Inhoudsopgave
- Onderwijs is bedoeld voor insluiting en menselijke maat
VATICAN CITY, 22 september 2017 (Zenit.org) .- Een van de belangrijkste punten van het nieuwe van de , dat op 22 september 2017 in het Vaticaan gepresenteerd werd, is dat onderwijs niet bedoeld is voor selectie maar voor insluiting. De verantwoordelijken van het dicasterium legden uit dat onderwijs "alle menselijke dimensies moet omvatten, het moet het proces van humanisering begeleiden."
Het document "", dat richtlijnen bevat voor een broederlijk humanisme, wordt verzonden naar alle bisschoppelijke conferenties. Zo zal het 215.000 katholieke scholen bereiken - meer dan 60 miljoen leerlingen van allerlei geloof en etniciteit - en 1.760 katholieke universiteiten in de verschillende continenten.
Kardinaal Giuseppe Versaldi, Prefect van de , herinnerde eraan dat het document is uitgewerkt voor de 50ste verjaardag van de Conciliare Verklaring (1965-2015) over het christelijke onderwijs en de 50ste verjaardag van Paus Paulus VI zijn Encycliek (1967- 2017), "programmatisch document van de missie van de Kerk in het tijdperk van globalisering."
Het nieuwe document beklemtoont zeven punten: huidige scenario's, humanisme en onderwijs, cultuur van dialoog, globalisering van de hoop, voor een werkelijke integratie, netwerken van samenwerking en perspectieven.
Toen UNICEF alarmeerde over 60 miljoen kinderen die in de komende 15 jaar van het basisonderwijs zouden kunnen worden uitgesloten, benadrukte het Vaticaan dat het urgent en noodzakelijk is om het onderwijs te humaniseren door een ontmoetings- en dialoogcultuur te bevorderen. Het pleit voor een educatief visie die wordt onderscheiden door "een levend, moedig en volhardend getuigenis - in soms zeer moeilijke contexten, waar de evangelische boodschap samenvalt met manieren die steeds meer worden gekenmerkt door secularisme, relativisme en fundamentalisme."
Niet Selectie maar Inclusief Monsignor Angelo Vincenzo Zani, de secretaris van het dicasterie, benadrukte drie punten van het , beginnend met het beroep op het "humaniseren van het onderwijs": namelijk de persoon in het middelpunt van het onderwijs te stellen, in het kader van relaties die een levende, onderlinge afhankelijkheid vormen waarbij een gemeenschap oo gebonden is door een gemeenschappelijk lot. "Onderwijs moet ten dienste staan van een nieuw humanisme, om elke mens en de hoogste doelstellingen van de mensheid te bevorderen."
Om het onderwijs te humaniseren, roept het op om een educatieve pact tussen de generaties te smeden, om de persoonlijke, morele en sociale gewoontes van allen, die bij het onderwijsproces betrokken zijn te verenigen: professoren, studenten en instellingen. Maak het onderwijs tot plaatsen en gebieden van ontmoeting, voor een onderwijs dat niet selectief is maar openstaat voor solidariteit en delen, "vervolgde hij.
Het tweede punt dat door Monsignor Zani is gemarkeerd: een opleiding op basis van de dialoogcultuur, omdat "het in de aard van het onderwijs is om de fundamenten van een vreedzame dialoog te bouwen en de ontmoeting tussen de onderscheiden groepen mogelijk te maken en daarmee het gemeenschappelijk goed te verbeteren. ”
Ten slotte is het derde punt: "Het principe en prioriteitsonderdeel" van het onderwijs: niet "de selectie van heersende klassen, maar inclusie, waarmee elke burger actief deelneemt aan het opbouwen van solidair humanisme."
Humanisatieproces Monsignor Zani gaf ook leessleutels voor het , dat betrekking heeft op alle personen die zich bezighouden met verschillende aspecten op het gebied van de vorming: "het gaat om het bevorderen van een opleiding" dat reageert op het fundamentele recht van elke persoon, ongeacht de leeftijd, seks, cultuur, religie en traditie en tegelijkertijd: open voor broederlijke samenwonen, voor eenheid en vrede onder volkeren.
Hij legde uit dat in de ogen van de Kerk, het onderwijs moet zijn "gebaseerd op een antropologie geïnspireerd in evangelische waarden" en moet "alle" menselijke "dimensies" en alle levensfasen omvatten: het moet het proces van humanisering begeleiden.
Het van het dicasterie bespreekt ook de belangrijkste huidige uitdagingen, namelijk relativistische identiteit en cultuur, dialoog in een sociale, multi-religieuze en multiculturele context, economische en professionele ongelijkheden, humanitaire urgenties en marginalisaties, evenals de ecologie.
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Kopieer alinea-tekst naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
Bericht Onderwijs is bedoeld voor insluiting en menselijke maat
22 september 2017
28 september 2017
https://rkdocumenten.nl/toondocument/bericht_3997-onderwijs-is-bedoeld-voor-insluiting-en-menselijke-maat-nl