Relatio Synodi - Familiesynode 2014
x
Informatie over dit document
Relatio Synodi - Familiesynode 2014
3e Buitengewone Algemene Bisschoppensynode
Synodevaders
Bisschoppensynodes
18 oktober 2014
Curie
2014, Libreria Editrice Vaticana / Stg. InterKerk
Vert. uit het Italiaans: drs. H.M.G. Kretzers
Vert. uit het Italiaans: drs. H.M.G. Kretzers
18 oktober 2014
5 januari 2015
5675
nl
Referenties naar dit document: 13
Open uitgebreid overzichtReferenties naar dit document van thema's en berichten
Open uitgebreid overzichtExtra opties voor dit document
Kopieer document-URL naar klembord Reageer op dit document Deel op social mediaInhoudsopgave
Uitklappen
- Inhoud
Noot van de redactie: Het Vaticaan heeft in de Engelstalige versie (eerst 31 oktober, op 4 november vervangen) van dit document geplaatst. De alinea's die niet de vereiste tweederde meerderheid kregen zijn op verzoek van Paus Franciscus toch toegevoegd aan het rapport en ook hier opgenomen. Enkele vertaalkwesties ten opzichte van het Italiaanse origineel zijn aangeduid. Zie bijv. alinea 4 [al:4].
Deze tekst is bedoeld als voorbereidingsdocument voor de volgende Bisschoppensynode [d:294] over hetzelfde onderwerp.
Noot van de redactie: (9 decmber 2014). Dit verslag is Deel I geworden van de Lineamenta [5719], vandaag gepubliceerd, voor de volgende "Gewone" Bisschoppensynode, dat in oktober 2015 gehouden wordt. Echter de stemverhoudingen zijn daarin weggehaald en de alinea's 52, 53 en 55 [al:52.53.55] zijn gehandhaafd, hoewel ze afgewezen waren in de Bijzondere Bisschoppensynode van 2014. Deel II is de vragenlijst, die toegevoegd is, en zich baseert op dit Verslag
Referenties naar deze alinea: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- === Inleiding
1
De gedachten van de bisschoppensynode, verenigd rond de paus, gaan uit naar alle gezinnen van de wereld met hun vreugden, inspanningen, verwachtingen. In het bijzonder voelt zij de plicht de Heer te danken voor de edelmoedige trouw waarmee zoveel christelijke gezinnen aan hun roeping en zending beantwoorden. Zij doen dit met vreugde en geloof, ook wanneer de weg van het gezin hen confronteert met hindernissen, onbegrip en lijden. Naar deze gezinnen gaat de waardering, de dank en de bemoediging van heel de Kerk en van deze synode. In de avondwake van gebed [n:2778], die op 4 oktober 2014 op het Sint Pietersplein werd gehouden ter voorbereiding van de synode over het gezin, heeft Paus Franciscus op een eenvoudige en concrete wijze de centrale plaats van de ervaring van een gezin in het leven van allen naar voren gebracht, waarbij hij zich als volgt uitdrukte:
“De avond daalt nu neer over onze bijeenkomst. Het is het uur waarop men graag naar huis terugkeert om elkaar te ontmoeten aan dezelfde tafel, in de diepte van genegenheid, van het goede dat is verricht en ontvangen, van de ontmoetingen die het hart verwarmen en het doen groeien, goede wijn die in de dagen van de mens vooruitloopt op het feest dat niet ondergaat. Het is ook het zwaarste uur voor wie wordt geconfronteerd met de eigen eenzaamheid, in de bittere schemering van stukgeslagen dromen en plannen: hoeveel mensen slepen hun dagen voort in de uitzichtloze situatie van de berusting, de verlatenheid, zo niet van de rancune; in hoeveel huizen is de wijn van de vreugde en dus de smaak - de wijsheid zelf - van het leven minder geworden (...)." Tijdens de gebedswake ter voorbereiding op de Familiesynode [[5766]]Wij maken ons tot spreekbuis van de een en de ander met ons gebed, een gebed voor allen”.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 175; non placet - 1 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 1: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
1
zie Relatio Synodi - Familiesynode 2014 [5675|1]
Referenties naar alinea 1: 1
Instrumentum Laboris voor de 14e Gewone Bisschoppensynode (2015) ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Als schoot van vreugde en beproeving, van diepe gevoelens en soms gewonde relaties is het gezin waarlijk een “school voor menselijkheid” vgl: Gaudium et Spes [[[575|52]]], waaraan sterk behoefte wordt gevoeld. Ondanks de zeer veel signalen die wijzen op een crisis van de instelling van het gezin in de verschillende contexten van het “dorp dat de wereld is”, blijft het verlangen naar een gezin levendig, vooral onder jongeren, en motiveert het de Kerk, ervaren in menselijkheid en trouw aan haar zending, onophoudelijk en met diepe overtuiging het “evangelie van het gezin” te verkondigen, dat haar is toevertrouwd met de openbaring van de liefde van God in Jezus Christus en dat ononderbroken door de vaders, door de leraren van de spiritualiteit en door het leergezag van de Kerk wordt onderricht. Het gezin krijgt voor de Kerk een heel bijzonder belang en op het ogenblik dat alle gelovigen worden uitgenodigd buiten zichzelf te treden, is het noodzakelijk dat het gezin zichzelf opnieuw ontdekt als onmisbaar subject voor de evangelisatie. De gedachten gaan uit naar het missionaire getuigenis van zoveel gezinnen.
183 vaders aanwezig: placet - 179; non placet - 0 -> aangenomen
Referenties naar alinea 2: 3
Instrumentum Laboris voor de 14e Gewone Bisschoppensynode (2015) ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
De bisschop van Rome heeft de bisschoppensynode in haar Bijzondere Algemene Vergadering van oktober 2014 [d:251] opgeroepen om na te denken over de beslissende en kostbare aanwezigheid van het gezin om vervolgens de reflectie te verdiepen in de Gewone Algemene Vergadering die in oktober 2015 [d:294] gehouden zal worden, evenals in het jaar dat tussen de beide synodes ligt. “Reeds het convenire in unum rond de bisschop van Rome is een gebeurtenis van genade, waarbij de bisschoppelijke collegialiteit zichtbaar wordt in een weg van spirituele en pastorale onderscheiding”: aldus heeft Paus Franciscus de ervaring van de synode beschreven, daarbij de taken ervan aangevend in een tweevoudig luisteren naar de tekenen van God en van de geschiedenis van de mensen en in de tweevoudige en enige trouw die eruit volgt.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 178; non placet - 1 -> aangenomen
Referenties naar alinea 3: 2
Instrumentum Laboris voor de 14e Gewone Bisschoppensynode (2015) ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
4
Instrumentum Laboris voor de 14e Gewone Bisschoppensynode (2015) ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
In het licht van hetzelfde discours hebben wij de resultaten van onze overwegingen en onze dialogen in de volgende drie delen verzameld: het luisteren om te kijken naar de werkelijkheid van het gezin vandaag, in de complexiteit van de licht- en schaduwzijden ervan; de blik gericht op Christus om met hernieuwde frisheid en enthousiasme opnieuw te overdenken hoeveel de in het geloof van de Kerk doorgegeven openbaring, ons zegt over de schoonheid, de rol en de waardigheid van het gezin; de vergelijking in het licht van de Heer Jezus om de wegen te onderscheiden waarlangs de Kerk en de maatschappij vernieuwd kan worden in hun inzet voor het gezin dat gegrondvest is op het huwelijk tussen man en vrouw.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 180; non placet - 2 -> aangenomen
Referenties naar alinea 4: 3
De roeping en de missie van het gezin in de Kerk en de moderne wereld ->=geentekst=Instrumentum Laboris voor de 14e Gewone Bisschoppensynode (2015) ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- DEEL 1 Het luisteren: context en uitdagingen betreffende het gezin
- De maatschappelijk-culturele context
5
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Trouw aan het onderricht van Christus kijken wij naar de werkelijkheid van het gezin vandaag in heel zijn complexiteit, met zijn licht- en schaduwzijden. Wij denken aan de ouders, de grootouders, broers en zussen, nauwe en verre verwanten, en aan de band tussen twee gezinnen die ieder huwelijk tot stand brengt. De antropologisch-culturele verandering beïnvloedt vandaag alle aspecten van het leven en vraagt om een analytische en gedifferentieerde benadering. Vóór alles dienen de positieve aspecten onderstreept te worden: de grotere vrijheid van meningsuiting en een betere erkenning van de rechten van de vrouw en de kinderen, tenminste in enkele streken. Maar anderzijds moet men evenzeer het groeiende gevaar in overweging nemen dat wordt vertegenwoordigd door een tot het uiterste gedreven individualisme, dat de familiebanden aantast en uiteindelijk iedere component van het gezin beschouwt als een eiland, en hierbij laat men in sommige gevallen het idee van een subject prevaleren dat zichzelf vormt naar eigen verlangens die als iets absoluuts worden beschouwd. Hierbij komt ook de geloofscrisis die zoveel katholieken heeft getroffen en die vaak ten grondslag ligt aan de crisis van huwelijk en gezin.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 177; non placet - 3 -> aangenomen
Referenties naar alinea 5: 5
Instrumentum Laboris voor de 14e Gewone Bisschoppensynode (2015) ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
6
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Een van de grootste vormen van de armoede van de huidige cultuur is de eenzaamheid, de vrucht van de afwezigheid van God in het leven van de mensen en de broosheid van de relaties. Er is ook een algemeen gevoel van onmacht ten opzichte van de maatschappelijk-economische werkelijkheid, die vaak uitloopt op het verpletteren van de gezinnen. Dat geldt voor de groeiende armoede en onzekerheid van werk, die soms wordt beleefd als een ware nachtmerrie, of op grond van een te drukkend belastingsysteem, dat de jongeren zeker niet aanmoedigt tot een huwelijk. Dikwijls voelen de gezinnen zich in de steek gelaten door de desinteresse en de geringe belangstelling van de kant van de instellingen. De negatieve gevolgen vanuit het perspectief van de maatschappelijke organisatie zijn evident: van de demografische crisis tot de moeilijkheden in de opvoeding, van de moeite die men heeft om het leven dat wordt geboren, te ontvangen tot het voelen van de aanwezigheid van de ouderen als een last tot het zich verbreiden van een gevoelsmatig onbehagen dat soms komt tot geweld. Het is de verantwoordelijkheid van de staat voorwaarden op het terrein van wetten en werk te scheppen om de toekomst van de jongeren te garanderen en hen te helpen om hun plan een gezin te stichten te verwezenlijken.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 175; non placet - 5 -> aangenomen
Referenties naar alinea 6: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
7
Viering van de 50e verjaardag van de oprichting van de Bisschoppensynode ->=geentekst=
Er zijn culturele en religieuze contexten die een bijzondere uitdaging vormen. In sommige samenlevingen geldt nog steeds de praktijk van de polygamie en in enkele traditionele contexten de gewoonte van het “huwelijk in fases”. In andere contexten blijft de praktijk van het gearrangeerde huwelijk bestaan. In de landen waar de tegenwoordigheid van de katholieke Kerk in de minderheid is, zijn er talrijke gemengde huwelijken en huwelijken met een verschil in eredienst met alle moeilijkheden die zij met zich meebrengen betreffende de juridische vorm, het doopsel en de opvoeding van de kinderen en het wederzijds respect vanuit het perspectief van het verschil in geloof. Bij deze huwelijken kan het gevaar bestaan van relativisme of onverschilligheid, maar er kan ook de mogelijkheid zijn om een oecumenische geest en een interreligieuze dialoog te bevorderen in een harmonieus samenleven van gemeenschappen die op eenzelfde plaats leven. In veel contexten, en niet alleen in het Westen, is zich op grote schaal de praktijk aan het verbreiden van het samenwonen, voorafgaande aan het huwelijk, of ook van vormen van samenwonen die niet gericht zijn op het aannemen van de vorm van een geïnstitutionaliseerde verbintenis. Hier komt vaak nog bij een burgerlijke wetgeving die huwelijk en gezin in gevaar brengt. Op grond van de secularisering in veel gedeelten van de wereld is een verwijzen naar God sterk verminderd en wordt het geloof maatschappelijk niet meer gedeeld.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 170; non placet - 9 -> aangenomen
Referenties naar alinea 7: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Viering van de 50e verjaardag van de oprichting van de Bisschoppensynode ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
8
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Er zijn, vooral in enkele landen, veel kinderen die buiten een huwelijk worden geboren, en veel kinderen die vervolgens opgroeien met maar één ouder of in een uitgebreide of opnieuw gevormde gezinscontext. Het aantal scheidingen groeit en het geval van keuzes die alleen maar worden bepaald door factoren van economische aard, is niet zeldzaam. Kinderen zijn vaak het onderwerp van strijd tussen ouders en kinderen zijn de ware slachtoffers van scheuringen in het gezin. Vaders zijn vaak, niet alleen om economische redenen afwezig waar daarentegen de behoefte wordt gevoeld dat zij duidelijker de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de kinderen en het gezin. De waardigheid van de vrouw moet nog verdedigd en bevorderd worden. In veel contexten is het vrouw zijn immers vandaag onderwerp van discriminatie en ook de gave van het moederschap wordt vaak meer als een nadeel gezien dan gepresenteerd als een waarde. Men dient ook niet de groeiende verschijnselen van geweld te vergeten waarvan vrouwen het slachtoffer zijn, soms helaas ook binnen het gezin, en de ernstige en verspreide geslachtsverminking van de vrouw in enkele culturen. Seksuele uitbuiting van kinderen is vervolgens een van de meest schandalige en perverse realiteiten van de huidige maatschappij. Ook de samenlevingen die doortrokken zijn van geweld vanwege oorlog, terrorisme of de aanwezigheid van de georganiseerde misdaad, laten vooral in de grote metropolen verslechterde gezinssituaties zien en in de rand hiervan groeit het zogeheten verschijnsel van de straatkinderen. Bovendien is migratie een ander teken van de tijd dat men onder ogen moet zien en begrijpen met heel de last van de gevolgen voor het gezinsleven.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 179; non placet - 1 -> aangenomen
Referenties naar alinea 8: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het belang van het gevoelsleven
9
Ten opzichte van het geschetste maatschappelijke kader komt men in veel delen van de wereld, bij individuen een grotere behoefte tegen om zich te bekommeren om de eigen persoon, zich innerlijk te leren kennen, beter in overeenstemming te leven met de eigen emoties en gevoelens, affectieve relaties van goede kwaliteit te zoeken; dit terechte streven kan openstellen voor het verlangen zich in te zetten voor het tot stand brengen van creatieve, van verantwoordelijkheid getuigende en solidaire relaties van gave en wederkerigheid, zoals die bij een gezin. Het gevaar van individualisme en het risico van een egoïstisch leven zijn duidelijk. De uitdaging voor de Kerk is de echtparen te helpen in de rijping van de emotionele dimensie en de affectieve ontwikkeling door het bevorderen van de dialoog, de deugd en het vertrouwen in de barmhartige liefde van God. De volle inzet die in een christelijk huwelijk wordt gevraagd, kan een sterk tegengif zijn tegen de verleiding van een egoïstisch individualisme.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 171; non placet - 8 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 9: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
10
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
In de huidige wereld ontbreekt het niet aan culturele tendensen die een onbegrensde affectiviteit lijken op te leggen waarvan men alle kanten wil onderzoeken, ook de meest gecompliceerde. In feite is de kwestie van de affectieve broosheid van een grote actualiteit: een narcistische, onstabiele en veranderlijke affectiviteit, die niet altijd de subjecten helpt een grotere rijpheid te bereiken. Een zekere verbreiding van de pornografie en de vercommercialisering van het lichaam, ook bevorderd door een verwrongen gebruik van internet, baart zorgen en de situatie van de mensen die tot prostitutie verplicht worden, dient te worden aangeklaagd. In deze context zijn echtparen soms onzeker, twijfelend en hebben moeite om een manier te vinden om te groeien. Talrijk zijn degenen die ertoe neigen te blijven steken in de primaire stadia van het emotionele en seksuele leven. De crisis van een echtpaar destabiliseert het gezin en kan door uit elkaar gaan en scheiding uiteindelijk ernstige gevolgen hebben voor de volwassenen, kinderen en de samenleving door het individu en de maatschappelijke banden te verzwakken. Ook de demografische terugloop, die te wijten is aan een anti-geboortementaliteit en wordt bevorderd door een politiek op wereldniveau van reproductieve gezondheid, bepaalt niet alleen een toestand waarin het elkaar afwisselen van de generaties niet meer verzekerd is, maar heeft ook het risico mettertijd te leiden tot een economische verarming en een verlies van de hoop op de toekomst. De ontwikkeling van de biotechnologieën heeft ook een sterke invloed gehad op de geboortecijfer.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 174; non placet - 8 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 10: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De uitdaging voor de pastoraal
11
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
In deze context voelt de Kerk de noodzaak een woord van waarheid en hoop te spreken. Het is noodzakelijk uit te gaan van de overtuiging dat de mens van God komt en dat daarom een reflectie die in staat is de grote vragen over de betekenis van het mens zijn weer voor te houden, een vruchtbaar terrein kan vinden in de diepste verwachtingen van de mensheid. De grote waarden van huwelijk en gezin beantwoorden aan het zoeken dat het menselijk bestaan ook in een tijd die wordt getekend door individualisme en hedonisme, kent. Men moet de mensen met hun concrete bestaan ontvangen, hun zoeken weten te ondersteunen, het verlangen naar God en de wil zich volledig deel van de Kerk te voelen bemoedigen ook bij hen die mislukking hebben ervaren of zich in de meest wanhopige omstandigheden bevinden. De christelijke boodschap heeft altijd de werkelijkheid en de dynamiek in zich van de barmhartigheid en de waarheid die in Christus samenkomen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 173; non placet - 6 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 11: 3
Instrumentum Laboris voor de 14e Gewone Bisschoppensynode (2015) ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- DEEL 2 De blik op Christus: het evangelie van het gezin
- De blik op Christus en de goddelijke pedagogie in de heilsgeschiedenis
12
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Om “onze stappen op het terrein van de hedendaagse uitdagingen te toetsen is een beslissende voorwaarde de blik op Jezus Christus gericht te houden, te blijven stilstaan bij het aanschouwen en aanbidden van zijn gelaat (...). Immers, telkens wanneer wij terugkeren naar de bron van de christelijke ervaring, gaan er nieuwe wegen en onverwachte mogelijkheden open”. Tijdens de gebedswake ter voorbereiding op de Familiesynode [[5766]] Jezus heeft gekeken naar de vrouwen en de mannen die Hij heeft ontmoet, met liefde en tederheid en hun stappen begeleid met waarheid, geduld en barmhartigheid, wanneer Hij de eisen van het Rijk van God verkondigde.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 176; non placet - 3 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 12: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
13
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Daar de scheppingsorde wordt bepaald door het gericht zijn op Christus, is het noodzakelijk de verschillende graden te onderscheiden, zonder deze te scheiden, waarin God de mensheid de genade van het verbond meedeelt. Naar de maatstaf van de goddelijke pedagogie, volgens welke de scheppingsorde zich in verschillende stadia ontwikkelt tot die van de verlossing, is het noodzakelijk de nieuwheid van het christelijk huwelijkssacrament te begrijpen in continuïteit met het natuurlijk huwelijk van de oorsprong. Zo bedoelt men hier de wijze van Gods heilzaam handelen zowel in de schepping, als in het christelijk leven. In de schepping: aangezien alles is gemaakt door Christus en voor Hem (Kol. 1, 16) [[b:Kol. 1, 16]], “moeten” de christenen “met blijdschap en eerbied de zaden van het Woord die daarin verborgen liggen aan het licht brengen; tegelijkertijd echter moeten zij aandacht schenken aan het diepgaande veranderingsproces dat zich onder de volkeren voltrekt”. Ad Gentes Divinitus [[703|11]] In het christelijk leven: aangezien de gelovige met het doopsel wordt ingevoegd in de Kerk door middel van de huiskerk die zijn gezin is, onderneemt hij het “dynamisch proces dat geleidelijk voortschrijdt onder voortgaande integratie van de gaven van God” Familiaris Consortio [[267|9]], door middel van de voortdurende bekering tot de liefde die redt van de zonde en volheid van leven schenkt.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 174; non placet - 7 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 13: 4
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
14
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Wanneer Hij verwijst naar het oorspronkelijke plan betreffende het menselijk paar, bevestigt Jezus zelf de onlosmakelijke band tussen man en vrouw, ook al zegt Hij “om de hardheid van uw hart heeft Mozes u toegestaan uw vrouwen weg te zenden; aanvankelijk was dit echter niet zo” (Mt. 19, 8) [b:Mt. 19, 8]. De onontbindbaarheid van het huwelijk (“Wat God derhalve heeft verbonden, mag een mens niet scheiden” (Mt. 19, 6) [b:Mt. 19, 6]), moet vooral niet worden verstaan als een “juk” dat de mensen wordt opgelegd, maar als een “gave” die de in het huwelijk verenigde mensen wordt geschonken. Zo laat Jezus zien hoe de goddelijke welwillendheid altijd de weg van de mens begeleidt, het versteende hart met zijn genade geneest en verandert door de weg van het kruis door het te richten op zijn begin. Uit de Evangelies komt duidelijk het voorbeeld van Jezus naar voren, dat paradigmatisch is voor de Kerk. Jezus heeft immers een gezin aangenomen, Hij heeft een begin met de tekenen gemaakt op de bruiloft van Kana, Hij heeft de boodschap betreffende de betekenis van het huwelijk verkondigd als volheid van de openbaring die het oorspronkelijke plan van God herstelt (Mt. 19, 3) [b:Mt. 19, 3]. Maar tegelijkertijd heeft Hij de onderrichte leer in praktijk gebracht door zo de ware betekenis van de barmhartigheid te laten zien. Dat blijkt duidelijk bij de ontmoetingen met de Samaritaanse (Joh. 4, 1-30) [b:Joh. 4, 1-30] en met de overspelige vrouw (Joh. 8, 1-11) [b:Joh. 8, 1-11], waarbij Jezus met een houding van liefde jegens de persoon die zondigt, brengt tot berouw en bekering (“ga en zondig niet meer”), een voorwaarde voor vergeving.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 1641; non placet - 18 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 14: 4
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het gezin in Gods heilsplan
15
De woorden van eeuwig leven die Jezus aan zijn leerlingen heeft nagelaten, bevatten het onderricht aangaande huwelijk en gezin. Dit onderricht van Jezus maakt het ons mogelijk het plan van God aangaande huwelijk en gezin te onderscheiden in drie fundamentele fases. Aan het begin is er het gezin van de oorsprong, toen God het oorspronkelijk huwelijk tussen Adam en Eva instelde als een vast fundament van het gezin. God heeft niet alleen het menselijk wezen als man en vrouw geschapen (Gen. 1, 27) [b:Gen. 1, 27], maar Hij heeft hen ook gezegend, opdat zij vruchtbaar waren en talrijk werden (Gen. 1, 28) [b:Gen. 1, 28]. “Zo komt het dat een man zijn vader en zijn moeder verlaat en zich zo aan zijn vrouw hecht dat zij volkomen één worden” (Gen. 2, 24) [b:Gen. 2, 24]. Deze eenheid is beschadigd door de zonde en is de historische vorm van huwelijk in het Volk van God geworden, waarvoor Mozes de mogelijkheid toestond een scheidingsbrief af te geven. (Deut. 24, 1 vv.) [[b:Deut. 24, 1 vv.]] Deze vorm was overheersend ten tijde van Jezus. Met zijn komst en de verzoening van de gevallen wereld dankzij de door Hem bewerkte verlossing eindigde het tijdperk dat met Mozes was begonnen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 167; non placet - 13 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 15: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
16
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Jezus, die alles in zich heeft verzoend, heeft het huwelijk en het gezin teruggebracht tot hun oorspronkelijke vorm. (Mc. 10, 1-12) [[b:Mc. 10, 1-12]] Het gezin en het huwelijk zijn door Jezus verlost (Ef. 5, 21-32) [[b:Ef. 5, 21-32]], hersteld naar het beeld van de Heilige Drie-eenheid, mysterie waaruit iedere ware liefde voortkomt. Het huwelijksverbond, begonnen met de schepping en geopenbaard in de heilsgeschiedenis, krijgt de volle openbaring van zijn betekenis in Christus en zijn Kerk. Door middel van de Kerk ontvangen huwelijk en gezin van Christus de genade die noodzakelijk is om te getuigen van Gods liefde en het leven van gemeenschap te beleven. Het evangelie van het gezin gaat vanaf de schepping van de mens naar het beeld en de gelijkenis van God (Gen. 1, 26-27) [[b:Gen. 1, 26-27]] door de geschiedenis heen tot aan de voltooiing van het mysterie van het verbond in Christus op het einde der eeuwen met de bruiloft van het Lam. (Openb. 19, 9) [[b:Openb. 19, 9]] Theologie van het Lichaam [[d:122]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 171; non placet - 8 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 16: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het gezin in de documenten van de Kerk
17
Amoris Laetitia ->=geentekst=
“In de loop van de eeuwen heeft de Kerk het niet laten ontbreken aan haar voortdurend onderricht aangaande huwelijk en gezin. Een van de meest verheven uitdrukkingen van dit leergezag wordt gegeven door het Tweede Vaticaans Oecumenisch Concilie in de pastorale Constitutie Gaudium et Spes [575], die een heel hoofdstuk wijdt aan de bevordering van de waardigheid van huwelijk en gezin. vgl: Gaudium et Spes [[[575|47-52]]] Het heeft het huwelijk gedefinieerd als een gemeenschap van leven en liefde vgl: Gaudium et Spes [[[575|48]]], waarbij het de liefde in het middelpunt van het gezin heeft geplaatst en tegelijkertijd de waarheid van deze liefde heeft laten zien tegenover de verschillende vormen van reductionisme die aanwezig zijn in de hedendaagse cultuur. De “ware liefde tussen man en vrouw” Gaudium et Spes [[575|49]] impliceert de wederzijdse zelfgave, sluit de seksuele dimensie en de affectiviteit in en integreert deze, en beantwoordt daarmee aan het goddelijk plan. vgl: Gaudium et Spes [[[575|48-49]]] Bovendien onderstreept Gaudium et spes 48 [575|48] het geworteld zijn in Christus van de echtgenoten: Christus de Heer “ontmoet in het Sacrament van het huwelijk de echtgenoten” en blijft bij hen. In de menswording neemt Hij de menselijke liefde aan, zuivert haar en brengt haar tot volheid; met zijn Geest schenkt Hij de echtgenoten het vermogen haar te beleven, door hun hele leven te doortrekken met geloof, hoop en liefde. Op deze wijze zijn de echtgenoten als het ware gewijd en bouwen door een eigen genade het Lichaam van Christus op en vormen zij een huiskerk vgl: Lumen Gentium [[[617|11]]], zodat de Kerk om haar mysterie ten volle te begrijpen naar het christelijk gezin kijkt, dat het op een authentieke manier laat zien”. Instrumentum laboris t.b.v. de 3e Bijzondere Bisschoppensynode [[5170|4]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 174; non placet - 6 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 17: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
18
Amoris Laetitia ->=geentekst=
"In het spoor van het Tweede Vaticaans Concilie [d:4] heeft het pauselijk leergezag de leer over huwelijk en gezin verdiept. In het bijzonder heeft Paulus VI met de encycliek Humanae Vitae [34] de innige band belicht tussen de huwelijksliefde en de voortplanting van het leven. De heilige Johannes Paulus II heeft in het bijzonder aandacht geschonken aan het gezin door middel van zijn catecheses over de menselijke liefde [d:122] de Brief aan de gezinnen ( Gratissimam sane [565]) en vooral met de apostolische exhortatie Familiaris Consortio [267]. In deze documenten heeft de paus het gezin gedefinieerd als “weg van de Kerk”; hij heeft een algeheel overzicht gegeven van de roeping van man en vrouw tot de liefde; hij heeft de fundamentele lijnen aangegeven voor een gezinspastoraal en de aanwezigheid van het gezin in de maatschappij. Bij de behandeling van de huwelijksliefde vgl: Familiaris Consortio [[[267|13]]] heeft hij in het bijzonder de wijze beschreven waarop de echtgenoten in hun wederzijdse liefde de gave van de Geest van Christus ontvangen en hun roeping tot heiligheid beleven." Instrumentum laboris t.b.v. de 3e Bijzondere Bisschoppensynode [[5170|5]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 175; non placet - 5 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 18: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
19
Amoris Laetitia ->=geentekst=
“Benedictus XVI heeft in de Encycliek Deus Caritas Est [715] het thema weer opgepakt van de waarheid van de liefde tussen man en vrouw, die alleen ten volle wordt verlicht in het licht van de liefde van de gekruisigde Christus. vgl: Deus Caritas Est [[[715|2]]] Hij herhaalt hoe “het huwelijk dat op een exclusieve en definitieve liefde berust, tot beeld wordt van de verhouding van God tot zijn volk en omgekeerd: de wijze waarop God liefheeft, tot maatstaf wordt van de menselijke liefde”. Deus Caritas Est [[715|11]] Bovendien brengt hij in de encycliek Caritas in Veritate [2254] het belang van de liefde naar voren als levensprincipe in de maatschappij vgl: Caritas in Veritate [[[2254|44]]], de plaats waar men de ervaring van het gemeenschappelijk welzijn leert”. Instrumentum laboris t.b.v. de 3e Bijzondere Bisschoppensynode [[5170|6]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 176; non placet - 5 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 19: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
20
"Paus Franciscus schrijft, wanneer hij in de Encycliek Lumen Fidei [4200] de band tussen gezin en geloof behandelt: “De ontmoeting met Christus, het zich laten grijpen en leiden door zijn liefde verbreedt de horizon van het bestaan, geeft het een vaste hoop, die niet teleurstelt. Het geloof is geen toevluchtsoord voor mensen zonder moed, maar de verbreding van het leven. Het doet een grootse roeping ontdekken, de roeping tot de liefde, en garandeert dat deze liefde betrouwbaar is, dat het de moeite waard is zich hieraan over te geven, omdat het fundament ervan gelegen is in de trouw van God, die sterker is dan iedere broosheid van ons”. Lumen Fidei [[4200|53]]”. Instrumentum laboris t.b.v. de 3e Bijzondere Bisschoppensynode [[5170|7]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 178; non placet - 3 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 20: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De onontbindbaarheid van het huwelijk en de vreugde van het samenleven
21
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
De constitutieve wederzijdse gave van het sacramentele huwelijk is geworteld in de genade van het doopsel, dat het fundamentele verbond van iedere persoon met Christus in de Kerk instelt. In wederzijdse aanneming en met de genade van Christus beloven de toekomstige echtgenoten elkaar totale gave, trouw en openstaan voor het leven, erkennen zij als constitutieve elementen van het huwelijk de gaven die God hun aanbiedt, waarbij zij hun wederzijdse verplichting in zijn naam en ten overstaan van de Kerk serieus nemen. Welnu, in het geloof is het mogelijk de goederen van het huwelijk als verplichtingen op zich te nemen, die beter te dragen zijn door middel van de hulp van de genade van het sacrament. God wijdt de liefde van de echtelieden en bevestigt de onontbindbaarheid ervan en biedt hun hulp om de trouw, de wederzijdse integratie en het openstaan voor het leven te beleven. Daarom richt de blik van de Kerk zich op de echtgenoten als op het hart van het hele gezin, dat ook de blik richt op Jezus.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 181; non placet - 1 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 21: 4
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
22
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
In hetzelfde perspectief heeft het Tweede Vaticaans Concilie, zich daarmee het onderricht tot het onze makend van de Apostel, volgens hetwelk heel de schepping gedacht is in Christus en voor Hem (Kol. 1, 16) [[b:Kol. 1, 16]], zijn waardering willen uitdrukken voor het natuurlijke huwelijk en de waardevolle elementen die aanwezig zijn in de andere godsdiensten vgl: Nostra Aetate [[[610|2]]] en in de culturen ondanks de beperkingen en de gebreken. vgl: Redemptoris Missio [[[4|55]]] De aanwezigheid van de semina Verbi in de culturen vgl: Ad Gentes Divinitus [[[703|11]]] zou in enkele gevallen ook kunnen worden toegepast op de werkelijkheid van huwelijk en gezin bij zeer veel niet-christelijke culturen en niet-christelijke personen. Er zijn dus ook waardevolle elementen in enkele vormen buiten het christelijk huwelijk - dat hoe dan ook is gebaseerd op een vaste en ware relatie tussen man en vrouw -, waarvan wij in elk geval denken dat zij hierop zijn gericht. Met de blik op de menselijke wijsheid van de volken en de culturen erkent de Kerk ook dit gezin als de noodzakelijke en vruchtbare fundamentele cel van het menselijk samenleven.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 160; non placet - 22 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 22: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Waarheid en schoonheid van het gezin en barmhartigheid jegens gewonde en broze gezinnen
23
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Met innige vreugde en een diep gevoel van troost kijkt de Kerk naar de gezinnen die trouw blijven aan het onderricht van het evangelie en dankt en bemoedigt hen voor het getuigenis dat zij bieden. Dankzij hen wordt immers de schoonheid van het onontbindbare en voor altijd trouwe huwelijk geloofwaardig gemaakt. In het gezin, “dat men de huiskerk zou kunnen noemen” Lumen Gentium [[617|11]] rijpt de eerste kerkelijke ervaring van gemeenschap tussen personen, waarin zich door genade het mysterie van de Heilige Drie-eenheid weerspiegelt. “Hier leert men de volharding en de vreugde in het werk, de broederliefde, de edelmoedige vergeving en vooral de goddelijke eredienst door het gebed en de opoffering van zijn leven”. Catechismus van de Katholieke Kerk [[1|1657]] De Heilige Familie van Nazareth is het bewonderenswaardige model ervan, en naar de leerschool hiervan “leren wij waarom wij er een geestelijke discipline op moeten nahouden, als wij de leer van het evangelie willen navolgen en leerlingen van Christus willen worden”. Ter ere van de H. Maagd [[93]] Het evangelie van het gezin voedt ook de zaden die nog wachten op rijping en moet zorgen voor de bomen die verdord zijn en het nodig hebben niet te worden verwaarloosd.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 169; non placet - 10 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 23: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
24
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
De Kerk is als zekere lerares en zorgzame moeder zich ook bewust van de broosheid van velen van haar kinderen die moeite hebben op de weg van het geloof, ook al erkent zij dat er voor de gedoopten geen andere huwelijksband is dan de sacramentele en dat elk verbreken hiervan tegen de wil van God is. “Daarom is het noodzakelijk, zonder de waarde van het evangelische ideaal te verminderen, met barmhartigheid en geduld de mogelijke groeifasen te begeleiden van mensen die zich van dag tot dag vormen. (...) Een kleine stap te midden van de grote menselijke beperkingen kan God aangenamer zijn dan een uiterlijk correct leven van wie zijn dagen doorbrengt zonder belangrijke moeilijkheden het hoofd te bieden. De troost en de prikkel van de heilzame liefde van God die op mysterieuze wijze werkzaam is in iedere persoon, boven zijn gebreken en misstappen uit, moet ieder kunnen bereiken”. Evangelii Gaudium [[4984|44]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 170; non placet - 11 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 24: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
25
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Wat een pastorale benadering van de personen betreft die een burgerlijk huwelijk hebben gesloten, die zijn gescheiden en opnieuw zijn gehuwd of die eenvoudigweg samenwonen, komt het de Kerk toe hun de goddelijke pedagogie van de genade in hun leven te openbaren en hen te helpen de volheid van Gods plan in hen te bereiken. De blik van Christus, wiens licht iedere mens verlicht (Joh. 1, 9) [[b:Joh. 1, 9]] vgl: Gaudium et Spes [[[575|22]]] volgend, richt de Kerk met liefde zich tot hen die op een onvolledige wijze deelnemen aan haar leven, en erkent daarbij dat de genade van God ook in hun leven werkzaam is door hun de moed te geven het goede te doen, met liefde de zorg voor elkaar op zich te nemen en ten dienste te staan van de gemeenschap waarin zij leven en werken.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 140; non placet - 39 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 25: 4
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
26
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
De Kerk kijk met bezorgdheid naar het wantrouwen van zoveel jongeren jegens een huwelijksverbintenis, zij lijdt onder de voorbarigheid waarmee zoveel gelovigen besluiten een aangegane verbintenis te beëindigen en een nieuwe te beginnen. Deze gelovigen, die deel uitmaken van de Kerk, hebben behoefte aan een barmhartige en bemoedigende pastorale aandacht, waarbij op de juiste wijze onderscheid wordt gemaakt tussen de situaties. De gedoopte jongeren dienen te worden bemoedigd niet te aarzelen ten overstaan van de rijkdom die het sacrament van het huwelijk hun plannen van liefde verschaft, sterk door de steun die zij ontvangen van de genade van Christus, en door de mogelijkheid ten volle deel te nemen aan het leven van de Kerk.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 166; non placet - 14 -> aangenomen
Referenties naar alinea 26: 5
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
27
Amoris Laetitia ->=geentekst=
In deze zin bestaat een nieuwe dimensie van de gezinspastoraal in het aandacht geven aan de werkelijkheid van het burgerlijk huwelijk tussen man en vrouw, het traditionele huwelijk en, met inachtneming van de verschillen, ook aan het samenwonen. Wanneer een verbintenis door een publieke band een aanzienlijke stabiliteit bereikt, wordt gekenmerkt door een diepe genegenheid, verantwoordelijkheid ten opzichte van het nageslacht, het vermogen beproevingen te overwinnen, kan zij worden gezien als een gelegenheid om te begeleiden in de ontwikkeling naar het sacrament van het huwelijk. Zeer vaak komt het integendeel tot een samenleven zonder zicht op een mogelijk toekomstig huwelijk, maar zonder enige bedoeling om een institutionele relatie tot stand te brengen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 147; non placet - 34 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 27: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
28
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Overeenkomstig de barmhartige blik van Jezus moet de Kerk met aandacht en zorg haar zwakste, door gewonde en verloren liefde getekende kinderen begeleiden en hun weer vertrouwen en hoop geven, als het licht van een vuurtoren van een haven of van een fakkel die te midden van de mensen wordt gedragen om hen te verlichten die de koers zijn kwijtgeraakt of zich in stormachtig weer bevinden. Ons ervan bewust dat de grootste barmhartigheid is de waarheid met liefde te spreken, gaan wij verder dan medelijden. Zoals de barmhartige liefde aantrekt en verenigt, zo verandert en verheft zij. Zij nodigt uit tot bekering. Zo verstaan wij op dezelfde wijze de houding van de Heer, die de overspelige vrouw niet veroordeelt, maar haar vraagt niet meer te zondigen. (Joh. 8, 1-11) [b:Joh. 8, 1-11]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 152; non placet - 27 -> aangenomen
Referenties naar alinea 28: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- DEEL 3 De confrontatie: pastorale perspectieven
- Hoe het evangelie van het gezin vandaag in de verschillende contexten te verkondigen
29
De synodale dialoog is blijven stilstaan bij enkele meest urgente pastorale kwesties die in eenheid “cum Petro et sub Petro” ter concretisering in de lokale Kerken moeten worden toevertrouwd. De verkondiging van het evangelie van het gezin vormt een dringende noodzaak voor de nieuwe evangelisatie. De Kerk is geroepen deze te verwezenlijken met de tederheid van een moeder en de duidelijkheid van een lerares (Ef. 4, 15) [[b:Ef. 4, 15]], in trouw aan de barmhartige kenosis van Christus. De waarheid wordt vlees in de menselijke broosheid, niet om haar te veroordelen, maar om haar te redden. (Joh. 3, 16-17) [[b:Joh. 3, 16-17]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 176; non placet - 7 -> aangenomen
Referenties naar alinea 29: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
30
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Evangeliseren is de verantwoordelijkheid van heel het volk van God, ieder overeenkomstig zijn eigen dienstwerk en charisma. Zonder het vreugdevolle getuigenis van echtgenoten en gezinnen, huiskerken, loopt ook een juiste verkondiging het gevaar niet te worden begrepen of te verdrinken in een zee van woorden die onze maatschappij kenmerkt. vgl: Novo millennio ineunte [[[9|50]]] De synodevaders hebben meermaals onderstreept dat het katholieke gezin krachtens de genade van het sacrament van het huwelijk geroepen is zelf een actief subject te zijn van de gezinspastoraal.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 178; non placet - 2 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 30: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
31
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Het zal van doorslaggevend belang zijn het primaat van de genade, en dus de mogelijkheden die de Geest in het sacrament schenkt, op de voorgrond te plaatsen. Het gaat erom te laten ervaren dat het evangelie van het gezin vreugde is die “het hart en het hele leven vervult”, omdat wij in Christus zijn “bevrijd van de zonde, de droefheid, de innerlijke leegte, het isolement”. Evangelii Gaudium [[4984|1]] In het licht van de parabel van de zaaier (Mt. 13, 3) [[b:Mt. 13, 3]] is het onze taak mee te werken bij het zaaien: de rest is het werk van God. Wij mogen evenmin vergeten dat de Kerk die preekt over het gezin, een teken van tegenspraak is.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 175; non placet - 4 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 31: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
32
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Daarom wordt van heel de Kerk een missionaire bekering gevraagd: het is noodzakelijk niet te blijven stilstaan bij een puur theoretische verkondiging, die losstaat van de problemen van de mensen. Men mag nooit vergeten dat de geloofscrisis een crisis van huwelijk en gezin met zich heeft meegebracht en dientengevolge de overdracht van het geloof zelf van ouders op kinderen zelf vaak onderbroken is. Tegenover een sterk geloof heeft het opdringen van sommige culturele perspectieven die het gezin en het huwelijk verzwakken, geen invloed.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 176; non placet - 5 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 32: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
33
Amoris Laetitia ->=geentekst=
De bekering betreft ook het taalgebruik, wil dit daadwerkelijk veelzeggend zijn. De verkondiging moet doen ervaren dat het evangelie van het gezin een antwoord is op de diepste verwachtingen van de menselijke persoon: zijn waardigheid en de volle verwezenlijking in wederkerigheid, gemeenschap en vruchtbaarheid. Het gaat er niet alleen om een stelsel van normen te presenteren, maar waarden voor te houden en zo te beantwoorden aan de behoefte hieraan die men vandaag ook in de meest geseculariseerde landen vaststelt.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 175; non placet - 7 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 33: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
34
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Het Woord van God is bron van leven en spiritualiteit voor het gezin. Heel de gezinspastoraal zal zich innerlijk moeten laten modelleren en de leden van de huiskerk moeten vormen door het biddend en kerkelijk lezen van de Heilige Schrift. Het Woord van God is niet alleen maar een blijde boodschap voor het privé leven van personen, maar ook een criterium van beoordeling en een licht voor het onderscheiden van de verschillende uitdagingen waarmee echtgenoten en gezinnen worden geconfronteerd.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 180; non placet - 1 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 34: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
35
Tegelijkertijd hebben veel synodale vaders aangedrongen op een positievere benadering van de rijkdommen van de verschillende religieuze ervaringen zonder de moeilijkheden te verzwijgen. In deze verschillende religieuze werkelijkheden en in de grote culturele diversiteit die de naties kenmerkt, is het opportuun eerst de positieve mogelijkheden te waarderen en in het licht daarvan beperkingen en gebreken te beoordelen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 164; non placet - 17 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 35: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
36
Het christelijk huwelijk is een roeping die men met een passende voorbereiding op een route van het geloof, met een rijp onderscheidingsvermogen aanneemt, en mag niet alleen maar worden gezien als een culturele traditie of een maatschappelijk of juridisch vereiste. Daarom is het noodzakelijk trajecten te verwezenlijken die de persoon en het paar zo te begeleiden dat met het meedelen van de inhoud de levenservaring die door de hele kerkgemeenschap wordt geboden, gepaard gaat.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 177; non placet - 1 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 36: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
37
Herhaaldelijk is er herinnerd aan de noodzaak van een radicale vernieuwing van de pastorale praktijk in het licht van het evangelie van het gezin, waarbij de individualistische zienswijze die haar nog kenmerken, wordt overwonnen. Daarom heeft men meermaals aangedrongen op een vernieuwing van de opleiding van de priesters, de diakens, de catechisten en andere pastorale werkers door de gezinnen zelf hier meer bij te betrekken.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 175; non placet - 2 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 37: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
38
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Eveneens is de noodzaak onderstreept van een evangelisatie die vrijmoedig culturele, maatschappelijke, politieke en economische omstandigheden, zoals de overdreven ruimte die wordt gegeven aan de logica van de markt, die een authentiek gezinsleven belemmeren en daardoor discriminatie, armoede, uitsluiting, geweld met zich meebrengen, aanklaagt. Daarom dient een dialoog en een samenwerking met de maatschappelijke structuren te worden ontwikkeld en dienen leken die zich als christenen inzetten op cultureel en politiek-maatschappelijk vlak, te worden bemoedigd en ondersteund./p>
183 Synodevaders aanwezig: placet - 178; non placet - 1 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 38: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het begeleiden van de toekomstige echtgenoten op de weg van de voorbereiding op het huwelijk
39
Amoris Laetitia ->=geentekst=
De complexe maatschappelijke werkelijkheid en de uitdagingen die het gezin vandaag is geroepen onder ogen te zien, vragen om een grotere inzet van heel de christelijke gemeenschap voor de voorbereiding van de toekomstige echtgenoten op het huwelijk. Het is noodzakelijk het belang van de deugden in herinnering te roepen. Hieronder blijkt de zuiverheid een kostbare voorwaarde te zijn voor een echte groei van de liefde tussen de personen. Wat deze noodzaak betreft, hebben de synodale vaders eensgezind de behoefte onderstreept aan een grotere betrokkenheid van heel de gemeenschap. Daarbij hebben zij, behalve aan de verworteling van de voorbereiding op het huwelijk in de weg van de christelijke initiatie door de band met het doopsel en de andere sacramenten te benadrukken, ook een bijzondere plaats gegeven aan het gwetuigenis van de gezinnen zelf.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 176; non placet - 4 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 39: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De begeleiding van de eerste jaren van het huwelijk
40
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
De eerste jaren van het huwelijk zijn een vitale en delicate periode, gedurende welke het paar groeit in het bewustzijn van de uitdagingen en de betekenis van het huwelijk.Vandaar de behoefte aan een pastorale begeleiding die doorgaat na de viering van het sacrament. Deel III [[267]] In deze pastoraal blijkt de aanwezigheid van echtparen met ervaring van groot belang te zijn. De parochie wordt beschouwd als de plaats waar ervaren paren ter beschikking kunnen worden gesteld van de jongere paren, met eventuele bijstand van verenigingen, kerkelijke bewegingen en nieuwe gemeenschappen. Het is noodzakelijk echtparen aan te moedigen tot een fundamentele houding van het aanvaarden van de grote gave van kinderen. Het belang van een spiritualiteit van het gezin, het gebed en de deelname aan de zondagsliturgie dient te worden onderstreept door de paren aan te moedigen regelmatig bijeen te komen om de groei in het geestelijk leven en de solidariteit bij concrete levensbehoeften te bevorderen. Liturgie, devotionele praktijken en eucharistievieringen voor gezinnen, vooral op de verjaardag van het huwelijk, zijn vermeld als van wezenlijk belang om de evangelisatie door het gezin te begunstigen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 179; non placet - 1 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 40: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De pastorale zorg voor hen die een burgerlijk huwelijk hebben gesloten of samenwonen
41
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Terwijl de synode het christelijk huwelijk blijft verkondigen en bevorderen, moedigt zij ook de pastorale onderscheiding aan van de situaties van de zovelen die deze werkelijkheid niet meer beleven. Het is belangrijk in pastorale dialoog te treden met deze personen om de aandacht te vestigen op de elementen van hun leven die kunnen leiden tot een meer openstaan voor het evangelie van het huwelijk in zijn volheid. De herders moeten elementen identificeren die de evangelisatie en de menselijke en geestelijke groei kunnen begunstigen. Een nieuwe gevoeligheid van de hedendaagse pastoraal bestaat in het begrijpen van de positieve elementen die aanwezig zijn in een burgerlijk huwelijk en, met inachtneming van de verschillen in samenwonen. Het is noodzakelijk dat wij in het voorstel van de Kerk ook constructieve elementen in de situaties die nog niet of niet meer hieraan beantwoorden, aangeven, waarbij wij wel echter duidelijk de christelijke boodschap bevestigen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 125; non placet - 54 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 41: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
42
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Er is ook opgemerkt dat in veel landen een “toenemend aantal paren samenleeft ad experimentum zonder een canoniek of burgerlijk huwelijk”. vgl: Instrumentum laboris t.b.v. de 3e Bijzondere Bisschoppensynode [[[5170|81]]] In sommige landen gebeurt dit in het bijzonder bij het traditionele huwelijk, dat wordt overeengekomen tussen families en vaak in verschillende fases wordt gevierd. In andere landen daarentegen groeit voortdurend het aantal van degenen die na lange tijd samengewoond te hebben vragen om de viering van het huwelijk in de Kerk. Eenvoudig samenwonen wordt dikwijls gekozen ten gevolge van een algemene mentaliteit tegen instellingen en definitieve verplichtingen, maar ook omdat men wacht op een bestaanszekerheid (werk en vast salaris). In andere landen ten slotte zijn de feitelijke verbintenissen zeer talrijk, niet alleen vanwege het afwijzen van de waarden van huwelijk en gezin, maar vooral door het feit dat huwen wordt opgevat als een luxe vanwege de maatschappelijke omstandigheden, zodat materiële ellende ertoe aanzet in feitelijke verbintenissen te leven.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 143; non placet - 37 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 42: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
43
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Al deze situaties dienen op een constructieve wijze onder ogen te worden gezien door te trachten ze te veranderen in gelegenheden voor een weg naar de volheid van het huwelijk en het gezin in het licht van het evangelie. Het gaat erom deze aan te grijpen en te begeleiden met geduld en fijngevoeligheid. Daarvoor is het aantrekkelijk getuigenis van authentieke christelijke gezinnen, als subject van de evangelisatie van het gezin, belangrijk.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 162; non placet - 14 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 43: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De zorg voor de gewonde gezinnen (hen die uit elkaar zijn gegaan, gescheiden zijn en niet hertrouwd, gescheiden zijn en zijn hertrouwd, eenoudergezinnen)
44
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Wanneer paren problemen ervaren in hun relatie, moeten zij kunnen rekenen op de hulp en de begeleiding van de Kerk. De pastoraal van de naastenliefde en de barmhartigheid streven naar het herstel van personen en relaties. De ervaring laat zien dat met een passende hulp en met de verzoenende werking van de genade een groot percentage van huwelijkscrises op voldoende wijze wordt overwonnen. Weten te vergeven en zich vergeven voelen is een fundamentele ervaring in het gezinsleven. De vergeving tussen gehuwden maakt het mogelijk een liefde te ervaren die voor eeuwig is en nooit voorbijgaat. (1 Kor. 13, 8) [[b:1 Kor. 13, 8]] Soms blijkt het echter moeilijk voor wie de vergeving van God heeft ontvangen, de kracht te hebben om een authentieke vergeving aan te bieden die de persoon herboren doet worden.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 171; non placet - 7 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 44: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
45
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Op de synode heeft duidelijk de noodzaak weerklonken van moedige pastorale keuzes. Door krachtig de trouw aan het evangelie van het gezin opnieuw te bevestigen en te erkennen dat uit elkaar gaan en scheiding altijd een wonde zijn die de echtgenoten die ze meemaken, en de kinderen veel verdriet doen, hebben de synodevaders gewezen op de dringende noodzaak van nieuwe pastorale wegen, die uitgaan van de effectieve werkelijkheid van de zwakheden van het gezin, in de wetenschap dat deze vaak meer met lijden worden “ondergaan” dan dat hiervoor in volledige vrijheid is gekozen. Het betreft situaties die verschillend zijn hetzij door persoonlijke, hetzij door maatschappelijk-economische factoren. Er is een gedifferentieerde blik noodzakelijk, zoals de heilige Johannes Paulus II suggereerde. vgl: Familiaris Consortio [[[267|84]]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 165; non placet - 15 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 45: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
46
Naar ieder gezin moet vóór alles worden geluisterd met respect en liefde door tochtgenoten te worden, zoals Christus met zijn leerlingen op de weg van Emmaus. Voor deze situaties gelden in het bijzonder de woorden van Paus Franciscus:
“De Kerk zal haar leden - priesters, religieuzen en leken - in deze “kunst van het begeleiden” moeten inwijden, opdat allen leren altijd de sandalen uit te doen voor het heilige land van de ander. (Ex. 3, 5) [[b:Ex. 3, 5]] Wij moeten aan onze tocht het heilzame ritme geven van de nabijheid, met een respectvolle blik vol medeleven, die echter tegelijkertijd geneest, bevrijdt en aanmoedigt te leven in het christelijk leven." Evangelii Gaudium [[4984|169]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 171; non placet - 8 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 46: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
47
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Een bijzondere onderscheiding is onmisbaar om hen die uit elkaar zijn gegaan, gescheiden, in de steek gelaten zijn. Vooral moeten wij ons het lijden aantrekken – en dit tot zijn waarde laten komen – van hen die ten onrechte uit elkaar gaan, scheiding of in de steekgelaten worden hebben moeten ondergaan of door mishandelingen van de echtgenoot gedwongen zijn het samen leven te verbreken. Vergeving voor geleden onrecht is niet gemakkelijk, maar het is een weg die de genade mogelijk maakt. Vandaar de noodzaak van een pastoraal van verzoening en bemiddeling door gespecialiseerde, door in de bisdommen te vestigen luistercentra. Eveneens dient altijd te worden onderstreept dat het absoluut noodzakelijk is zich loyaal en constructief te belasten met de gevolgen van het uit elkaar gaan of de scheiding voor de kinderen, die in elk geval de slachtoffers zijn van de situatie. Zij mogen geen “object” zijn dat men elkaar betwist, en er moeten betere vormen gezocht te worden, opdat zij het trauma van de splijting van het gezin kunnen overwinnen en op een zo sereen mogelijke wijze kunnen groeien. De Kerk zal in elk geval altijd het onrecht moeten benadrukken dat vaak voortkomt uit een toestand van scheiding. Bijzondere aandacht dient te worden geschonken aan de begeleiding van eenoudergezinnen, in het bijzonder dienen de vrouwen te worden geholpen die alleen de verantwoordelijkheid voor het huis en de opvoeding van de kinderen moeten dragen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 164; non placet - 12 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 47: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
48
Mitis Iudex Dominus Iesus ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Een groot aantal vaders heeft de noodzaak onderstreept de procedures voor de erkenning van de zaken van nietigverklaring meer toegankelijk en soepeler, zo mogelijk kosteloos, te maken. Onder de voorstellen is er gewezen op: het afschaffen van de noodzaak van het dubbele conforme vonnis; de mogelijkheid om een administratieve weg onder verantwoordelijkheid van de diocesane bisschop in te stellen; een summier proces, op te starten in de gevallen van evidente nietigheid. Enkele vaders verklaren zich echter tegen deze voorstellen, omdat zij niet een betrouwbaar oordeel zouden garanderen. Er moet benadrukt worden dat in al deze gevallen het gaat om het vaststellen van de waarheid betreffende de geldigheid van de huwelijksband. Volgens andere voorstellen zou verder de mogelijkheid in overweging genomen dienen te worden om de rol van het geloof van de toekomstige echtgenoten met betrekking tot de geldigheid van het huwelijk duidelijk te laten uitkomen, waarbij men eraan vasthoudt dat tussen gedoopten alle geldige huwelijken sacrament zijn.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 143; non placet - 35 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 48: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Mitis Iudex Dominus Iesus ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
49
Omtrent huwelijksprocessen vereist een stroomlijning van de procedure, zoals door velen gevraagd, behalve de voorbereiding van voldoende behandelaars, clerici en leken met die zich met voorrang hieraan wijden, een benadrukken van de verantwoordelijkheid van de diocesane bisschop, die in zijn bisdom daarvoor speciaal opgeleide consulenten zou kunnen belasten die kosteloos de partijen over de geldigheid van het huwelijk raad kunnen geven. Deze functie kan door een bureau of gekwalificeerde personen worden uitgeoefend. vgl: 1 [[[1797|(113)]]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 154; non placet - 23 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 49: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
50
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Personen die gescheiden, maar niet opnieuw gehuwd zijn en die dikwijls getuigen zijn van huwelijkse trouw, dienen aangemoedigd te worden in de eucharistie het voedsel te vinden dat hen ondersteunt in hun toestand. De lokale gemeenschap en de herders moeten deze personen begeleiden met zorg, vooral wanneer er kinderen zijn of hun toestand van armoede ernstig is.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 169; non placet - 8 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 50: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
51
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Ook de situatie van hen die gescheiden en opnieuw gehuwd zijn, vereisen een aandachtige onderscheiding en een begeleiding van groot respect, waarbij ieder taalgebruik en iedere houding die hun het gevoel geeft gediscrimineerd te worden, vermeden dient te worden en hun deelname aan het leven van de gemeenschap bevorderd dient te worden. De zorg voor hen op zich nemen is voor de christengemeenschap geen verzwakking van haar geloof en haar getuigenis omtrent de onontbindbaarheid van het huwelijk, integendeel, juist in deze zorg brengt zij haar naastenliefde tot uitdrukking.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 155; non placet - 19 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 51: 3
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
52
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Er is nagedacht over de mogelijkheid dat zij die gescheiden en opnieuw gehuwd zijn, toegang hebben tot de sacramenten van de verzoening en van de eucharistie. Verschillende synodevaders hebben met aandrang gepleit ten gunste van de huidige leer krachtens de constitutieve relatie tussen de eucharistie en de gemeenschap met de Kerk en haar onderricht betreffende het onontbindbaar huwelijk. Anderen hebben zich uitgesproken voor een niet algemeen toelaten tot de tafel van de eucharistie in bepaalde bijzondere omstandigheden en op zeer precieze voorwaarden, vooral wanneer het onomkeerbare en met morele verplichtingen jegens de kinderen samenhangende gevallen betreft, die onterecht daaronder te lijden zouden hebben. Een eventueel naderen tot de sacramenten zou voorafgegaan dienen te worden door een weg van penitentie onder verantwoordelijkheid van de diocesane bisschop. De kwestie moet nog uitgediept worden, waarbij men het verschil voor ogen moet houden tussen objectieve toestand van zonde en verzachtende omstandigheden, gegeven dat “de toerekenbaarheid van en de verantwoordelijkheid voor een daad verminderd of zelfs opgeheven kunnen worden”. Catechismus van de Katholieke Kerk [[1|1735]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 104; non placet - 74 -> verworpen N.v.d.r.: Paus Franciscus.. N.v.d.r.: Paus Franciscus heeft toch om opname van dit punt in het rapport gevraagd
Referenties naar alinea 52: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
53
Enkele vaders hebben verdedigd dat personen die gescheiden en opnieuw gehuwd zijn of samenwonen, met vrucht hun toevlucht kunnen nemen tot de geestelijke communie. Ander vaders hebben zich afgevraagd, waarom zij dan niet mogen naderen tot de sacramentele. Derhalve dient te worden aangedrongen op een uitdieping van de thematiek om de bijzonderheid van de twee vormen en hun verband met de theologie van het huwelijk naar voren te doen komen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 112; non placet - 64 -> verworpen N.v.d.r.: Paus Franciscus.. N.v.d.r.: Paus Franciscus heeft toch om opname van dit punt in het rapport gevraagd
Referenties naar alinea 53: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
54
De problemen betreffende het gemengde huwelijk zijn dikwijls teruggekomen in de interventies van de synodevaders. Het verschil van de leer inzake het huwelijk van de orthodoxe Kerken zorgt in enkele contexten voor problemen waarover op oecumenisch vlak moet worden nagedacht. Zo zal ook voor interreligieuze huwelijken de bijdrage van de dialoog met de godsdiensten belangrijk zijn.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 145; non placet - 29 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 54: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De pastorale aandacht voor personen met een homoseksuele geaardheid
55
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Sommige gezinnen hebben de ervaring in hun midden personen te hebben met een homoseksuele geaardheid. Wat dit betreft, heeft men zich afgevraagd welke pastorale aandacht passend is voor deze situatie, met verwijzing naar hetgeen de Kerk onderricht: “Er bestaat geen enkele basis om een vergelijking te maken of ook maar in de verste verte overeenkomsten vast te stellen tussen homoseksuele verbintenissen en God plan betreffende huwelijk en gezin”. Niettemin moeten mannen en vrouwen met homoseksuele neigingen met respect en fijngevoeligheid worden opgenomen. “Ten opzichte van hen dient men elke stigmatisering van onterechte discriminatie te vermijden”. Overwegingen over voorstellen om wettelijke erkenning te geven aan verbintenissen tussen homoseksuele personen [[96|4]]
183 Synodevaders aanwezig: placet - 118; non placet - 62 -> verworpen N.v.d.r.: Paus Franciscus.. N.v.d.r.: Paus Franciscus heeft toch de opname ervan in het rapport gevraagd
Referenties naar alinea 55: 2
Instrumentum Laboris voor de 14e Gewone Bisschoppensynode (2015) ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
56
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Het is volstrekt onaanvaardbaar dat op de herders van de Kerk in dezen druk wordt uitgeoefend en dat internationale organen voor de arme landen financiële hulp afhankelijk maken van het invoeren van wetten die het “huwelijk” tussen personen van hetzelfde geslacht instellen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 159; non placet - 21 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 56: 2
Instrumentum Laboris voor de 14e Gewone Bisschoppensynode (2015) ->=geentekst=Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- Het doorgeven van het leven en de uitdaging van het afnemen van geboortes
57
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Het is niet moeilijk de verspreiding vast te stellen van een mentaliteit die het voortbrengen van het leven reduceert tot een variabele van een individuele programmering of die van een paar. De factoren van economische orde oefenen een soms bepalende druk uit en dragen zo bij aan een sterke daling van de nataliteit, die de maatschappelijke structuur verzwakt, de relatie tussen de generaties in gevaar brengt en de blik op de toekomst onzekerder maakt. Het openstaan voor het leven is een intrinsieke eis van de echtelijke liefde. In dit licht ondersteunt de Kerk de gezinnen die gehandicapte kinderen opnemen, opvoeden en omgeven met hun genegenheid.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 169; non placet - 5 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 57: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
58
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Ook op dit terrein is het noodzakelijk uit te gaan van het luisteren naar mensen en rekenschap af te leggen van de schoonheid en de waarheid van een onvoorwaardelijk openstaan voor het leven als iets waaraan de menselijke liefde behoefte heeft om ten volle te worden beleefd. Op deze basis kan een passend onderricht rusten omtrent de natuurlijke methoden voor een verantwoorde voortplanting. Het helpt op een harmonieuze en bewuste wijze de eenheid tussen de echtgenoten te beleven in al haar dimensies samen met de verantwoordelijkheid voor de voortplanting. Men dient opnieuw de boodschap te ontdekken van de encycliek Humanae Vitae [34] van Paulus VI, die de noodzaak onderstreept de waardigheid van de persoon te respecteren in de morele beoordeling van de methoden van geboorteregeling. De adoptie van kinderen, wezen en in de steek gelaten kinderen die als eigen kinderen worden opgenomen, is een specifieke vorm van gezinsapostolaat vgl: Apostolicam Actuositatem [[[653|11]]], meermaals in herinnering geroepen en aangemoedigd door het leergezag. vgl: Familiaris Consortio [[[267|28-41]]] vgl: Evangelium Vitae [[[2|93]]] De keuze voor adoptie en toevertrouwen brengt een bijzondere vruchtbaarheid van de huwelijkservaring tot uitdrukking, niet alleen wanneer deze is getekend door onvruchtbaarheid. Deze keuze is een welsprekend teken van gezinsliefde, een gelegenheid om te getuigen van het eigen geloof en de waardigheid van kind te herstellen voor wie ervan verstoken is.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 167; non placet - 9 -> verworpen (Paus Franciscus heeft toch om opname van dit punt in het rapport gevraagd)
Referenties naar alinea 58: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
59
Het is noodzakelijk ook in de huwelijksband de affectiviteit helpen te beleven als een weg van rijping in een steeds dieper accepteren van de ander en in een steeds volledigere overgave. In deze zin moet de noodzaak worden beklemtoond vormingstrajecten aan te bieden die het huwelijksleven voeden, en het belang van leken die een begeleiding bieden die bestaat uit een levend getuigenis. Het voorbeeld van trouwe en diepe liefde die bestaat uit tederheid, respect, die in staat is mettertijd te groeien en die in zijn concreet zich openstellen voor het leven een mysterie dat ons overstijgt, ervaart, is hierbij een grote hulp.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 172; non placet - 5 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 59: 1
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- De uitdaging van de opvoeding en de rol van het gezin in de evangelisatie
60
Amoris Laetitia ->=geentekst=
Een van de fundamentele uitdagingen waarvoor de gezinnen zich geplaatst zien, is vandaag zeker die van de opvoeding, die nog veeleisender en complexer wordt gemaakt door de huidige culturele werkelijkheid en de grote invloed van de media. Er moet op passende wijze rekening worden gehouden met de eisen en de verwachtingen van gezinnen die in staat zijn in het dagelijks leven plaatsen te zijn van groei, van een concreet en wezenlijk doorgeven van de deugden die aan het bestaan vorm geven, te zijn. Dat wijst erop dat de ouders vrij het type opvoeding kunnen kiezen die volgens hun overtuigingen aan hun kinderen moet worden gegeven.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 174; non placet - 4 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 60: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
61
Amoris Laetitia ->=geentekst=
De Kerk vervult, uitgaande van de christelijke initiatie, door gastvrije gemeenschappen een kostbare rol van ondersteuning aan de gezinnen. Zij is vandaag nog meer dan gisteren in de complexe, evenals in de gewone omstandigheden geroepen de ouders te ondersteunen in hun inzet bij de opvoeding door kinderen, jongens en meisjes en jongeren te begeleiden in hun groei door op de persoon toegesneden trajecten, die in staat zijn in te voeren in de volle zin van het leven en tot keuzes en verantwoordelijkheden aan te zetten die in het licht van het evangelie worden beleefd. Maria kan in haar tederheid, barmhartigheid, moederlijk voelen de honger naar menselijkheid en leven voeden, waarvoor zij door de gezinnen en het christenvolk wordt aangeroepen. De pastoraal en een Mariaverering zijn een passend vertrekpunt om het Evangelie van het gezin te verkondigen.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 178; non placet - 1 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 61: 2
Vragenlijst bij de Relatio Synodi ->=geentekst=Amoris Laetitia ->=geentekst=
Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- DEEL 4 Slot
62
Onderhavige overwegingen, de vrucht van het werk van de synode, dat is verricht in grote vrijheid en in een stijl van naar elkaar luisteren, willen vragen stellen en op perspectieven wijzen die men nog zal moeten laten rijpen en die nog gepreciseerd zullen moeten worden door de reflectie van de lokale Kerken in het jaar dat ons scheidt van de 14e gewone Algemene Vergadering van de bisschoppensynode, voorzien voor oktober 2015 en gewijd aan de roeping en de zending van het gezin in de Kerk en de hedendaagse wereld. Het betreft geen genomen beslissingen, noch gemakkelijke perspectieven. De collegiale weg van de bisschoppen en de betrokkenheid van heel het volk van God onder de werking van de Heilige Geest zullen ons met de blik gericht op het voorbeeld van de Heilige Familie kunnen leiden om wegen van waarheid en barmhartigheid voor allen te vinden. Het is de wens die vanaf het begin van onze werkzaamheden paus Franciscus tot ons heeft gericht, ons uitnodigend tot de moed van het geloof en het nederig en oprecht aanvaarden van de waarheid in liefde.
183 Synodevaders aanwezig: placet - 169; non placet - 8 -> aangenomen.
Referenties naar alinea 62: 1
De roeping en de missie van het gezin in de Kerk en de moderne wereld ->=geentekst=Extra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media
63
Totale dei presenti: 183
(Non sono indicate le astensioni.)
N.v.d.r.: Dit is een toegevoegd nummer ten dienste van het publiceren van het totaaloverzicht van de stemmingen (overgenomen van de Italiaanse versie van dit document op de Vaticaanse site).Votazioni dei singoli numeri della "Relatio Synodi"
Totale dei presenti: 183
(Non sono indicate le astensioni.)
placet | non placet | |
1. | 175 | 1 |
2. | 179 | 0 |
3. | 178 | 1 |
4. | 180 | 2 |
5. | 177 | 3 |
6. | 175 | 5 |
7. | 170 | 9 |
8. | 179 | 1 |
9. | 171 | 8 |
10. | 174 | 8 |
11. | 173 | 6 |
12. | 176 | 3 |
13. | 174 | 7 |
14. | 164 | 18 |
15. | 167 | 13 |
16. | 171 | 8 |
17. | 174 | 6 |
18. | 175 | 5 |
19. | 176 | 5 |
20. | 178 | 3 |
21. | 181 | 1 |
22. | 160 | 22 |
23. | 169 | 10 |
24. | 170 | 11 |
25. | 140 | 39 |
26. | 166 | 14 |
27. | 147 | 34 |
28. | 152 | 27 |
29. | 176 | 7 |
30. | 178 | 2 |
31. | 175 | 4 |
32. | 176 | 5 |
33. | 175 | 7 |
34. | 180 | 1 |
35. | 164 | 17 |
36. | 177 | 1 |
37. | 175 | 2 |
38. | 178 | 1 |
39. | 176 | 4 |
40. | 179 | 1 |
41. | 125 | 54 |
42. | 143 | 37 |
43. | 162 | 14 |
44. | 171 | 7 |
45. | 165 | 15 |
46. | 171 | 8 |
47. | 164 | 12 |
48. | 143 | 35 |
49. | 154 | 23 |
50. | 169 | 8 |
51. | 155 | 19 |
52. | 104 | 74 |
53. | 112 | 64 |
54. | 145 | 29 |
55. | 118 | 62 |
56. | 159 | 21 |
57. | 169 | 5 |
58. | 167 | 9 |
59. | 172 | 5 |
60. | 174 | 4 |
61. | 178 | 1 |
62. | 169 | 8 |
Referenties naar alinea 63: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social media- DEEL 5 Lineamenta 2015: Toevoeging vragenlijst bij de Relatio Synodi 2014
65
Vragenlijst voor de Lineamenta 2015
Deze Relatio Synodi 2014 is als Deel I gebruikt in de Lineamenta [5719] voor de Gewone Bisschopensynode 2015 [d:294]. Als Deel II is daar een Vragenlijst toegevoegd. Leest u deze tekst in het kader van die Gewone Bisschoppensynode 2015, zie Vragenlijst bij de Relatio Synodi [5742]
Deze Relatio Synodi 2014 is als Deel I gebruikt in de Lineamenta [5719] voor de Gewone Bisschopensynode 2015 [d:294]. Als Deel II is daar een Vragenlijst toegevoegd. Leest u deze tekst in het kader van die Gewone Bisschoppensynode 2015, zie Vragenlijst bij de Relatio Synodi [5742]
Referenties naar alinea 65: 0
Geen referenties naar deze alineaExtra opties voor deze alinea
Kopieer alinea-URL naar klembord Reageer op deze alinea Deel op social mediaReferenties naar dit document: 13
Open uitgebreid overzichthttps://rkdocumenten.nl/toondocument/5675-relatio-synodi-familiesynode-2014-nl