Inhoudsopgave
- Inhoud
1
Dierbare broeders en zusters,
het Evangelie van deze derde zondag van de Veertigdagentijd geeft - in de redactie van de heilige Johannes – de vermaarde episode weer van Jezus die de verkopers van de dieren en de geldwisselaars de tempel van Jeruzalem uitjaagt . Dit feit, dat door alle evangelisten wordt verhaald, vond kort voor het feest van Pasen plaats en maakte diepe indruk op zowel de menigte als op de leerlingen. Hoe moeten we dit gebaar van Jezus interpreteren? Wat vóór alles opgemerkt moet worden, is dat het geen enkele onderdrukking opriep van de kant van de publieke orde, omdat het gezien werd als een typische profetische handeling: de profeten klaagden immers vaak in naam van God misbruiken aan, en deden dat nog al eens met symbolische gebaren. Het probleem, als het er al was, lag meer bij hun gezag. Vandaar dat de Joden Jezus vroegen: “Wat voor teken kunt Gij ons laten zien dat Gij dit doen moogt?”, bewijs ons dat je echt in naam van God handelt.
Referenties naar alinea 1: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
Het wegjagen van de verkopers uit de tempel is ook wel in politieke, revolutionaire zin geïnterpreteerd, door Jezus in de lijn te plaatsen van de beweging van de “zeloten” of “ijveraars”. Dit waren immers “ijveraars” voor de wet van God en gauw bereid om geweld te gebruiken om haar, de Wet, te doen respecteren. In de tijd van Jezus verwachtten zij een Messias die Israël zou bevrijden van de overheersing door de Romeinen. Maar Jezus stelde deze verwachting teleur, zozeer dat enkele van zijn leerlingen hem verlieten en Judas Iskariot hem zelfs verraadde. Feitelijk is het onmogelijk om Jezus als gewelddadig voor te stellen: de gewelddadigheid is tegengesteld aan het Rijk van God, is veeleer een instrument van de antichrist. Gewelddadigheid dient de mensheid niet maar ontmenselijkt haar.
Referenties naar alinea 2: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
Laten we daarom naar de woorden luisteren die Jezus uitspreekt als hij dit gebaar stelt: “Weg met dit alles! Maakt van het huis van mijn Vader geen markthal’. En zijn leerlingen herinnerden zich dat er geschreven staat: “De ijver voor Uw huis zal mij verteren” . Deze Psalm is een roep om hulp in een situatie die extreem gevaarlijk is vanwege de haat van de vijanden: de situatie die Jezus in zijn lijden zal doormaken. De ijver voor de Vader en voor diens Huis zal hem brengen tot aan het kruis: zijn ijver is de ijver van de liefde die zelf in eigen persoon betaalt, niet een ijver die God zou willen dienen door middel van geweld. Het “teken” dat Jezus zal geven als bewijs van zijn gezag zal juist zijn eigen dood en verrijzenis zijn: “Breek deze tempel af en in drie dagen zal Ik hem doen herrijzen”. En de heilige Johannes tekent aan: “Jezus sprak over de tempel van Zijn lichaam” . Met het Pasen van Jezus begint een nieuwe eredienst, de eredienst van de liefde, evenals een nieuwe tempel die Hij zelf is, de verrezen Christus, door wie iedere gelovige God de Vader aanbidden kan “in geest en waarheid” . Dierbare vrienden, de Heilige Geest is deze nieuwe tempel beginnen te bouwen in de schoot van de Maagd Maria. Laten we op haar voorspraak bidden dat iedere christen een levende steen wordt van dit geestelijk bouwwerk.
Referenties naar alinea 3: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
https://rkdocumenten.nl/toondocument/4548-gewelddadigheid-is-tegengesteld-aan-het-rijk-van-god-nl