gevolgen voor zaken als het adopteren van kinderen, het aanstellen van onderwijzers, de behoeften aan woningen voor echte gezinnen en het gerechtvaardigde verlangen van verhuurders om de toekomstige huurders te selecteren.
Omdat het onmogelijk is om alle mogelijke complicaties van wetsvoorstellen op dit terrein te voorzien, wordt in deze overwegingen geprobeerd enkele uitgangspunten en onderscheidingen van algemene aard aan te geven, die de gewetensvolle wetgever, kiezer of kerkelijke autoriteit die met deze vraagstukken te maken krijgt, zou moeten overwegen.
In het eerste gedeelte (Relevante passages uit de brief van de Congregatie voor de Geloofsleer uit 1986) [1119 |+ 4 ] worden enkele relevante passages in herinnering geroepen uit de Brief van de Congregatie voor de Geloofsleer aan de bisschoppen van de Katholieke Kerk over de pastorale zorg voor homoseksuelen [1120] van 1986. In het tweede gedeelte (Toepassingen) [1119 |+ 14 ] komt de toepassing van deze inzichten aan de orde.
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- DEEL 1 Relevante passages uit de brief van de Congregatie voor de Geloofsleer uit 1986
1
10 In de Brief [1120] wordt de Verklaring over enkele vraagstukken van de seksuele ethiek [8] van de Congregatie voor de Geloofsleer [d:106] uit 1975 geciteerd. Deze verklaring
10 In de Brief [1120] wordt de Verklaring over enkele vraagstukken van de seksuele ethiek [8] van de Congregatie voor de Geloofsleer [d:106] uit 1975 geciteerd. Deze verklaring
“hield ... rekening met het gebruikelijke onderscheid tussen homoseksuele aanleg of neiging en homoseksuele handelingen” ;de laatste zijn
“naar hun intrinsieke aard ongeordend”en kunnen
"op geen enkele manier ooit ... worden goedgekeurd" Homosexualitatis problema [[1120|3]].
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
10
11
14 Omdat "bij de discussie welke op de publicatie van de (bovengenoemde) Verklaring [8] volgde, ... een overdreven welwillende interpretatie van de homoseksuele aanleg zelf (werd) gegeven, waarbij sommige zover gingen haar ‘neutraal’ of zelfs ‘goed’ te noemen” verhelderd de brief [1120] vervolgens dat:
10
11
14 Omdat "bij de discussie welke op de publicatie van de (bovengenoemde) Verklaring [8] volgde, ... een overdreven welwillende interpretatie van de homoseksuele aanleg zelf (werd) gegeven, waarbij sommige zover gingen haar ‘neutraal’ of zelfs ‘goed’ te noemen” verhelderd de brief [1120] vervolgens dat:
“hoewel de bijzondere neiging van de homoseksuele mens op zich geen zonde is, deze toch een min of meer sterke gerichtheid is op een in moreel opzicht intrinsiek slecht gedrag. Daarom moet de neiging zelf als een objectieve ongeregeldheid worden beschouwd. Daarom moet bijzondere zorg en pastorale aandacht worden besteed aan hen die deze aanleg hebben, opdat zij niet gaan menen, dat het uitleven van deze gerichtheid in homoseksuele relaties een moreel aanvaardbare keuze is.” Homosexualitatis problema [[1120|3]]
Referenties naar alinea 2: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
15
15
“Zoals bij elke morele ongeregeldheid het geval is, belemmert de homoseksuele activiteit de eigen verwezenlijking en het eigen geluk, omdat ze in strijd is met de scheppingswijsheid van God. Wanneer zij de verkeerde opvattingen betreffende de homoseksualiteit afwijst, beperkt de Kerk de vrijheid en waardigheid van de persoon niet, maar verdedigt deze juist eerder op een realistische en authentieke wijze.” Homosexualitatis problema [[1120|7]]
Referenties naar alinea 3: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
14 Ten aanzien van de homoseksuele beweging stelt de Brief [1120]:
14 Ten aanzien van de homoseksuele beweging stelt de Brief [1120]:
“Een van de tactieken die worden aangewend, is met protesttoon te verklaren, dat elke vorm van kritiek op of terughoudendheid tegenover homoseksuele personen, hun activiteiten en hun levensstijl, louter vormen van onrechtvaardige discriminatie zijn. ” Homosexualitatis problema [[1120|9]].
Referenties naar alinea 4: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
5
14
14
“Er is daarom in bepaalde landen een werkelijke en feitelijke poging gaande de Kerk te manipuleren om de dikwijls goedbedoelde steun van haar herders te verwerven bij hun pogingen de normen van de burgerlijke wetgeving te wijzigen. Het doel van deze actie is deze wetgeving in overeenstemming te brengen met de opvatting van deze pressiegroepen, dat homoseksualiteit op z'n minst een volkomen onschuldige, zo niet totaal goede zaak is. Hoewel de praktijk van de homoseksualiteit het leven en welzijn van een groot aantal mensen ernstig bedreigt, laten de verdedigers van deze neiging hun acties niet varen en weigeren de omvang van het gevaar in overweging te nemen, dat erin besloten ligt. ” Homosexualitatis problema [[1120|9]].
Referenties naar alinea 5: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
6
15
15
“Zij (de Kerk) is zich ervan bewust dat de opvatting, dat de homoseksuele activiteit gelijkwaardig is aan de geslachtelijke uitdrukking van de huwelijksliefde of tenminste evenzeer aanvaardbaar, een rechtstreekse invloed heeft op het begrip dat de samenleving heeft van de aard en de rechten van het gezin en deze ernstig in gevaar brengt.” Homosexualitatis problema [[1120|9]].
Referenties naar alinea 6: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
7
12
13
12
13
“Met klem moet worden betreurd, dat homoseksuelen het voorwerp zijn geweest en nog zijn van boosaardige uitingen en gewelddaden. Soortgelijke gedragingen dienen door de herders van de Kerk te worden veroordeeld waar ze zich ook voordoen. Ze tonen een gebrek aan respect voor anderen aan, welke de elementaire beginselen aantast waarop een gezonde burgerlijke samenleving gebaseerd is. De waardigheid welke aan iedere persoon eigen is, moet altijd in woord en daad en wetgeving worden gerespecteerd.
Maar de terechte reactie op de onrechtvaardigheden welke homoseksuelen worden aangedaan, mag op geen enkele manier tot de bewering leiden, dat de homoseksuele aanleg niet ongeordend is. Wanneer een dergelijke bewering wordt gedaan en de homoseksuele activiteit bijgevolg als goed wordt aanvaard of wanneer een burgerlijke wetgeving wordt ingevoerd om een gedrag te beschermen, waarop niemand enig recht kan doen gelden, zal noch de Kerk noch de samenleving in haar geheel zich er nog over mogen verbazen, wanneer ook andere verkeerde meningen en praktijken veld winnen en de ongerijmde en gewelddadige gedragingen toenemen.” Homosexualitatis problema [[1120|10]].
Referenties naar alinea 7: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
8
“In ieder geval moet de ongegronde en vernederende vooronderstelling, dat het homoseksuele gedrag van homoseksuelen altijd en volledig dwangmatig is en daarom zonder schuld, worden vermeden. Ook in personen met een homoseksuele geneigdheid moet namelijk de fundamentele vrijheid worden erkend, welke de menselijke persoon kenmerkt en hem zijn bijzondere waardigheid verleent. Zoals bij elke bekering van het kwaad zal, dank zij deze vrijheid, de menselijke inspanning verlicht en ondersteund door de genade van God, ertoe kunnen komen om de homoseksuele activiteit te vermijden. ” Homosexualitatis problema [[1120|11]]
Referenties naar alinea 8: 1
Compendium van de Sociale Leer van de Kerk ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
9
16
16
”Bij het beoordelen van eventuele wetsvoorstellen, moet de plicht het gezinsleven te verdedigen en te bevorderen op de eerste plaats worden gesteld.” Homosexualitatis problema [[1120|17]]
Referenties naar alinea 9: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- DEEL 2 Toepassingen
10
‘Seksuele geaardheid’ is bij maatregelen tegen discriminatie, geen eigenschap die vergelijkbaar is met ras, etnische achtergrond enzovoorts. In tegenstelling hiermee is homoseksuele geaardheid een objectieve ongeregeldheid vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|3]]] en wekt morele bezorgdheid.
Referenties naar alinea 10: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
11
Er zijn terreinen waarbij het geen onrechtmatige discriminatie is om rekening te houden met de seksuele geaardheid, bijvoorbeeld bij het toewijzen van kinderen voor adoptie of voor pleegouderschap, bij het aanstellen van leraren of sporttrainers en bij het rekruteren van soldaten.
Referenties naar alinea 11: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
12
7 Homoseksuelen hebben, als mens dezelfde rechten als iedereen, inclusief het recht om op een manier behandeld te worden te worden die in hun menselijke waardigheid geen onrecht aandoet vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|10]]]. Naast andere rechten, heeft elk mens recht op werk, woonruimte, enzovoorts. Maar deze rechten zijn niet absoluut. Ze kunnen wettelijk beperkt worden op grond van objectief ongeordend uiterlijk gedrag. Dit is soms niet alleen gewenst, maar ook noodzakelijk. Dit geldt niet alleen bij verkeerd gedrag, maar bij handelingen door lichamelijke en geestelijk zieke personen. Zo is het algemeen aanvaard dat de staat mensen met een besmettelijke ziekte of geestesziekten in de uitoefening van hun rechten kan beperken omwille van de bescherming van algemeen welzijn.
7 Homoseksuelen hebben, als mens dezelfde rechten als iedereen, inclusief het recht om op een manier behandeld te worden te worden die in hun menselijke waardigheid geen onrecht aandoet vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|10]]]. Naast andere rechten, heeft elk mens recht op werk, woonruimte, enzovoorts. Maar deze rechten zijn niet absoluut. Ze kunnen wettelijk beperkt worden op grond van objectief ongeordend uiterlijk gedrag. Dit is soms niet alleen gewenst, maar ook noodzakelijk. Dit geldt niet alleen bij verkeerd gedrag, maar bij handelingen door lichamelijke en geestelijk zieke personen. Zo is het algemeen aanvaard dat de staat mensen met een besmettelijke ziekte of geestesziekten in de uitoefening van hun rechten kan beperken omwille van de bescherming van algemeen welzijn.
Referenties naar alinea 12: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
13
7 ‘Homoseksuele geaardheid’ aanvaarden als een van de gronden waarop men niet mag discrimineren, kan gemakkelijk leiden tot de aanvaarding van homoseksualiteit als een positieve bron van mensenrechten, bijvoorbeeld bij de zogenaamde positieve discriminatie of voorkeursbehandeling bij woningtoewijzing. Dit is vooral kwalijk omdat er geen recht op homoseksualiteit bestaat vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|10]]] en deze daarom ook niet als grond voor claims in de sfeer van de wetgeving kan dienen. Het erkennen van homoseksualiteit als een factor die geen grond van discriminatie mag zijn, kan gemakkelijk - zelfs automatisch - leiden tot de wettelijke bescherming en bevordering van homoseksualiteit. De homoseksualiteit van iemand wordt tegenover de vermeende discriminatie geplaatst. Daardoor zou de uitoefening van rechten worden gefungeerd op een erkenning van de homoseksuele geaardheid en niet opgevat worden als een schending van de fundamentele mensenrechten.
7 ‘Homoseksuele geaardheid’ aanvaarden als een van de gronden waarop men niet mag discrimineren, kan gemakkelijk leiden tot de aanvaarding van homoseksualiteit als een positieve bron van mensenrechten, bijvoorbeeld bij de zogenaamde positieve discriminatie of voorkeursbehandeling bij woningtoewijzing. Dit is vooral kwalijk omdat er geen recht op homoseksualiteit bestaat vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|10]]] en deze daarom ook niet als grond voor claims in de sfeer van de wetgeving kan dienen. Het erkennen van homoseksualiteit als een factor die geen grond van discriminatie mag zijn, kan gemakkelijk - zelfs automatisch - leiden tot de wettelijke bescherming en bevordering van homoseksualiteit. De homoseksualiteit van iemand wordt tegenover de vermeende discriminatie geplaatst. Daardoor zou de uitoefening van rechten worden gefungeerd op een erkenning van de homoseksuele geaardheid en niet opgevat worden als een schending van de fundamentele mensenrechten.
Referenties naar alinea 13: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
14
2
4
5 Onder de aandacht moet worden gebracht dat ook om een andere reden dan hierboven wordt genoemd de ‘seksuele geaardheid’ van iemand niet vergeleken kan worden met ras, geslacht, leeftijd enzovoorts. De seksuele geaardheid van iemand is over het algemeen bij andere niet bekend, tenzij die persoon openlijk aangeeft dat geaardheid heeft of als dit uit bepaalde gedragingen duidelijk blijkt. Over het algemeen komen de meeste homoseksuele die een kruis leven willen leiden niet openlijk uit voor seksuele geaardheid. Daarom ontstaan er vaak geen problemen ten aanzien van discriminatie bij werk, woningbeleid, enzovoorts.
Homoseksuele personen die homoseksualiteit openlijk uiten zijn vaak degenen die homoseksueel gedrag of een homoseksuele levensstijl “geheel onschuldig dan wel 'neutraal’ of zelfs ‘goed’ ... noemen” vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|3]]] en daarom het recht op publieke instemming opeisen. In deze hoek vindt men meestal degenen die proberen “de Kerk te manipuleren om de dikwijls goedbedoelde steun van haar herders te verweven bij hun poging de normen van burgerlijke wetgeving te wijzigen” vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|9]]], degenen die de tactiek gebruiken en protesteren dat “elke vorm van kritiek of terughoudendheid tegenover homoseksuele personen ... louter vormen van onrechtvaardige discriminatie zijn” vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|9]]].
Daarnaast bestaat het gevaar dat wetgeving waardoor homoseksualiteit een basis wordt voor bepaalde rechten, iemand met een homoseksuele geaardheid er zelfs toe kan aanmoedigen de homoseksualiteit te uiten en een partner te zoeken om zo gebruik te kunnen maken van de voorzieningen van de wet.
2
4
5 Onder de aandacht moet worden gebracht dat ook om een andere reden dan hierboven wordt genoemd de ‘seksuele geaardheid’ van iemand niet vergeleken kan worden met ras, geslacht, leeftijd enzovoorts. De seksuele geaardheid van iemand is over het algemeen bij andere niet bekend, tenzij die persoon openlijk aangeeft dat geaardheid heeft of als dit uit bepaalde gedragingen duidelijk blijkt. Over het algemeen komen de meeste homoseksuele die een kruis leven willen leiden niet openlijk uit voor seksuele geaardheid. Daarom ontstaan er vaak geen problemen ten aanzien van discriminatie bij werk, woningbeleid, enzovoorts.
Homoseksuele personen die homoseksualiteit openlijk uiten zijn vaak degenen die homoseksueel gedrag of een homoseksuele levensstijl “geheel onschuldig dan wel 'neutraal’ of zelfs ‘goed’ ... noemen” vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|3]]] en daarom het recht op publieke instemming opeisen. In deze hoek vindt men meestal degenen die proberen “de Kerk te manipuleren om de dikwijls goedbedoelde steun van haar herders te verweven bij hun poging de normen van burgerlijke wetgeving te wijzigen” vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|9]]], degenen die de tactiek gebruiken en protesteren dat “elke vorm van kritiek of terughoudendheid tegenover homoseksuele personen ... louter vormen van onrechtvaardige discriminatie zijn” vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|9]]].
Daarnaast bestaat het gevaar dat wetgeving waardoor homoseksualiteit een basis wordt voor bepaalde rechten, iemand met een homoseksuele geaardheid er zelfs toe kan aanmoedigen de homoseksualiteit te uiten en een partner te zoeken om zo gebruik te kunnen maken van de voorzieningen van de wet.
Referenties naar alinea 14: 1
Overwegingen over voorstellen om wettelijke erkenning te geven aan verbintenissen tussen homoseksuele personen ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
15
3
6 Aangezien bij de beoordeling van de wetsvoorstellen zoveel mogelijk aandacht geschonken moet worden aan de verantwoordelijkheid voor de bescherming en bevordering van het gezinsleven vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|7]]], moeten de afzonderlijke bepalingen van de voorgestelde maatregelen nauwgezet worden bekeken. Wat is invloed op adoptie en pleegouderschap? Beteken ze bescherming van homoseksueel gedrag, openbaar of in de privé sfeer? Krijgen homoseksuele paren dezelfde status als gezinnen voor bijvoorbeeld openbare huisvesting of doordat de homoseksuele partner dezelfde privileges krijgt bij een aanstelling waardoor deze als ‘gezinslid’ deelt in de gezondheidsvoorzieningen van aangestelde werknemers vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|9]]]?
3
6 Aangezien bij de beoordeling van de wetsvoorstellen zoveel mogelijk aandacht geschonken moet worden aan de verantwoordelijkheid voor de bescherming en bevordering van het gezinsleven vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|7]]], moeten de afzonderlijke bepalingen van de voorgestelde maatregelen nauwgezet worden bekeken. Wat is invloed op adoptie en pleegouderschap? Beteken ze bescherming van homoseksueel gedrag, openbaar of in de privé sfeer? Krijgen homoseksuele paren dezelfde status als gezinnen voor bijvoorbeeld openbare huisvesting of doordat de homoseksuele partner dezelfde privileges krijgt bij een aanstelling waardoor deze als ‘gezinslid’ deelt in de gezondheidsvoorzieningen van aangestelde werknemers vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|9]]]?
Referenties naar alinea 15: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
16
9 Tenslotte, omdat het een zaak van algemene welzijn betreft, is het niet passend dat de kerkelijke autoriteiten een verkeerde wetgeving steunen of er zich neutraal tegen opstellen, ook al worden er voor kerkelijke organisaties en instellingen uitzonderingen gemaakt. De Kerk heeft de verantwoordelijkheid om het gezinsleven en de publieke moraal van de hele maatschappij op basis van fundamentele morele waarden te bevorderen en niet alleen om zichzelf te beschermen tegen de uitvoering van schadelijke wetten vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|17]]].
9 Tenslotte, omdat het een zaak van algemene welzijn betreft, is het niet passend dat de kerkelijke autoriteiten een verkeerde wetgeving steunen of er zich neutraal tegen opstellen, ook al worden er voor kerkelijke organisaties en instellingen uitzonderingen gemaakt. De Kerk heeft de verantwoordelijkheid om het gezinsleven en de publieke moraal van de hele maatschappij op basis van fundamentele morele waarden te bevorderen en niet alleen om zichzelf te beschermen tegen de uitvoering van schadelijke wetten vgl: Homosexualitatis problema [[[1120|17]]].
Referenties naar alinea 16: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaReferenties naar dit document: 4
Open uitgebreid overzichthttps://rkdocumenten.nl/toondocument/1119-enkele-overwegingen-omtrent-het-antwoord-op-wetsvoorstellen-nl