Inhoudsopgave
- Inhoud
1
Dierbare broeders en zusters, goedendag.
Het Evangelie van deze zondag brengt ons het grote teken van de broodvermenigvuldiging in het verhaal van de evangelist Johannes. Jezus is op het strand van het meer van Galilea omringd door “een grote menigte”, aangetrokken door “de tekenen die Hij aan de zieken deed” .In Hem werkt de barmhartige kracht van God, die van elk kwaad naar lichaam en geest geneest. Jezus is niet alleen genezer, maar ook meester want Hij bestijgt de berg en zet zich neer, het typische gedrag van d meester die onderricht geeft: Hij bestijgt de natuurlijke leerstoel die zijn hemelse Vader heeft geschapen. Op dat ogenblik stelt Jezus, die goed weet wat Hij gaat doen, zijn leerlingen op de proef. Hoe al deze mensen te eten geven? Filippus, een van de Twaalf, maakt snel een berekening: als men een omhaling houdt zou men hoogstens tweehonderd denariën kunnen inzamelen om brood te kopen, maar dat zou niet volstaan om vijfduizend mensen te eten te geven.
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
De leerlingen denken in ‘markt’-termen, maar Jezus vervangt de logica van het kopen door die andere logica, de logica van het geven. En zie, Andreas, een andere apostel, broer van Simon Petrus, brengt een jongen aan die alles ter beschikking stelt wat hij heeft: vijf broden en twee vissen; natuurlijk is dat niets - zegt Andreas – ten aanzien van die massa. Maar Jezus wachtte precies daarop. Hij geeft de apostelen de opdracht de mensen te doen zitten, dan nam Hij de broden en de vissen, sprak het dankgebed tot de Vader en deelde ze uit. Deze gebaren lopen vooruit op die van het Laatste Avondmaal, die aan het brood van Jezus de waarachtige betekenis geven. Jezus zelf is het brood van God. Door de Communie met Hem, ontvangen we zijn leven en worden we kinderen van de hemelse Vader en broeders van elkaar. Door de Communie ontmoeten we de waarlijk levende en verrezen Jezus! Aan de Eucharistie deelnemen, betekent intreden in de logica van Jezus, de logica van de gratuïteit, van het delen. En ook al zijn we arm, allen kunnen we iets geven. “Communiceren” betekent ook bij Christus de genade putten die ons in staat stelt met anderen te delen wat we zijn en wat we hebben.
Referenties naar alinea 2: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
De massa is getroffen door het wonder van de broodvermenigvuldiging; maar wat Jezus biedt, is volheid van leven aan de hongerige mens. Jezus verzadigt niet alleen de materiële honger, maar ook de diepere honger naar levenszin, de honger naar God. Wat kunnen wij, ten aanzien van het lijden, de eenzaamheid, de armoede en de moeilijkheden van zovele mensen, doen? Klagen helpt niet, maar, het weinige dat we hebben, kunnen we geven zoals die jongen uit het Evangelie. We hebben ongetwijfeld wat tijd, een talent, bekwaamheid…Wie van ons heeft niet zijn “vijf broden en twee vissen”? Iedereen heeft ze. Als we bereid zij ze aan de handen van de Heer toe te vertrouwen, volstaan ze om in de wereld wat meer liefde, vrede gerechtigheid en bovenal vreugde te brengen. Aan vreugde is zo’n behoefte in de wereld! God is in staat onze kleine gebaren van solidariteit te vermenigvuldigen en ons deelachtig te maken aan zijn gave.
Referenties naar alinea 3: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
Dat ons gebed de gezamenlijke inzet ondersteunt zodat nooit iemand het Brood uit de hemel ontbreekt dat eeuwig leven geeft en het nodige voor een waardig leven en dat de logica van het delen en van de liefde mag groeien. De Maagd Maria begeleidt ons met haar moederlijke voorspraak.
Referenties naar alinea 4: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
https://rkdocumenten.nl/toondocument/6010-de-logica-van-het-geven-nl